Re: Temse: 10 September

Reckie's Son wrote:
winne wrote:

Is er een volledige naam van deze Collard te vinden?

Ik dacht Yvan Collard.

Evance Collard.

Re: Temse: 10 September

De rijkswacht heeft altijd ontkent dat er voor 1986 al contacten waren met Wittock-Van Landeghem. Nochtans hebben in de loop der jaren verschillende personen verklaard dat er minstens vanaf 1980 al contacten waren met de rijkswacht.

De vraag is waarom eerdere contacten ontkend worden? Een anonieme rijkswachter legde de link met de diefstal van SIE-wapens in 1982. Volgens hem wilde de generale staf niet dat er nog een zware misdaad aan de rijkswacht gelinkt werd. Omdat ze geen (extra) imagoschade wilden oplopen, werden alle contacten van voor 1986 ontkend. Waarom 1986? Omdat er toen een driejarig contract werd afgesloten voor de aankoop 7.270 kogelvrije vesten.

Ik vraag me af of er misschien geen andere reden was. Dat er vanaf 1986 contacten waren, kan niet ontkend worden omdat er dus een contract was. Maar misschien waren de deals die voor 1986 afgesloten werden, niet zo koosjer als die van 1986. Misschien werd er voor 1986 vooral onder tafel betaald. In de jaren '80 had bij wijze van spreken bijna elk Belgisch bedrijf, zelfstandige, voetbalclub, etc. een zwarte boekhouding. Het zou me dus niet verbazen mocht ook de rijkswacht in die periode bepaald materiaal via een zwarte boekhouding aangeschaft hebben.

Re: Temse: 10 September

Ik heb de teksten waarin het staat hier niet paraat, maar ik heb ergens gelezen dat Wittock-Van Landeghem begin jaren tachtig zaken deed met de Nederlandse rijkspolitie. In de jaren negentig kwamen toen de artikelen in Humo waarin een oud-personeelslid van Wittock zei dat mensen van de "rijkswacht" in het bedrijf waren geweest omdat ze belangstelling zouden hebben voor de kogelvrije vesten van Wittock. Die artikelen waren de bron van het verhaal dat de rijkswacht al voor 1986 contacten had met Wittock. Maar kan het niet zijn dat deze vroegere werknemer een vergissing maakte en de (Nederlandse) "rijkspolitie" verwarde met de (Belgische) "rijkswacht"? Hij sprak er tien jaar na dato over en een geheugenfoutje is dan snel gemaakt.

284

Re: Temse: 10 September

Dat zou een piste kunnen zijn maar er is in het verhaal dat in Humo werd gepubliceerd geen enkel element dat op die vergissing zou kunnen wijzen, integendeel. Hieronder een aantal elementen uit de reeks om dit te ondersteunen:

Het waren altijd dezelfde: twee zwartharige, late dertigers met snorren, die Nederlands spraken en in Etterbeek gelegerd waren. Hun bezoek ging ook weer met de nodige discretie gepaard, ze gingen consequent in burger gekleed en ze deden hun werk in een hoek van het atelier waar verder weinig werknemers rondliepen.

En:

Alles wat ze meenamen werd minutieus op papier gezet en geparafeerd door de rijkswachters en door de kwaliteitscontroleur van TIS. En er werd iedere keer een rijkswachtstempel op die documenten gezet.

En:

De controle door de twee rijkswachters nam telkens gemiddeld een uur in beslag. Eén keer waren de rijkswachters vergezeld van een hoge officier, een majoor, die een stuk jonger was dan zijn twee ondergeschikten, hooguit dertig jaar.

En:

Tegelijkertijd met de vrij gestage productie werd de kwaliteit van de kogelvrije vesten door Wittock-Van Landeghem, in nauwe samenwerking met de rijkswacht, permanent gecontroleerd en geperfectioneerd.

En:

De rijkswacht nam vesten mee om er in Brussel schietproeven op te doen, of er kwamen rijkswachters naar de fabriek van Wittock-Van Landeghem.

En:

Daar was een schietstand ingericht en de rijkswacht had Wittock-Van Landeghem zelfs testwapens geleverd. Pas na de Bende-overval is men die vesten elders gaan uitproberen, op een domein van het leger in Brasschaat

Het hele verhaal is te lezen op de website » Onderzoek

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Temse: 10 September

CleverTrevor wrote:

Ik heb de teksten waarin het staat hier niet paraat, maar ik heb ergens gelezen dat Wittock-Van Landeghem begin jaren tachtig zaken deed met de Nederlandse rijkspolitie. In de jaren negentig kwamen toen de artikelen in Humo waarin een oud-personeelslid van Wittock zei dat mensen van de "rijkswacht" in het bedrijf waren geweest omdat ze belangstelling zouden hebben voor de kogelvrije vesten van Wittock. Die artikelen waren de bron van het verhaal dat de rijkswacht al voor 1986 contacten had met Wittock. Maar kan het niet zijn dat deze vroegere werknemer een vergissing maakte en de (Nederlandse) "rijkspolitie" verwarde met de (Belgische) "rijkswacht"? Hij sprak er tien jaar na dato over en een geheugenfoutje is dan snel gemaakt.

