41

Re: Saab 900 Turbo

Eigenlijk zijn de verklaringen van Cocu over de nummerplaten van de Saab lang niet zo gek. We weten dat de nummerplaat gekopieerd werd van een voertuig van iemand uit Ukkel, dus is het niet zo absurd dat diezelfde persoon niet enkel op zoek ging naar een nummerplaat maar deze ook gemaakt heeft. Dus stel dat sommige Borains betrokken zijn bij een aantal feiten, wie is dan deze mysterieuze Brusselaar die de logistiek deed?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Saab 900 Turbo

Ik vraag mij af in welke woning het reservewiel van de Saab 900 turbo werd gevonden. Het is volgens mij zeer vreemd dat dit reservewiel in een woning werd gevonden. Zouden de eigenaars niet de politie hebben gebeld als men in de woning een reservewiel achterlaat, of kenden de eigenaars deze personen? Heeft iemand meer informatie omtrent deze woning?

43

Re: Saab 900 Turbo

K& wrote:

Ik weet alleen dat er in de koffer van de platteband Saab enige materiaal lag dat gedemonteerd was (en dus niet verwijderd) en ook dat men de radio zou gepoogd hebben te verkopen in een frituur bij Jean Le Grec in Nijvel tegenover het café van Asmoui maar uiteindelijk zou de radio verpatst zijn aan een verzekeringsbediende-directeur? Door een prost (zie kladboekjes Armory, denk ik).

Eerder toevallig kwam ik vandaag dit verhaal tegen:

Dans le cadre de l'enquête relative aux faits du Brabant Wallon, Amory a effectué des recherches relatives à la radio volée dans la voiture Saab. Il a notamment appris qu'une certaine Nadia, travaillant dans un bar de Nivelles, aurait revendu ladite radio au directeur général d'une Compagnie d'assurances bruxelloise.

Bron: PV 21266

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

44

Re: Saab 900 Turbo

In een pv van 29 februari 1988 vat rijkswachter Claude Mignolet van de Cel Waals Brabant dit verhaal samen voor onderzoeksrechter Lacroix:

Faisant suite à l'apostille mieux rappelée au recto du présent, portons les renseignements suivants à la connaissance de Monsieur le Juge d'Instruction Lacroix.

Des recherches entreprises dans la documentation judiciaire établie au sujet de la vente possible de la radio de bord de la voiture Saab 900 turbo volée au garage Jadot à Braine l'Alleud en juin 1983, il s'avère que l'information initiale a été fournie par le nommé Mohamed Asmaoui qui a d'ailleurs été entendu par une équipe de notre unité (PV 21139 du 16.01.1988).

En fait, cette information avait été portée à la connaissance de Christian Amory qui a d'ailleurs rédigé un rapport à ce sujet en date du 24 september 1985, précisant que trois radios aurait été proposées en vente à "Jean le Grec" identifié comme étant Zafiriadis Ioannis par un certain Khameche Abdelhaved. Deus de ces radios, dont l'une était de marque Aciko auraient été achetées par la précité tandis que la troisième, dont le prix était trop élevé (35.000 Frs), aurait été vendue à un administrateur de la Royale Belge qui l'aurait installée dans sa voiture personnelle.

C'est en '82 ou '83 qui Asmaoui aurait assité, dans un café de Mons à la vente de cette radio en présence notamment de Vittorio. C’est le nommé Khameche qui aurait procédé à cette transaction avec le PDG de la Royale Belge habitant Bruxelles. 

Renseignements obtenus, ces faits n'ont jamais pu être vérifiés et aucune identification n'aurait eu lieu à la Royale Belge.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

45

Re: Saab 900 Turbo

Ik heb even, om zeker te zijn, gekeken naar de Saab 900 naftbak. Die zit achteraan, onderaan het voertuig. Benzine stroomt ter hoogte van de naftstop via een buis naar beneden. De kogel (of hagel?) inslagen zitten volgens de foto boven de naftstop. Met andere woorden, op een plaats waar absoluut geen benzine zit, laat staan enig onderdeel van het benzinesysteem. Ofwel:

  • Was het niet de bedoeling de auto in de fik te "schieten". Wat het dan wel was, daar hebben we het raden naar. Frustratie? Baldadigheid? Gewoon voor de lol? Bovendien was er een roker bij de daders dacht ik, dus er waren middelen tot vuur omhanden.

