Topic: Wie zijn zij?

Ik volg deze zaak al bijna 20 jaar ondertussen (ben afkomstig van regio Aalst) met wisselende interesse. Nu een jaar of 2 geleden kwam ik op een YouTube-film van een agent die getuigd over de overval in Aalst (zie onderstaand). Op zich niks special, maar steeds als ik terug met de Bende bezig ben, kom ik om één of andere reden steeds terug bij dit filmpje en wel om één bepaalde reden. 

Er duiken tijdens het interview 3 mannen op waarvan 1 (een grote) die wel zeer geintresseerd is wat de agent te vertellen heeft, een tweede die schrikt dat hij plots voor de camera staat en dan een derde die samen in beeld komt met de tweede en hem lijkt te kennen.

  • De grote duikt op rond 1.28 min achter de agent.

  • De tweede op 1.32 min schrikt en verdwijnt weer maar komt nog even hoofd in de grond terug in beeld.

  • Nummer 3 komt geheel rechts boven ook op 1.32 min in beeld en kijkt vervolgens naar nummer 2.

Ik weet niet wat het is, maar ik krijg steeds een onbehagelijk gevoel bij die beelden.

Ik heb lang getwijfeld om dit te delen maar bij deze, graag jullie mening.

» YouTube

PS: zou nr 3 op de beelden ook nummer 18 van op de robotfoto's kunnen zijn?

Re: Wie zijn zij?

Normaalste zaak vroeger, toen was het al een belevenis als je een keer mee op tv mocht. Die mensen komen meeluisteren omdat ze zich ook afvragen wat er gebeurd is. Dat ze tegelijkertijd op tv komen is mooi meegenomen. Die mensen zijn dus geen daders. Je zou beter een onbehaaglijk gevoel krijgen als je het parket in actie ziet, hoort dat er desalniettemin een "optimale communicatie" is tussen politie en rijkswacht en dat het *dispositief* wordt ingezet op andere plaatsen in de stad die belangrijk zijn.

Re: Wie zijn zij?

Opgelet met verdenkingen zonder enige aanwijzing... De laatste man in beeld heeft ook nog de lijntjes van het masker in z'n gezicht en dan die donkere randen rond z'n ogen. Uiteraard kan ieders mening een aanvulling zijn.

Re: Wie zijn zij?

Charly wrote:

Je zou beter een onbehaaglijk gevoel krijgen als je het parket in actie ziet, hoort dat er desalniettemin een "optimale communicatie" is tussen politie en rijkswacht en dat het *dispositief* wordt ingezet op andere plaatsen in de stad die belangrijk zijn.

Dat het parket nooit deftig zal functioneren in dit land dat staat buiten kijf he. Nu ik heb ook wel mijn eigen theorie van wat er gaande was en nog steeds is i.v.m. de bende. Maar die bewaar ik voor een ander topic.

witisgeengrijs wrote:

Opgelet met verdenkingen zonder enige aanwijzing...

Met de hoeveelheid personen die ooit verdacht gemaakt zijn (te recht of ten onrechte) i.v.m. de bende, kun je een volledige eiland vullen! Nu voor alle duidelijkheid ik wil niemand zomaar verdacht maken, maar het is iets dat mij blijft intregeren.

Misschien is de titel wel wat ongelukkig gekozen en had het moeten zijn: Wat denken jullie?

5

Re: Wie zijn zij?

Ik heb 't fragment, zonder iets te zeggen, gisteren gedeeld met een aantal online vrienden. Niemand die er echt een vreemde vibe bij kreeg, ik ook niet. Zie er echt niks ongewoons aan.

Re: Wie zijn zij?

Dit zijn gewoon ramptoeristen die opduiken achter de persoon die geïnterviewd wordt. Ze willen horen wat er gebeurd is en komen als een mot af op het licht en de camera van de tv-ploeg. Dat zie je bij elk evenement, elke spectaculaire misdaad, etc., zeker in de jaren 1980, toen er nog maar één zender was in Vlaanderen en een cameraploeg echt een rariteit was. Ik zie dus echt niet in waarom deze drie nu ineens verdacht zouden zijn. Een onbehaaglijk gevoel krijg ik er helemaal niet bij. Eén van hen is wat groter dan de rest? Tja...

Dit zijn naar alle waarschijnlijkheid nieuwsgierige buurtbewoners zonder (noemenswaardig) strafblad. Het komt wel eens voor dat een dader terugkeert naar een plaats delict, maar dat lijkt me hier gezien de aard van de misdaad, de zaken die geweten zijn over de vluchtroute(s) en de modus operandi van de Bende zeer onwaarschijnlijk. Het lijkt me tijdverlies en energieverspilling om dit verder te onderzoeken en hen nu als verdachten te gaan beschouwen. Niet iedereen van 1m90 in een Bende-filmpje is de reus.

Ik vind heel dit topic, eerlijk gezegd, te gek voor woorden en vooral een bewijs dat sommigen iets te veel fantasie hebben.

7

Re: Wie zijn zij?

patrick111 wrote:

Ik vind heel dit topic, eerlijk gezegd, te gek voor woorden en vooral een bewijs dat sommigen iets te veel fantasie hebben.

