Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

De taalstrijd heeft ook niet geholpen bij het oplossen van deze zaak. Ik ben het geheel met je eens. Dit zou helemaal opnieuw onderzocht moeten worden. Misschien zelfs opgraven van bepaalde slachtoffers voor nader sectie onderzoek. Van elke daad zou een reconstructie gemaakt moeten worden. Ook zou veel systematischer de hulp van het publiek ingeroepen moeten worden. Te denken valt aan een hele goede website van de Belgische overheid. De site is geheel 2 talig en staat vol met informatie, foto's en gerichte vragen. Kennelijk is hier geen budget voor. Er wordt natuurlijk liever geld gestoken tegen de criminaliteit van nu.

Hoe dat nou precies te verklaren valt dat het lijkt alsof de Belgische overheid de zaak niet wil oplossen, ligt ingewikkeld. Aan de ene kant wil men deze periode van Belgie zo snel mogelijk vergeten. Aan de andere kant is het een enorme erfenis. Dat alles komt samen in het bende onderzoek. Het is eigenlijk fascinerend hoe weinig concreet bewijs er is richting daders.

Dat had en heeft de bende goed voor elkaar. Linksom of rechtsom. Hoog of laag. Er moeten connecties met justitie zijn geweest. En er wordt binnen de bende niet gepraat. En als er wel risico is voor praten, of als je overbodig of lastig bent geworden, word je er uit geknald.

Ook is er zo geknoeid met de dossiers, bewijzen en het onderzoek, dat geen enkele getalenteerde speurder nog aan dat dossier zijn vingers wil branden. Het is moedig dat Eddy Vos dat wel doet. Hij wil de rol van Don Quichote wel spelen.

22

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Wat ik me ook afvraag is ondermeer het volgende:

Waarom werden in de jaren '90 niet de vrijgekomen STASI-dossiers uit Oost-Duitsland nagevlooid? De STASI wist meestal meer over bepaalde politiek-gevoelige dossiers dan de lokale pers maar gebruikte de informatie voor eigen doeleinden (chantage, omkoping etc..). Overigens is men nog steeds bezig om tientallen zakken geshredderde STASI documenten per computer te reconstrueren.

Hetzelfde voor de KGB / GRU files of BND-files;

Hetzelfde voor CIA/DIA files. Onder de Freedom of Information Act kunnen bepaalde dossiers opgevraagd worden, zeker na 25 jaar. Wordt de aanvraag geweigerd, dan kan men uit die weigering ook al een conclusie trekken. Ik kan mij niet voorstellen dat de CIA/DIA de gebeurtenissen in België niet van nabij heeft gevolgd en er interessante inlichtingen over heeft verzameld.

Het Belgische  onderzoek blijft altijd maar rond de Brusselse kerktoren cirkelen, vind ik.

23

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

echogain wrote:

Waarom werden in de jaren '90 niet de vrijgekomen STASI-dossiers uit Oost-Duitsland nagevlooid?

Bende-magistraten speuren naar spoor in Berlijn

Drie magistraten belast met het onderzoek naar de Bende van Nijvel reizen maandag naar de Duitse hoofdstad Berlijn om er gegevens in het 'Belgische dossier' van de vroegere Oost-Duitse geheime dienst na te trekken. Dat meldt de Franstalige Brusselse krant Le Soir. Concreet willen de magistraten natrekken of er in de Stasi-dossiers namen voorkomen die eerder ook opdoken in de processen-verbaal van Belgische speurders die zich inlieten met de misdaden die op naam van de Bende van Nijvel worden geschreven. Onderzoeksrechters Jean-Claude Lacroix, Jean-Pol Raynal en advocaat-generaal Claude Michaux gaan daarmee in op de aanbeveling van de tweede Bendecommissie twee jaar geleden.

Onderzoek » Cel Waals Brabant

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

24

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

OK. Bedankt Ben. Wanneer verscheen dit in Le Soir? Verwilghen was toen nog MvJ zie ik.

25

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Bovengenoemde advocaat-generaal Claude Michaux, die naam, is dat een veel voorkomende naam in België. Het is toch niet dezelfde als genoemd in dit document » wikispooks.com

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Waarom nog altijd een doofpot? Omdat deze bende nog altijd zeer actief is en hun kinderen de "zaak" hebben overgenomen.