Re: Nijvel: 17 September
Wel, ik heb in sneltempo het een en ander herlezen om mijn post wat te verduidelijken. En Eenhoorn, het is zo, bij feiten staat het dat de wegens snel reden. Maar de info bij de feiten over Nijvel is op sommige punten niet correct.
A 1h40, les 5 tueurs se partagent entre la Mercedes et la Saab et prennent la direction de Waterloo par la N6. A 1h46 le convoi passe sur le pont de l'autoroute ou une voiture Golf de la police de Braine l'Alleud est en observation. Les agents de police voient passer la Mercedes phares allumés suivie à deux mètres par la Saab, phares éteints.
Deze info moet van één van de agenten zijn, waar er gemeld wordt dat de wagens heel dicht bij elkaar reden. Het tijdsverbruik toont aan dat de wagens niet vlug gereden kunnen hebben.
Over het plassen en het tanken:
De Mercedes was omstreeks 1u10 aan de Colruyt gearriveerd. Vooraleer zijn benzinetank te openen zou Jacques Fourez aan een natuurlijke behoefte hebben willen voldoen en zou hij zich enkele stappen verwijderd hebben. Ook denkt men dat de zakenman een of twee individuen moet gezien hebben en dat zij direct het vuur op hem hebben geopend.
De kaart is ingevoerd in de automaat maar er is niet getankt en de rest is giswerk geweest. Fourez heeft niet geplast. Trouwens wie steekt zijn kaart in en gaat dan gaan plassen. Fourez was nog nooit gaan tanken in Nijvel en heeft het ook nooit gedaan.
Het strafste is in feite dan er nooit onderzoek gevoerd is naar de mogelijkheid dat Fourez onderschept zou zijn onderweg. Bijlage 3 van het verslag van de Tweede Bendecommissie schrijft hierover:
In samenhang met deze opdracht is het echter van belang om tot slot nog op te merken dat er geen gericht onderzoek werd verricht met betrekking tot de vraag of Fourez-Dewit mogelijk door rijkswachters naar de plaats van het delict waren overgebracht en aldaar dan vermoord. Zulk onderzoek heeft niet plaatsgevonden. Wellicht niet omdat het helemaal niet abnormaal was - volgens de dochter van Dewit - dat zij bij de Colruyt te Nijvel waren gaan tanken.
Maar wat hierboven staat klopt niet want:
Christel, de dochter van Mevr. Dewit, weerlegt de veronderstelling dat haar ouders de gewoonte hadden hun wagen te laten voltanken aan het benzinestation van de Colruyt in Nijvel. Jaqcues Fourez was zeer vertrouwd met zijn wagen en diens verbruik.
Men kan moet zich afvragen waarom er zo'n mist word gecreëerd.
Deze kwam ik ook nog tegen was dit al vergeten:
Er is al veel geschreven en gezegd over de rol van rijkswachter Lacroix tijdens de moorden aan het Colruyt-warenhuis, maar in de teksten van het proces-Borains vond ik volgend stuk:
Un coup de feu est encore tiré en direction de Morue tandis que le 7.65mm de Lacroix lui est enlevé de sa main droite et qu'un autre coup de feu est tiré sur lui, le projectile, dont la trajectoire est parallele à son dos ne lui occasionnant cependant aucune blessure. Les clefs de contact de la camionette sont enlevées et le corps de Lacroix extrait du véhicule, est amené au sol ou l'un des auteurs fait tourner son ceinturon et retire la gaine de son pistolet.
Lacroix hield zich voor dood in de combi maar de daders hebben zijn lichaam uit de combi gehaald, zijn ceintuur afgenomen en zijn holster gepikt. Lacroix moet dat heel realistisch hebben gespeeld want tijdens al die handelingen hebben de daders niet gemerkt dat Lacroix nog leefde.
Ik vraag me af wat is er echt gebeurt die nacht?