  • Was het pure onwetendheid/naïviteit? Dat zou dan betekenen dat de mensen, op dat moment bij het voertuig, weinig technisch onderlegd waren. Het mogelijke gesukkel met het reservewiel zou dit dan ook staven. Het zou dan ook betekenen dat de Saab door professionals was omgebouwd tot vluchtwagen, om vervolgens te worden verkocht/ter beschikking gesteld. Ook het mooi "afwerken" van de verwijderde stereo ondersteunt dit idee: een dure stereo kan je beter verpatsen. De afwerking (plaatje opgelijmd waar de radio zat) doet het lijken alsof een professionele "garage" vluchtwagens op bestelling maakte, en daar ook een zekere beroepsethiek aan overhield - en dus met trots proper werk leverde.

In het tweede geval kunnen we dan verder fantaseren over hoe een bende psycho's professioneel materiaal wordt gegeven om hun bloedige exploten mee uit te voeren enz enz... Soit. Het lijkt me gewoon vrij dom om wat rond de naftstop te schieten in een poging een wagen in brand te steken. Volgens mij waren die kerels vrij dronken/gedrogeerd - las ik daar niet ergens dat er braaksel was aangetroffen aan de Colruyt? Ook de gestolen waar lijkt me vrij gek. 50 liter olie, zakken koffiebonen... Niet echt een rendabele buit, als je opbrengst per volume rekent. Als men snel-snel wat uit de winkel zou gegrist hebben, dan zou je zeggen dat de olie dicht bij de koffie moest staan. Ik zal er volgende keer eens op letten als ik nog eens ga winkelen. Je kan hier natuurlijk over blijven doordenken... (wel met snijbranders ingang verschaffen maar dan in het wilde weg wat olie en koffiebonen jatten - of was het gewoon zaak het alarm te laten afgaan en is er in een bui van hilariteit dan wat totaal onzinnige Rommel gepikt?). Ik weet het ook niet.

46

Re: Saab 900 Turbo

Boemerang wrote:

Gezien:

De wagen wordt op 16-9-1983 gezien in St.-Denijs-Westrem te Gent met robotgoto G5. De wagen wordt op 10-9-1983 omstreeks 16.00 uur gezien op de N4 Glemboux (Glemboers) uitgerust met een Belgische nummerplaat aan de voorzijde en een BZ-plaat aan de achterzijde. Een van de 5 personen die toen in de wagen zat was robotfoto G7 (en dit is waarschijnlijk dezelfde persoon als Nr.18).

Bestaat de mogelijkheid dat de wagen ook in Arlon werd opgemerkt?

Le plan

Un plan manuscrit, comportant les indications "GB" et "auto", détaillant un itinéraire allant du ring de Bruxelles à la sortie Meise, fut abandonné sur la table d'un restaurant d'Arlon par la chauffeur d'une Saab, le 16 ou le 17 septembre 1983, soit la veille ou le jour de l'attaque de Nivelles

Bron » users.skynet.be/dosscrim/

De auteur van het artikel geeft geen bronvermelding van deze info.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Saab 900 Turbo

Ben wrote:

Tijdens zijn verklaringen voor de Eerste Bendecommissie heeft Yves de Prelle de la Nieppe het ook over de Saab:

Commissie: Quelle est cette voiture?

de la Nieppe: "C'est celle qui a servi au Colruyt de Nivelles et à la fusillade de Braine 1'Alleud. Vous la retrouvez ensuite à la sortie de Braine l'Alleud avec un pneu crevé. (...) Nous avons retrouvé un bec verseur volé M. De [...] (onleesbaar). La voiture appartenait au Ministère Wallon. Je ne sais plus lequel."

