71

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Ik moet David Van de Steen gelijk geven. Misschien gaat deze film wel een beter beeld geven van de overval dan bv. de reconstructie van de Cel Waals Brabant. Voor een filmmaker is het mogelijk om bepaalde zaken te tonen die onderzoekers niet kunnen of willen tonen. Ik denk bv. aan de rijkswachtpatrouille die om 19u30 vertrokken is. Dit was niet te zien in de reconstructie maar in een film kan dit zonder problemen getoond worden. Ik kan mij ook voorstellen dat David als auteur van het boek een grote invloed zal hebben op het script en de film.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

72

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Ik heb het boek besteld bij Bol en voor €5 is het te koop. Wie het nog niet besteld heeft, nu doen. Heb het in 1 dag uitlezen en allereerst wordt je geraakt wat David allemaal meegemaakt heeft, wat voor fysieke pijn hij heeft geleden en hoe hij dan behandeld wordt door de overheidsinstanties. Dat is triest. David heeft zijn situatie beschreven maar er moeten velen zijn die onder de gebeurtenissen een knak hebben gekregen.

Wat mij inhoudelijk opvalt is de herkenning van Haemers en hoe daarmee omgegaan wordt. Wat eerder al opgemerkt wordt is dat het te checken moet zijn of Haemers in de gevangenis zat ten tijde van de overval of niet. Of iemand van 9 jaar onder dit soort omstandigheden een dader later kan herkennen, is lastig te beantwoorden. Het was in ieder geval een onderzoek waard en waarom zou je aan David twijfelen? Ook vreemd is dat hij het eendenroer herkent als wapen, maar dat wordt ontkend dat het gebruikt is bij de overval. Dit is zelfs nu nog op te helderen omdat er tot de dag van vandaag kogels in het been van David zitten en de kogels die verwijderd zijn zullen toch wel onderzocht zijn? (zie pagina 213)

Verder is het opmerkelijk dat ieder lid van het gezin een nekschot kreeg. Deed de Bende van Nijvel dat bij iedereen bij de tweede reeks ovevallen? David bleef dit lot bespaard. Het is in ieder geval verdacht om een vrouw en een meisje een nekschot te geven, zeker als je daarvoor een heel eind moet lopen. Bij Leon Finne was er eerder ook sprake van een aanvullende schotenwisseling op het slachtoffer, vaak genoeg is dit al aangehaald.

Wat ik ook schokkend vind, is dar er blijkbaar BOB'ers waren ten tijde van de overval waarvan 1 man zwaar gewapend. Is dit te bevestigen uit andere bronnen? En wat hebben de aawezigen tijdens en na de overval gedaan? Ik kan me de verwarring en de angst overigens goed voorstellen. Dat kan de reden zijn dat er niet gedaan is. Maar het zou wel goed zijn dat dan vast te stellen.

De dreigingen aan de familie zijn intimiderend maar kunnen door iedereen zijn gedaan. De Bende van Nijvel handelt meer dan dat ze dreigen en het is gevaarlijk voor de daders om achteraf te dreigen. Dat kan sporen nalaten. Wat te denken van de vervalst nummerplaten? Er gebeurt te veel rond deze familie om het allemaal toeval te vinden.

Verder wordt in het boek goed beschreven wat midden jaren 80 de sfeer was in Belgie.

73

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Het gaat blijkbaar goed met Uitgeverij Vrijdag:

Vijf jaar na publicatie van de eerste titel is uitgeverij Vrijdag een economisch rendabele uitgeverij die een vaste plaats heeft verworven in het Vlaamse uitgeeflandschap. Eigenaar Rudy Vanschoonbeek kijkt met genoegen terug.

Het boek "Niet schieten, dat is mijn papa!" is uitgegeven door Uitgeverij Vrijdag:

Ook Tot ziens, meneer Friant van Philippe Claudel en Niet schieten, dat is mijn papa van David van de Steen en Annemie Bulté, over de Bende van Nijvel, liepen goed. Vanschoonbeek: ‘Dat laatste is ook mijn grootste succes in Nederland. Toen de auteur bij De Wereld Draait Door kwam, scheelde dat gelijk een paar duizend exemplaren.’

Bron » www.boekblad.nl

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

rni220 wrote:

Ook vreemd is dat hij het eendenroer herkent als wapen, maar dat wordt ontkend dat het gebruikt is bij de overval. Dit is zelfs nu nog op te helderen omdat er tot de dag van vandaag kogels in het been van David zitten en de kogels die verwijderd zijn zullen toch wel onderzocht zijn? (zie pagina 213)

Kan zowel uit een enkelschots, dubbelloops, of riot gun afgevuurd zijn en dan kan je niet controleren wat voor wapen het juist was. Deze wapens hebben geen trekken in de loop en dus laten ze geen sporen na op de kogels.

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Aangetroffen op EUscreen.be: een kort item van VRT-'Het Journaal' dd. 09/10/2010 waarin David Van de Steen z'n boek signeert tijdens de jaarlijkse Antwerpse 'Boekenbeurs', gevolgd door een kort interview van advocaat Peter Callebaut » euscreen.eu

76

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Geronimo, dank voor je uitleg over het eendenroer. Heb het boek nog een keer gecheckt en David meldt nergens dat hij ook de Philippe De Staerke herkent, zoals elders op de site te lezen is. De voor de hand liggende reden kan angst zijn, maar waarom meldt David het dan nu wel? Iemand een idee?

77

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

De film is gebaseerd op het verhaal van David Van De Steen. Wat ik een heel goede zaak vind. Wel raar dat Guy Bouten zijn boek uitstelt en dat nu ook Stijn Coninckx ook zijn film uitstelt. Dat doet mij alleen maar vermoeden dat er iets op til is zodat ze hun verhaal kunnen aanpassen. Volgens mij komt er ergens beweging in de zaak.

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Davidsfonds Wortegem-Petegem ontvangt op dinsdag 2 juni 2015 David Van de Steen, ooggetuige en tevens slachtoffer van de Bende van Nijvel, om het verhaal te vertellen van de bewuste avond in Aalst en de lijdensweg nadien. Hij wordt hiervoor geïnterviewd door Annemie Bulté, die nadien ook de actuele toestand schetst van het onderzoek naar de Bende van Nijvel.

Meer info » www.wortegem-petegem.be

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Stijn Coninx is volop bezig met de voorbereiding van ‘Niet schieten’, zijn film over de Bende van Nijvel die gebaseerd is op het boek ‘Niet schieten, dat is mijn papa’ van David Van de Steen, de man die als 9-jarig jongetje zijn ouders en zijn zus voor zijn ogen zag vermoord worden toen de Bende van Nijvel toesloeg in een Aalsters filiaal van Delhaize.

De film van Stijn Coninx kreeg inmiddels ook ontwikkelingssteun van het VAF. Dat wil zeggen dat de film in de derde van de vier subsidierondes zit. Als in de laatste fase de productiesteun ook nog volgt, dan kan Coninx zoals voorzien volgend jaar draaien. Intussen legt hij de laatste hand aan zijn script dat hij geschreven heeft samen met scenarist Rik D’Hiet, die eerder ook al verantwoordelijk was voor de scenario’s van ‘Het Goddelijke Monster’, ‘Zot van A.’ en ‘Marina’. Zoals die laatste film van Coninx, zal ook ‘Niet schieten’ geproduceerd worden door Eyeworks.

Meer » www.cinevox.be

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Hierbij wordt de historiek en de realiteit van de Loden Jaren en de Bende definitief verwezen naar het rijk van de fictie en de mythes. Voor de jongste generaties zal het enkel nog een spannend verhaaltje zijn.