Heb je het hierover?

Re: Temse: 10 September

Beste, ik ben Sharon Broeders, dochter van Jozef Broeders en Linda Van Huffelen. Het klopt dat ze me nooit gehypnotiseerd hebben. Ze hebben dit willen doen, maar men achtte de kans op succes zeer klein omdat ik te jong was. Voor vragen, mogen jullie me steeds contacteren.

Re: Temse: 10 September

Ik ben Sharon Broeders, dochter van Jozef Broeders en Linda Van Huffelen. Ik kom hier toevallig op dit forum terecht en sta versteld van de hoeveelheid informatie. Indien jullie dingen willen vragen, dan mag dat steeds.

Re: Temse: 10 September

Biggus Dickus wrote:

Tot mijn grote verbazing las ik in het boek van David VdS dat de speurders in 2001 zinnens zijn geweest om één van de twee kinderen (op het moment van de feiten tweeënhalf jaar oud, zal dus Sharon zijn geweest) van het conciërgepaar een getuigenis onder hypnose te laten afleggen, omdat zij een 'cruciale getuige was die de sleutel bezit tot het hele Bendedossier'. Ze zou namelijk tijdens de moordpartij op haar ouders uit bed gesprongen zijn, waarna ze in paniek door het huis vluchtte, daarbij 'een spoor van bloederige kindervoetjes' achterlatend. En dan: één van de daders zou het meisje terug in bed hebben gezet voor de overvallers de plaat poetsten!

Weet iemand meer over deze kindvriendelijkheid?

Ik ben Sharon Broeders, dochter van de vermoorde Jozef Broeders. Ik heb nooit een getuigenis afgelegd onder hypnose, al was dat wel het plan. Men achtte het succes op slagen klein aangezien ik nog te jong was.

Raf wrote:

Vandaag heb ik de fabriek bezocht, het is helemaal verlaten, al de ruiten kapot. Stond in de bewuste conciërgewoning, al moet je je daar niet al te veel van voorstellen. Piepklein, 2 slaapkamertjes, living en berghokje. Heb enkele foto's genomen.

Beste Raf, heb je dit foto's van de woning nog?

Re: Temse: 10 September

sharon.broeders wrote:

Beste, ik ben Sharon Broeders, dochter van Jozef Broeders en Linda Van Huffelen. Het klopt dat ze me nooit gehypnotiseerd hebben. Ze hebben dit willen doen, maar men achtte de kans op succes zeer klein omdat ik te jong was. Voor vragen, mogen jullie me steeds contacteren.

Dag Sharon, ok stel jou een vraag die jij wellicht maar moeilijk, misschien zelfs onmogelijk kunt beantwoorden. Maar ik probeer het toch. Heb jij het idee dat je, als je alsnog onder hypnose wordt ondervraagd, de zaak dichterbij een oplossing kunt brengen?

290

Re: Temse: 10 September

Dag Sharon,

wij hebben elkaar al, ontmoet, op de spaghetti avond in Zeebrugge. Ik was verschillende malen in Temse, en heb in de conciergewoning gestaan.

Als je binnenkwam meteen rechts de deur naar trap kelder, kleine living/woonruimte. Als je via de deur rechts verder ging kwam je in de slaapkamer ouders, en nog wat verder slaapkamer kinderen. Het behangpapier met motief hing nog in de kinderkamer.

Ik heb destijds foto's gemaakt, en naar Ben, beheerder van dit forum gestuurd. Wij hebben ook een 5 tal jaar geleden met verschillende forumleden de fabriek bezocht.

Forumlid K&, nu actief op het Franstalig forum, heeft een hele video opname van alles gemaakt. Misschien kan je hem eens naar een kopie hiervan vragen.

Ik stond versteld hoe dicht het labo, waar de vesten opgeslagen waren, bij de slaapkamer van de ouders was. De daders moeten willens en wetens de confrontatie met Jozef Broeders in koop genomen hebben door het inslaan van de ruit. Er waren verschillende andere manieren om in het labo te geraken, zonder dat dit opgevallen zou zijn.  Men heeft weliswaar de makkelijkste manier gezocht, die echter tot een drama geleid heeft.

Je zag in het labo nog altijd dat er een ander venster geplaatst was, daar de afkitting van het door de Bende stukgeslagen raam anders was.

Men kon ook zien dat er na de overval werk was gemaakt van een betere beveiliging. de nieuwe conciërge kon een alarm inschakelen, en de verlichting van de hele fabriek. tegen de muur uitgang woning-fabriek was deze systemen bijgeplaatst.