"Un bec verseur" is volgens mij een jerrycan. De onderzoekers hebben een jerrycan gevonden in de koffer van de Saab. Ik begrijp ook niet goed over welk voertuig volgens hem toebehoorde aan een Waals minister: de Saab of de wagen waarvan de jerrycan gestolen was?

Dus de jerrycan zou uit de Peugeot van Dewee komen?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Saab 900 Turbo

Een interessant gegeven kan dit zijn als de jerrycan uit de Peugeot van Dewee zou komen. Ook in verband daarmee is de 0.38 die volgens het schema van de speurders in Eigenbrakel zou gebruikt zijn. Doch dit wapen is niet gebruikt bij de inbraak in de Colruyt en ook niet bij de schietpartij aan de Diable, dus enkel in Eigenbrakel bij het achterlaten van de wagen. 

Als men de vier feiten waar de 0.38 gebruikt is voor het vinden van de Saab in Eigenbrakel verbindt, zijnde Genval, Ukkel, Halle en Nijvel dan ligt Eigenbrakel zo goed als centraal. Via de 0.38 en de jerrycan komen we bij Genval waar WNP en Latinus sterk in beeld komen. Dus de gebruiker van 0.38 kan wel eens uit de streek komen, een hulpje opgetrommeld om de Saab weg te krijgen. Er is ook nog de zwarte taxi die nacht.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

49

Re: Saab 900 Turbo

Boemerang wrote:

Er is sinds de diefstal ongeveer 800 kilometer afgelegd met het voertuig. De dagteller staat op 38,4km.

Dit blijft een interessant gegeven waarmee je kan "spelen" op een kaart. Laat ons ervan uitgaan dat de Saab die dag enkel wordt gebruikt om naar de Colruyt van Nijvel te rijden en daarna naar Eigenbrakel, waar de wagen werd gevonden., en dat er niet geknoeid is met de teller.

  • De afstand tussen het Colruyt-warenhuis en de Diable Amoureux is 8,8 km (via N27).

  • De afstand tussen de Diable Amoureux en de Chaussée d'Alsemberg nummer 404, waar de Saab werd gevonden, is 4,9 km (via Avenue Alphonse Allard, omdat ze na de schietpartij zijn omgedraaid). (*)

  • Als je die twee afstanden optelt, kom je aan 13,7 km. Trek dat getal van het dagtotaal af en je komt aan 24,7 km. Die 24 km is dus de afstand die Saab - in deze theorie - zou gereden hebben van het startpunt/safe house naar het Colruyt-warenhuis.

Op onderstaande kaart zie je het Colruyt-warenhuis met daarrond twee cirkels. De grote cirkel heeft een radius van 24,7 km, de kleine cirkel heeft een radius van 20 km. Je kan de kaart ook hier bekijken » www.mapdevelopers.com

Opmerkingen of suggesties zijn zeker welkom.

https://i37.servimg.com/u/f37/11/22/12/24/nijvel10.jpg

(*) Deze telling houdt geen rekening met het feit dat de gangsters mogelijk een tijdelijke schuilplaats hebben gezocht, bv. de Ferme de Hougoumont.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Saab 900 Turbo

Ben, ik heb deze oefening ook al gepoogd te maken. Die 800 km klopt volgens mij niet, het is iets in de 1200 km dat de wagen zou afgelegd hebben. En die dagteller; daar zijn we op zich niet veel mee omdat dit maar begint te tellen als die manueel gereset word wordt, meestal gaat dit tot 999 km, dus het kan dat de wagen 1038 km afgelegd heeft sinds de laatste 0 stand.

Het zou bijvoorbeeld heel interessant zijn om te weten hoeveel benzine er nog in de tank van de Saab zat. Ervan uitgaande dat ze voor de actie volgetankt hebben, zou op deze manier de door de Saab maximum afgelegde afstand berekend kunnen worden van die avond. Er is ook nog het element dat de jerrycan in de Saab zat en dat het ook niet duidelijk is of die vol was en of gebruikt is die nacht.

Maar het feit dat ze met die Saab - die amper reed - nog ergens wilden geraken via Eigenbrakel, moeten ze daar in de buurt wel een schuilplaats hebben gehad.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.