Topic: Willy Acke

Wie heeft er meer info over de dood van substituut Willy Acke in Dendermonde? Hij leidde het onderzoek van 1985 tot 1990. Maar werd dan gezelfmoord. In Pieter Aspe zijn boek 'Zonder Spijt', wat fictie is, gaat het eigenlijk over de dood van Willy Acke. In zijn boek heeft Aspe de namen veranderd uiteraard.

Waarom wordt er ook op deze site niets over verteld? Waarom pleegt hij zogezegd zelfmoord? Hij was toch zeer goed bezig. Ik vermoed zelfs te goed.

2

Re: Willy Acke

Ik neem aan omdat er geen informatie publiek bekend is. Er staat wel iets op deze site over een familielid van Acke dat contact had met een bende-slachtoffer en werd afgeluisterd.

3

Re: Willy Acke

Kevlar wrote:

Maar werd dan gezelfmoord.

Ho ik wist dit niet eens, daar zou toch iets van info moeten zijn.

Re: Willy Acke

Onder Cel Waals Brabant vond ik wel het volgende:

De telefoon van een nabestaande van de overleden Bende-speurder Willy Acke uit Dendermonde is begin dit jaar afgeluisterd. De vrouw kreeg flarden te horen van een gesprek dat ze voerde met een familielid van een van de slachtoffers van de Bende van Nijvel. Volgens haar zit de georganiseerde misdaad erachter en zijn er linken naar zowel de Bende zelf als naar het milieu van collaborateurs uit de Tweede Wereldoorlog. De persoon die werd afgeluisterd is Lieve Acke uit Lommel. Ze is de nicht van wijlen substituut Willy Acke.

Hij leidde in de jaren tachtig met onderzoeksrechter Freddy Troch vanuit Dendermonde het onderzoek naar de Bende van Nijvel. Acke pleegde om onbekende redenen zelfmoord. Zijn nicht is bevriend met Marie-Jeanne Callebaut uit Aalst. Deze laatste was getrouwd met Jan Palsterman. Hij werd in november 1985 doodgeschoten tijdens de raid die de Bende uitvoerde op de Delhaize-supermarkt in Aalst. Marie-Jeanne Callebaut bracht in april vorig jaar met andere nabestaanden een bezoek aan Jumet. Daar zitten de speurders die zich bezighouden met het Bende-onderzoek.

Onderzoek » Cel Waals Brabant

Er werd bij zijn dood nauwelijks over geschreven. Vandaag lijkt hij wel helemaal te zijn vergeten in het onderzoek. Hoe kan dat toch? Dit moet verder onderzocht worden. Vind ik meer info over Acke dan lezen jullie het hier.

Re: Willy Acke

En de banden tussen Acke, familieleden en slachtoffers leidt naar het bloedbad in Aalst.

6

Re: Willy Acke

Kevlar wrote:

Hoe kan dat toch? Dit moet verder onderzocht worden. Vind ik meer info over Acke dan lezen jullie het hier.

Typisch geval van zoveel zaken in het Bende van Nijvel dossier dat niet onderzocht werd, van domheid of mochten ze niet.

Kevlar wrote:

En de banden tussen Acke, familieleden en slachtoffers leidt naar het bloedbad in Aalst.

Dit wist ik en dat verhaal hierboven heb ik al eens gelezen, maar bij het lezen is het dus mogelijk gewoon moord en geen zelfmoord, m.a.w. gezelfmoord.

Re: Willy Acke

Officieel luidde het 'zelfmoord'. Maar zijn echtgenote (en andere kennissen) spreken dat hardnekkig tegen. Een onderzoeker die niet betrokken is bij de daad (neutraal m.a.w.) en die goed bezig is en vooruitgang boekt in het onderzoek, die pleegt toch niet zomaar zelfmoord?

Ofwel stuit hij op onwaarschijnlijke medeplichtigheid van bepaalde personen of diensten. En is het kwaad zo diepgaand dat hij niet meer verder kan, en begint te vrezen voor zijn leven. De vraag is dan nog steeds: pleegt zo een onderzoeker dan zelfmoord? Ofwel begint het motief zich duidelijk af te spelen in het hoofd van de onderzoeker, heeft hij dat min of meer al in beperkte kring bekendgemaakt en worden verdere onthullingen de kop in gedrukt door hem uit de weg te ruimen.

Het feit dat die onderzoeker dood is, mogen we dan niet zeggen: waar rook is is vuur. Moord of zelfmoord, dat maakt dan toch niet uit. Zijn dood is toch een teken dat er iets gaande is rond zijn persoon, zijn werk en onderzoek. Vooral omdat zijn echtgenote zelfmoord 100% uitsluit.  Als er fraude is gepleegd met rijksregisternummers, dan is de staatsveiligheid betrokken. Daar kan men dan niet meer van onderuit!

Re: Willy Acke

Nog even dit: om de staatsveiligheid bij het nadere onderzoek buiten schot te houden, is het van groot belang dat er gekende criminelen op de plaats van de misdaad aanwezig zijn. En ook op min of meer hetzelfde tijdstip.

Zo een actie vergt grote coordinatie, communicatie en planning. Een specialiteit van de staatsveiligheid zou ik zeggen.

Re: Willy Acke

En ook nog dit: in 1985 waren de kopstukken van de Bende Haemers en Bende De Staerke gekend bij het gerecht.  De identiteit van agenten van de staatsveiligheid daarentegen die wordt steevast geheimgehouden. Daar heeft men echt het raden naar. Slechts een interne dienst van de staatsveiligheid zal geweten hebben wie voor hen op dat moment operationeel is als agent/infiltrant.

Re: Willy Acke

Kevlar wrote:

Wie heeft er meer info over de dood van substituut onverzoeksrechter in Dendermonde Willy Acke?

Een paar jaar geleden is er in Humo, naar aanleiding van het boek van Aspe, een artikel verschenen over Acke. Misschien is er iemand die dit artikel nog ergens liggen heeft?