11

Re: Jean Deprêtre

Toch wel opvallend dat Vanden Boeynants Deprêtre benoemde tot procureur van Nijvel in 1980. En de linken met extreem rechts en Deprêtre: zijn vader was een SS'er en hij zelf was extreem-rechts en G2, een reserveofficier Inlichtingen en lid van Opus Dei.

Wat ik zo merkwaardig (alé eigenlijk is het niet merkwaardig omdat we van hem heel veel gewoon zijn) maar in het boek van Bouten zegt Depêtre dat hij het brein van de Bende van Nijvel kent: "Een ex-crimineel uit Waals Brabant." Stel dat het waarheid is, dan weet men toch al op welk grondgebied men moet gaan zoeken. Het zullen er wel nen hoop zijn, maar je kan ze toch filteren. En als het waar is wat hij zegt, dan moet je toch veel lef hebben om zoiets te zeggen.

12 (edited by swansongunsung 11-01-2009 15:33)

Re: Jean Deprêtre

Renne wrote:

Wat ik zo merkwaardig (alé eigenlijk is het niet merkwaardig omdat we van hem heel veel gewoon zijn) maar in het boek van Bouten zegt Depêtre dat hij het brein van de Bende van Nijvel kent:"Een ex crimineel uit Waals Brabant."


Ik ook en interessant i.v.m. met het feit dat X2 (X-dossiers van Dutroux) praatte over Deprêtre als slachtoffer van chantage ivm met het onderzoek naar de Bende van Nijvel.

Re: Jean Deprêtre

In het boek van Bouten geeft Deprêtre doodleuk toe dat hij weet wie het brein achter de Bende is: een nu zeventigjarige crimineel die in Waals-Brabant woonachtig zou zijn. Spijtig genoeg wil hij man en paard niet noemen 'om het onderzoek niet in het gedrang te brengen'.

Het is toch een absurde situatie dat Deprêtre hieromtrent niet eens duchtig aan de tand wordt gevoeld, ook al vertelt hij hier misschien een fabeltje.

Re: Jean Deprêtre

Hoe noemde die oudere gangster uit Woluwe nu ook alweer?

15

Re: Jean Deprêtre

Biggus Dickus wrote:

Het is toch een absurde situatie dat Deprêtre hieromtrent niet eens duchtig aan de tand wordt gevoeld, ook al vertelt hij hier misschien een fabeltje.

Dit is een typische reactie van iemand zoals hem, hij zegt dat al lachend maar het is misschien de waarheid wel, maar officieel zal hij altijd verklaren het is een fabeltje omdat ik wist wat die Bouten van plan was en eigenlijk kan hij zelfs zeggen:

"Het is niet omdat Bouten dat zegt dat ik dat echt gezegd heb en als ik het gezegd heb was het een joke." Pv'ke ondertekenen en hij kan gaan, al denk ik niet dat ze hem gaan oproepen, maar als het waar is kunnen de speurders toch gaan zoek in die streek. Misschien is dat ook gebeurd.

16

Re: Jean Deprêtre

De zeventigjarige crimineel die nu zou overleden zijn? En die net voor hij zijn laatste adem uitblies, een tip van de sluier wil oplichten en toch praat? Past echt in een goed krimi verhaal.

17

Re: Jean Deprêtre

Kevlar wrote:

De zeventigjarige crimineel die nu zou overleden zijn? En die net voor hij zijn laatste adem uitblies, een tip van de sluier wil oplichten en toch praat? Past echt in een goed krimi verhaal.

Inderdaad lijkt raar, precies of die gaat dan nog de telefoon zeggen en naar Jumet bellen, zo denk ik dan, toch als hij er zelf niets mee te maken had.

Maar wij weten niet van wanneer die tip eigenlijk gegeven is, hij kan zelf gezegd hebben begin ermee als ik dood ben of als ze hier zeggen in de kliniek binnen de paar dagen is hij uit zijn lijden verlost. Dat zou ook kunnen hé, denk dat hij zelf wel dood wou voor ze info over hem gaven, want dat is pas  later gekomen. Weten we al meer van die overleden 70jarige crimineel? Naam?

18

Re: Jean Deprêtre

"C'étaient tous des prédateurs. Tout a été dit. Vous savez, le dossier a démenagé en 1987 vers Charleroi. On a volé mon dossier."

Op een lange buffetkast staat de foto van zijn overleden dochter Claire-Anne. Ze was drugsverslaagde. Rijkswachters die het drugprobleem van zijn dochter aankaartten, begon hij te haten. Hij wou niet ingrijpen en op een dag lag ze dood in bed als gevolg van een overdosis heroïne, wat de procureur halsstarrig voor de buitenwereld verborgen hield. In zijn ogen was ze overleden aan Leukemie.

"Zij is het die me op de prédateurs heeft gewezen. Op een avond kwam ik laat thuis na een zoveelste werkdag. Ondanks haar ziekte was ze nog niet naar bed. We spraken over de behandeling in het ziekenhuis en plots vroeg ze me: 'Papa, en hoe zit het met jouw moordenaars?' We hebben zowat een kwartier gediscussieerd tot ze plots zei: 'Maar papa, jouw moordenaars zijn roofdieren.' Dit was de perfecte verwoording van de modus operandi van de criminelen. Zij verlaten hun schuilplaats, slaan toe, doden en keren dan naar hun hol terug. Le Borinage of La Thudine. Kies zelf maar. Wat wilt u dat ik daar nog aan toevoeg?"

"Het is gewoon banditisme. U moet er niets anders achter zoeken. Neem een kaart van België. Zet alle feiten op een rij en trek er een cirkel rond. Waver, Genval, Eigenbrakel, Nijvel, Beersel, Halle ... De Bende heeft nooit in Aarlen toegeslagen of in Gent en Antwerpen. Ja, er zijn Bouhouche en Beijer, maar die hebben met de tueries in Waals Brabant niets te maken. Denk ik toch."

"Luister, twee rijkswachters van de cel van Jumet hebben me eens gezegd: 'Meneer Deprêtre, we zijn misschien heel ver gaan zoeken wat in feite heel dicht bij ons was."

Deprêtre over het WNP: "Les membres du WNP étaient une dizaine de zozos, plus folkloriques que dangereux. Le WNP. Vingt imbéciles suffisamment intelligents pour se vendre aux médias."

Onderzoek » Nijvel

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

19

Re: Jean Deprêtre

Deprêtre tegenover Guy Bouten: "Ik ken het brein van de Bende. Hij woont in Waals-Brabant. Het is een gewezen crimineel. Hij moet nu zowat zeventig jaar zijn. Ik kan zijn naam niet zeggen. Ik heb het onderzoek nooit in een bepaalde richting willen sturen."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

20

Re: Jean Deprêtre

Zou deze persoon in aanmerking komen voor de oude?