131

Re: Opgravingen Elouges

De pers? Die moet die creche in Dendermonde verder uitmelken. Daar is meer poen mee te pakken. Journalistiek onderzoek naar de Bende van Nijvel, daar hebben er zich al velen aan verbrand. Beter op veilig spelen. Frustrerend, ik weet het.

132 (edited by Columbo 31-01-2009 22:59)

Re: Opgravingen Elouges

Als degene die het recentere skelet daar begraven heeft, wist dat die Merovingers daar al lagen en het skelet daar mooi naast had gelegd, ook met het gezicht naar het Westen. Dan zouden ze gedacht hebben dat het ook een Merovinger was! De koolstof 14-test zou pas binnen 3 weken resultaat kunnen gaan opleveren. Nu vind je veel over die test, maar niet hoelang hij eigenlijk duurt. Ik kan het me wél voorstellen dat dat even duurt. Weet iemand hoelang dat normaal duurt?

Re: Opgravingen Elouges

Columbo wrote:

De koolstof 14-test zou pas binnen 3 weken resultaat kunnen gaan opleveren. Nu vind je veel over die test, maar niet hoelang hij eigenlijk duurt. Ik kan het me wél voorstellen dat dat even duurt. Weet iemand hoelang dat normaal duurt?

Bezoek deze website eens voor meer informatie over de 14C methode » www.c14dating.com

Zover ik kan opmaken zijn er niet zoveel laboratoria die de 14C methode kunnen toepassen en dat de meeste van deze overzees gelokaliseerd zijn.

Goede resultaten over het algemeen van de 14C methode zijn afkomstig van de tanden. Uit recente studies, over CO2 uit tanden, blijkt echter dat het middelbaar carbonaten kan worden vastgesteld aan de hand van de stabiele isotoop waarden, wat erop wijst dat betrouwbare 14C vaststellingen eventueel kunnen worden verkregen via het tand glazuur. Nu al een geluk dat ze tanden gevonden hebben van het eerste skelet zodat de analyses en berekening vrij (naar omstandigheden) snel gemaakt kunnen worden.

Re: Opgravingen Elouges

Bij graafwerken zijn altijd archeologen betrokken. Blijkbaar konden die aan de pas gevonden skeletten vrijwel meteen zien dat ze uit de Merovingische tijd stammen. Het feit dat over het eerstgevonden skelet zoiets niet gezegd is, doet vermoeden dat het van veel recentere datum is en dat schept toch hoop dat het iets met de Bende te maken heeft. 1 meter 73 is ook lang voor iemand uit de negende eeuw en 40 jaar was in die tijd al vrij oud, dus ook dat wijst op een lijk uit recentere tijden. Het is met die beschrijving wel zeker dat het niet om Francis Zwarts gaat want die was pas 25.

Ik ben wel geïnteresseerd wat de Franstalige pers over Blanchart schrijft. Ik ben zelf in het buitenland en kan de kranten niet lezen. Kan er iemand nog wat meer details geven? Het is voor ons allemaal waarschijnlijk wel interessant wat meer over deze mens te weten.

Re: Opgravingen Elouges

Beenderen onbekende man in Henegouwen werden verplaatst

De onbekende man - jonger dan 40, 1,75 meter groot - die is opgegraven in het onderzoek naar de Bende van Nijvel, lag niet in zijn eerste graf in het Henegouwse Elouges. Hoogstwaarschijnlijk werd het skelet elders opgegraven en nadien terug begraven, op het terrein van de schroothandel waar de speurders het vonden. De beenderen worden nu in het buitenland verder onderzocht en in de tijd geplaatst.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Re: Opgravingen Elouges

Hopelijk hebben ze iets gevonden. Maar het kan ook gewoon om een maffia-afrekening gaan.

Re: Opgravingen Elouges

Ja maar deze hebben ze en begraven en later verplaatst, volgens mij zijn de afrekeningen van de Maffia minder net. Deze mocht niet gevonden, dat is duidelijk, we shall see!

Re: Opgravingen Elouges

Bij de opgravingen in Elouges (Henegouwen) kwam veel meer boven dan het skelet: nog drie graven uit de negende eeuw, beenderen van dieren, regenputten en zelfs de restanten van een wielerbaan. Zoals ze het hier voorstellen klinkt het toch stilaan héél interessant. Stel je voor, vijf minuten minder opgraven en ze hadden hem niet gevonden!

Re: Opgravingen Elouges

Wel verwarrend dat het nu opeens blijkt te gaan over een persoon jonger dan 40 jaar in tegenstelling tot wat eerst werd doorgegeven. In dat geval kunnen ze Francis Zwarts ook niet uitsluiten. Men denkt eenduidig: Killer, in de media al van bij het begin. Was de Killer volgens ooggetuigen niet een stuk groter dan 1.73-1.75m? Nu niet dat dat altijd even accuraat zal zijn, maar toch. Ik blijf uiteraard heel nieuwsgierig en hoop uiteraard op het beste.

140

Re: Opgravingen Elouges

Wat is absoluut noodzakelijk om een doorbraak te forceren ivm het onderzoek naar de identiteit van het skelet?

  • Herkomst

  • Geslacht

  • Leeftijd

  • Grootte/Lengte/dimensies

  • Datum of tijdspanne van overlijden

  • Doodsoorzaak (als het lijk verplaatst werd en beenderen door elkaar gehaald, dan zal het zoeken naar mogelijke doodsoorzaak moeilijker zijn, niet?)

Wat zie ik over het hoofd?