Topic: Roland Campine

Roland Campine was een rijkswachter van de BOB van Waver. Na de overval op de wapenwinkel van Dekaise op 30 september 1982 zette hij geheel toevallig, samen met zijn collega Bernard Sartillot, met een Renault 4 de achtervolging in achter de vluchtende Santana. Bij deze achtervolging geraakte hij in Hoeilaart gewond met vier kogels.

2

Re: Roland Campine

Roland Campine bleef tot aan zijn dood volhouden dat de persoon op de achterbank van de VW Santana Madani Bouhouche was. Campine beschreef de persoon in Santana als iemand met lange haren in de nek. Hij kende Bouhouche omdat Campine voor de rijkswacht van Waver werkte en Bouhouche voor de rijkswacht van Brussel. Er waren dus regelmatig contacten.

Het is ook Campine die na de feiten in Nijvel de gestolen BMW van "Titi" Delpierre terug vindt. Zie hiervoor het topic over de gebeurtenissen in Limal » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

De schrijfwijze van zijn achternaam is onduidelijk, 'Campine' of 'Campinne'. Beide zijn in de Bende-literatuur terug te vinden.

Campine was 48 jaar op het moment van de achtervolging van de Bende van Nijvel in september 1982. Op 1 december 1987 ging hij samen met Guy Dussart op vervroegd pensioen. Roland Campine overleed op 58-jarige leeftijd in september 1992.

Roland Campine s'en est allé

L'adjudant de gendarmerie en retraite Roland Campine s'en est allé. Pour toujours. Apprécié de tous ses collègues et de ceux qu'il était chargé de protéger, l'ancien commandant en second de la BSR de Wavre avait été membre de la remarquable équipe dont l'adjudant-chef Jules Coppe était le leader. Les feux de l'actualité, au propre et au figuré, s'étaient abattus sur lui et sur son ami Bernard Sartillot le 30 septembre 1982. Ils s'étaient lancés avec courage à la poursuite des tueurs du policier Claude Haulotte, abattu face à l'armurerie Dekaise dans le centre de Wavre.

À Overijse, armés de pauvres petits 7.65, ils ne purent rien contre les armes lourdes dont disposaient ceux qui, plus tard, ne furent plus appelés que par le surnom de "tueurs (fous) du Brabant wallon". Ils furent sérieusement blessés. Roland Campine était âgé de 58 ans. Il avait pris une retraite anticipée le 1er décembre 1987 en même temps que l'adjudant-chef Guy Dussart, le successeur de Jules Coppe à la tête de la BSR wavrienne.

Bron: Le Soir | 9 september 1992

4

Merovinger wrote:

De schrijfwijze van zijn achternaam is onduidelijk, 'Campine' of 'Campinne'. Beide zijn in de Bende-literatuur terug te vinden.

Bernard Sartillot schrijft het in zijn nota met 1 'n', dus ik vermoed dat het 'Campine' is.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Wel opmerkelijk dat een lid van de BOB van Waver meent een van de daders van de overval op Dekaise herkend te hebben en dat diezelfde BOB daar vervolgens in zijn rapport van maart 1985 met geen woord over rept (terwijl ze daar wel een diepe duik nemen in het misdaadmilieu van Brussel, van wapentrafiek via Kintex tot de Libanese connectie).

Het doet me dan ook vermoeden dat Campine zijn collega uit Brussel niet herkend heeft op het moment van de feiten zelf, maar pas linken is beginnen leggen na de moord op Mendez (1986 en later dus), een zaak die Bouhouche voor het eerst publiekelijk aan het licht bracht als een corrupte ex-rijkswachter. Ik heb het vermoeden dat Campine pas toen is beginnen vermoeden dat de man op de achterbank wel eens Bouhouche zou kunnen geweest zijn, door enkele uiterlijke overeenkomsten. Maar zo'n verband leggen, jaren na de feiten en met de kennis van later, is niet hetzelfde als iemand herkennen op het moment van de feiten.

Ik weet niet of het zo gegaan is. Maar ik vind alleszins nergens terug dat Campine die herkenning van Bouhouche al in 1982 gedaan heeft. Het enige wat in de buurt komt is een samenvatting van zijn collega Bernard Sartillot over hun achtervolging, waarin hij beweert dat Campine tijdens de achtervolging Bouhouche zou herkend hebben. Maar in hoeverre herkende hij echt Bouhouche, bij naam, of zei hij iets à la 'die man op de achterbank ken ik precies van ergens' en heeft hij daar dan later (en met de kennis van later) de naam van Bouhouche opgeplakt? De samenvatting van Sartillot is immers ook van vele jaren na de feiten.

Ook niet vergeten dat Dekaise, die Bouhouche ook kende want hij was daar een goede klant, hem nooit herkend heeft tijdens de overval.

patrick111 wrote:

Ook niet vergeten dat Dekaise, die Bouhouche ook kende want hij was daar een goede klant, hem nooit herkend heeft tijdens de overval.

Voilà, dit is m.i. essentieel. Ik denk niet dat iemand Bouhouche van overdreven teerhartigheid zou beschuldigen. 

Als er inderdaad 3 daders waren en al waren ze vermomd dan zou het minstens een enorm risico zijn geweest om daar binnen te gaan. Wat als Dekaise zou gezegd hebben dat het mogelijk Bouhouche was en die kon geen alibi voorleggen? Ik denk niet dat Dekaise het had overleefd.

Kan me ook niet inbeelden dat Campine zo categoriek was na de feiten want dat zou zeker nagetrokken geweest zijn. Misschien zei hij iets in de aard van 'tiens, die lijkt nog wat op Bouhouche' of iets dergelijks. Je zou er de oorspronkelijke pv's moeten op nalezen.

Het 'werk' van die twee andere grapjassen bij de BOB van Waver, daar zeg ik maar niets van.