1

Topic: Ghislain Platane

Ghislain Platane werd op 27 september 1985 op 39-jarige leeftijd vermoord in het Delhaize-warenhuis van Eigenbrakel. Hij werkte 's avonds in de pizzeria "De Pietro", tegenover het Delhaize-warenhuis. Het is op de parking van dit restaurant dat de gangsters hun VW Golf hebben geparkeerd. Tijdens de overval merkt de Reus van de Bende van Nijvel in het midden van de winkel Platane op die onhandig een jong meisje, die in paniek is, helpt op de grond te leggen. Ghislain Platane wordt zonder verwittiging neergemaaid ter hoogte van kassa 8.

Meer » Feiten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Ghislain Platane

De weduwe van Ghislain Platane heeft een getuigenis afgelegd voor de Tweede Bendecommissie. Hieronder een kort verslag:

Veuve de Ghislain Platane, abattu au Delhaize de Braine-l'Alleud le 27 septembre 1985, Mme Simon, privée de ressources, a vécu avec ses enfants pendant trois mois sans chauffage ni électricité.

"Quand je me suis adressée au CPAS, l'assistante sociale s'est contentée de me dire que je n'avais droit qu'à une pension de veuve. Elle m'a fourni des tickets de bus pour que mes enfants puissent se rendre à l'école."

Bron: Le Soir | René Haquin | 9 mei 1997

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Ghislain Platane

Het altijd goed ingelichte forumlid Wolf heeft op het tueries-forum volgende getuigenis gedeeld over Platane:

Mr Platane était de:

  1. Un collègue de travail du dénommé "Siamois", membre de la bande des Sudistes, portier du café le "421" Chaussée d'Alsemberg, gardien du nouveau cimetière situé à Noucelle près des carrières de sable et grand copian de "Titi" [Willy Delpierre].

  2. Monsieur Platane travaillait comme serveur en soirée à la pizzéria "Da Pietro" située Chaussée D'Alsemberg. Et ce brave monsieur Platane est allé acheter de la moutarde au Delhaize sur orde de son boss alors qu'il y en avait encore cinq pots dans la réserve.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Ghislain Platane

Ghislain Platane was de vader van fotograaf Jan Rosseel die als eindwerk een beeldend onderzoek uitgevoerd heeft naar de Bende van Nijvel (zie zijn project Belgische Herfst). Over zijn vader vertelde hij het volgende:

“Ik heb geen enkele bewuste herinnering aan hem. Niks lichamelijks, geen woorden ook. Ik heb het lang moeten doen met die ene onscherpe foto die vaak op RTL te zien was: mijn vader in een plas bloed, zijn hoofd er bijna afgeschoten. Dat het om mijn vader ging, ben ik overigens pas veel later te weten gekomen. Pas na de dood van mijn moeder in 2010 zijn mijn zus en ik op zoek gegaan naar meer.

We hebben onze tante, de zus van mijn pa, teruggevonden in Dour. Ik had haar 25 jaar niet meer gezien. Zij vertelde me dat het mijn vader was, op die foto. Hij had net nieuwe sportschoenen gekocht. Daaraan had ze hem herkend, want van zijn hoofd bleef niet veel over. Dat was compôte, zei ze. Later heb ik ook nog een vriend van mijn vader opgezocht. Hij had na de moord een laken over het lijk gelegd, zonder dat hij wist dat het om mijn vader ging, omdat hij zo onherkenbaar was verminkt.”

“Natuurlijk wist ik wat er gebeurd was in de Delhaize, maar tegelijk was ik nooit helemaal zeker of het echt was. Ik had geen tastbaar bewijs, het was iets wat me verteld was. Wat ik wel nog weet, is dat de sfeer ongemakkelijk werd telkens wanneer er iets over de Bende van Nijvel op tv kwam. Toen mijn moeder overleed, was het te laat om alles te vragen wat ik wilde. Mijn moeder was ook een zwijgzaam type. In 2007 heb ik in China gestudeerd. Zij heeft toen dat hele jaar voor mij verzwegen dat ze kanker had. Pas toen ik daarna ook nog naar Japan wilde, heeft ze het verteld. Het leek me op dat moment ongepast om meer vragen te stellen over hoe het nu precies zat.”

“Mijn tante heeft me later verteld dat mijn pa ook een man van weinig woorden was. Iemand die niet veel nodig had om te leven ook. Een beetje geld en een paar blokken hout om meubels te maken. Ik weet zelfs niet of mijn pa werkte en wat hij dan juist deed. Al wat ik weet, is dat hij meubels maakte. Lelijke meubels, dat heb ik gezien op foto’s.” (lacht)

5

Re: Ghislain Platane

Ghislain Platane, geboren in 1946, woonde aan de Chaussée d'Alsemberg 424 in Eigenbrakel. Dat is op exact 66 meter van de plaats waar de Bende van Nijvel na de moordpartij in Nijvel de Saab heeft achtergelaten en op 160 meter van Café 421.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube