131

Re: DNA-onderzoek

Zoals ik laatst bij de kamer van bewijsstukken genoemd heb: er moet veel meer DNA aanwezig zijn dan nu gemeld. Met de hedendaagse techniek moet het mogelijk zijn om te profileren op daders of familie. Zijn wel enorme kosten aan verbonden. Ik denk naar mijn bescheiden mening dat dit nog de laatste kans is. Voor de rest is het allemaal mist. Maar men moet wel willen.

132

Re: DNA-onderzoek

Beste Eenhoorn, het is bekend dat speurders de gevonden vissershoedjes opzetten, en zich ermee fotograferen ... De plukken blond haar die gevonden werden in de hand van Jozef Broeders in Temse zijn verdwenen. Hoe wil je dan nog DNA veiligstellen? Ik ben zeker dat de achtergelaten Saab vandaag de dag een grote schat aan info zou zijn.

Re: DNA-onderzoek

eenhoorn wrote:

Zoals ik laatst bij de kamer van bewijsstukken genoemd heb: er moet veel meer DNA aanwezig zijn dan nu gemeld. Met de hedendaagse techniek moet het mogelijk zijn om te profileren op daders of familie. Zijn wel enorme kosten aan verbonden. Ik denk naar mijn bescheiden mening dat dit nog de laatste kans is. Voor de rest is het allemaal mist. Maar men moet wel willen.

Het bewaren van DNA-materiaal van verdachten en veroordeelden is aan zeer strikte voorwaarden onderworpen. Recente wetswijzigingen hebben de mogelijkheden verruimd, maar dat zal oude feiten als de Bende van Nijvel nauwelijks vooruithelpen. DNA van veroordeelden moest tot voor kort tien jaar na overlijden van de veroordeelde worden vernietigd, en DNA van verdachten mocht niet langer worden bewaard dan voor dat specifieke onderzoek noodzakelijk. DNA van sporen mocht na dertig jaar worden vernietigd (en dat mag nog steeds, tenzij de magistraat bezwaren maakt) enzovoort. Al dit soort regeltjes maken het verduveld moeilijk om nog iets te doen met het DNA van toen.

134

Re: DNA-onderzoek

Duidelijk verhaal, kunnen jullie mij als noorderling uitleggen hoe het geregeld is in België met verwantschapsonderzoek. Neem aan dat er niet getraceerde sporen zijn, die niet zijn vernietigd.

135

Re: DNA-onderzoek

Concreet, zijn er nu twee DNA profielen teruggevonden op de restanten van de kogelvrije vesten uit de zakken van Ronquieres OF hebben ze nu enkel uit die bloedvlek op de kogelvrije vest een DNA profiel kunnen halen?

136

Re: DNA-onderzoek

Ik dacht ook dat er reeds eerder sprake was van een dna-spoor op een kogelvrij vest.

137

Re: DNA-onderzoek

dolorean wrote:

Concreet, zijn er nu twee DNA profielen teruggevonden op de restanten van de kogelvrije vesten uit de zakken van Ronquieres OF hebben ze nu enkel uit die bloedvlek op de kogelvrije vest een DNA profiel kunnen halen?

Dit is volgens mij geen nieuw DNA-profiel, zie ook dit nieuws uit 2012:

Het gerecht heeft ook een DNA-profiel gevonden aan de binnenkant van een kogelwerende vest, zo raakte gisteren bekend. Het zou afkomstig zijn van de ‘killer’. 

Meer » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

138

Re: DNA-onderzoek

Hoe zit het dan met die sigarettenpeuken? Daar was toch een profiel aan gekoppeld. Hoe zit het met die bloedsporen in de auto's van Nijvel. Alles vernietigd?

139

Re: DNA-onderzoek

Dus dit is gewoon oud nieuws? Er zal dus niet veel positiefs te vertellen zijn op slachtoffervergadering.

140

Re: DNA-onderzoek

Een kamer vol "bewijsstukken". Er moet toch een veelvoud aan DNA zijn achtergebleven. Met de hedendaagse techniek kan je daar toch mee profileren. Dader of familie DNA-onderzoek. Veel cold case-zaken worden zo opgelost, of je moet niet willen.