141 (edited by mdanielsUK 02-02-2009 08:08)

Re: Opgravingen Elouges

"Als dit de killer is, kennen we ook de reus"

Drie graftombes met skeletten uit de 9de eeuw en een veel recenter geraamte van een man. Dat is wat speurders tot nu toe gevonden hebben bij zoekacties in Elouges. Het laatste lijk zou wel eens ‘de killer’ van de Bende van Nijvel kunnen zijn.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

142

Re: Opgravingen Elouges

Interessante ontwikkeling. Ik heb het laatste jaar de site uitgepluisd, maar meen me niet te herinneren dat Daniël Blanchart ergens vermeld werd. Heeft iemand meer achtergrond over deze man?

Re: Opgravingen Elouges

De Killer werd indertijd omschreven als 1 m 80 tot 1 m 85 lang, maar dat waren schattingen op basis van getuigenverklaringen en dus kan hij in werkelijkheid ook wel iets kleiner zijn geweest. Bovendien meen ik mij te herinneren dat de Bende-leden bij gelegenheid ook weleens schoenen of laarzen met verhoogde hakken droegen, een bekende truc om langer te lijken.

Het begint nu toch wel interessant te worden wie Daniel Blanchart was. Bijvoorbeeld, was hij bekend op de schietstand van Dour? Dat was destijds ook een van de pleisterplaatsen van Michel Cocu. Ik heb nooit geloofd in de piste van de Borains; de beschuldigingen tegen hen waren immers gebaseerd op een bewijsstuk dat er bij nader inzien geen was (de Ruger), maar nu lijken ze opeens toch in aanmerking te komen. De garagist van de Borains, François Nardella, woonde amper een paar kilometer van Elouges en zou gezien zijn beroep bijvoorbeeld een bekende kunnen zijn van Blanchart.

Het zal ook wel toeval zijn maar Jean-Claude Estiévenart, één van de ex-kompanen van Cocu, pleegde zelfmoord twee weken na dat Blanchart dood ging.

144

Re: Opgravingen Elouges

CleverTrevor wrote:

Ik heb nooit geloofd in de piste van de Borains; de beschuldigingen tegen hen waren immers gebaseerd op een bewijsstuk dat er bij nader inzien geen was (de Ruger), maar nu lijken ze opeens toch in aanmerking te komen.

Claude Dery die wapenexpert die zei dat de Ruger het wapen niet kon gebruikt worden, is volgens mij toch ook een corrupt iemand. Dus de Borains zijn voor mij betrokken in 1982-1983, over 1985 twijfel ik.

CleverTrevor wrote:

François Nardella, woonde amper een paar kilometer van Elouges en zou gezien zijn beroep bijvoorbeeld een bekende kunnen zijn van Blanchart.

Ik was zijn naam kwijt maar nu je hem zegt, weet ik hem terug, die moet Blanchart heel goed gekend hebben.

Re: Opgravingen Elouges

En toch kan ik me moeilijk voorstellen dat alle overvallen door dezelfde personen zouden uitgeoefend zijn (zeker de gewelddadige). Vooral de Borains in Aalst, of het zou met hulp moeten zijn van bv. De Staerke. In hoeverre kenden ze elkaar? Wat voor relatie was dat? Uit het nachtleven, gevangenis, samen klussen gedaan, ... In hoeverre was die Blanchart vertrouwd met Aalst en Waals-Brabant?

De profiler dacht toch dat men de daders in de buurt van Brussel moest gaan zoeken? De enige robotfoto waarover we tot nu toe min of meer bevestiging hebben is die van Bruno Van Deuren. Zijn aandeel in het verhaal over de overval op Dekaise lijkt me ook geloofwaardig. Kan Blanchart de mankende man zijn die men op de autokeuring in Lobbes gezien heeft. Is er een link tussen Van Deuren en Blanchart?  Diefstal van auto's of auto-onderdelen, wapens, ...?

Ik zie de Borains (en dus ook Blanchart & opgegraven kompaan) toch hoofdzakelijk voor de eerste golf. Terwijl de Killer en de Reus toch kenmerkend zijn voor de golf misdaden in 1985. Als ze er in '85 bij waren, moeten ze zeker ondersteuning gekregen hebben van anderen.

146

Re: Opgravingen Elouges

ik geloof nog altijd niks van de betrokkenheid van de Borains, noch bij de eerste, noch bij de tweede golf. Indien dit skelet iets oplevert (wat ik betwijfel) wil ik mijn mening bijstellen. De bewijslast is pover tot onbestaande (de ballistieke rapporten sloegen op niets, de profielen van bloeddorstige killers matchen niet, de verklaringen waren contradictorisch, waardeloos en onder druk geforceerd, ...) Hoogstens waren ze hier en daar als kleine criminelen op de hoogte van iets, maar ze moeten mijlenver gestaan hebben van de opdrachtgevers. Dat Blanchart de reus zou zijn? Komaan, dat is toch te gek voor woorden? De robotfoto van de reus lijkt als twee druppels water op iemand als Delperdange (desnoods wil ik Haemers of Toumaniantz nog wel in rekening nemen) maar helemaal niet op Blanchart.

147

Re: Opgravingen Elouges

Inderdaad, Blanchart als de reus is erg onwaarschijnlijk. Excuus, maar ik heb de indruk dat het de zoveelste witwasoperatie betreft in dit dossier. Het is toch duidelijk dat er een aantal domme krachten moeten zijn geweest die louter uitvoerden en dan wellicht 2 of meer verbindingspersonen-supervisoren, waaronder welhaast zeker Bultot en Bouhouche.

Hoogst eigenaardig is ook de timing, Blanchart overleden en plots komt het één en het ander in een stroomversnelling. Heeft dit soms te maken met het feit dat doden niet spreken? Ik denk dat men vooral angst heeft van de link van de domme krachten-uitvoerders naar de tussenpersonen!

148

Re: Opgravingen Elouges

Koen wrote:

Ik denk dat men vooral angst heeft van de link van de domme krachten-uitvoerders naar de tussenpersonen!

Denk ik ook.

Koen wrote:

En plots komt het één en het ander in een stroomversnelling.

Dat lijkt me nogal voorbarig, momenteel staan we nog niet verder dan een drietal skeletten waarvan minstens twee merovingers.

Re: Opgravingen Elouges

Ofwel wil men de bevolking gewoon een foefje wijsmaken, zodat ze van het Bende-gezaag vanaf zijn bij Justitie.

150 (edited by kim_wouters 03-02-2009 21:41)

Re: Opgravingen Elouges

Ik snap het niet helemaal. Er is inderdaad een zekere gelijkenis tussen foto (Daniel Blanchart) en robotfoto (de "Killer"), maar toch gaat het hoogstwaarschijnlijk niet om dezelfde persoon. De Killer zou (volgens de these die de onderzoekers voorlopig volgen) immers het gevonden skelet moeten zijn, niet de eigenaar van de site. Bovendien was Daniel Blanchart (1m90) te groot voor de "Killer". Qua lengte zou hij wel de "Reus" kunnen zijn, maar hij lijkt niet op diens robotfoto's.