Dat vind ik nu toch een beetje overdreven. Iemand deelt iets, zeg er ook bij hoe/waarom, ... zonder er conclusies aan te verbinden. 't Is net door zaken te delen / er over te praten dat er misschien ergens een belletje gaat rinkelen cq. dat iemand een verband gaat zien dat er voorheen niet was.

Re: Wie zijn zij?

zenga wrote:

Dat vind ik nu toch een beetje overdreven. Iemand deelt iets, zeg er ook bij hoe/waarom, ... zonder er conclusies aan te verbinden. 't Is net door zaken te delen / er over te praten dat er misschien ergens een belletje gaat rinkelen cq. dat iemand een verband gaat zien dat er voorheen niet was.

Maar je moet ergens een lijn trekken, want voor je het weet duiken er morgen nog een paar kerels met veel fantasie op die foto's en filmpjes van gewone, onschuldige mensen gaan posten omdat ze er een raar gevoel bij krijgen.

Dit zijn wat mij betreft drie doodgewone mensen in een doorsnee YouTube-filmpje over de Bende, maar plots zijn we er allemaal mee bezig omdat iemand "een onbehaaglijk gevoel" krijgt bij twee seconden uit het filmpje. Waarom zou je trouwens een onbehaaglijk gevoel krijgen?

Hebben de drie een boeventronie die schrik aanjaagt? Nee. Eéntje draagt zelfs een keurig strikje. De twee anderen verschieten van het cameralicht en nemen meteen een stap terug omdat ze niet ostentatief in beeld willen komen. Ik zou net hetzelfde doen als ik een stap opzij zet en dan merk dat ik volledig in het zicht van een tv-camera en felle spot sta. Dat heeft niks te maken met iets te verbergen hebben, maar alles met niet onnodig in de picture willen lopen. 

Nu, iedereen mag van mij zelf kiezen waarvan hij een onbehaaglijk gevoel krijgt, maar om dan meteen te insinueren dat het wel eens om de daders van de Bende zou kunnen gaan - want dat doet hij als hij zegt dat ééntje wel heel erg groot is (lees: de reus is) - dat is voor mij gewoon een brug te ver. Want er is niks, maar dan ook helemaal niks dat die insinuatie rechtvaardigt. Wat ik al helemaal raar vind, is dat sommigen zelfs gelijkenissen zien met robotfoto nr. 18. Je moet echt heel veel fantasie hebben om daar gelijkenissen in te zien.

Als ik morgen een foto op het forum plaats en zeg dat ik een raar gevoel heb bij drie figuren op die foto (waarvan er toevallig ook één heel groot is), gaan we dan ook allemaal op zoek gaan naar verbanden en overwegen of dat misschien niet de daders zijn? Ik hoop van niet, want dat zou ongelooflijk tijdverlies zijn.

Ik heb niks tegen mensen die verbanden zoeken, wat rare sprongetjes maken in hun redenering of iets te hard verloren raken in hun eigen tunnelvisie ... maar doe dat dan met de zee aan informatie die op dit forum beschikbaar is en niet met drie doodgewone ramptoeristen uit een YouTube-filmpje.

Nogmaals, ik vind dit hele topic tijdverlies. Ik ben al bijna lastig op mezelf omdat er ik twee posts aan verspild heb.

Re: Wie zijn zij?

Beste patrick 111, met je laatste post vlieg je enorm uit de bocht. Want jij trek een lijn, maar is dat terecht. Die afweging is aan Ben, ik zie ook totaal geen probleem. Iemand geeft aan dat hij lange tijd een onbehaaglijk gevoel heeft over bepaalde beelden en vraag niet meer of minder aan formleden of zij dat ook hebben. Ik heb hier honderden namen, foto's en beelden langs zien komen, terecht of onterecht. Niet reageren is ook een kunst.

Re: Wie zijn zij?

eenhoorn wrote:

Beste patrick 111, met je laatste post vlieg je enorm uit de bocht. Want jij trek een lijn, maar is dat terecht. Die afweging is aan Ben, ik zie ook totaal geen probleem. Iemand geeft aan dat hij lange tijd een onbehaaglijk gevoel heeft over bepaalde beelden en vraag niet meer of minder aan formleden of zij dat ook hebben. Ik heb hier honderden namen, foto's en beelden langs zien komen, terecht of onterecht. Niet reageren is ook een kunst.

Duidelijk je mening geven zonder scheldwoorden te gebruiken is nu ook al "enorm uit de bocht vliegen"? Tja, lichtgeraakt zijn is blijkbaar ook een kunst voor sommigen. Bvacker vroeg om een reactie, wel die heb ik gegeven. Het is niet omdat hij die niet graag hoort of omdat ik zijn fantasiebeeld niet bevestig, dat ik mijn mening niet mag geven. Zo zit de wereld gelukkig niet in elkaar.

Natuurlijk worden er hier wel vaker foto's gepost die weinig of niks bijdragen aan het geheel, maar het grote verschil is dat ze vaak wel meer gefundeerd zijn dan iemands "onbehaaglijk gevoel". Mochten de drie personen nu nog bepaalde opvallende gelijkenissen vertonen met robotfoto's, een strafblad gehad hebben of lid van de bende De Staerke of WNP geweest zijn, dan had ik het nog een beetje kunnen begrijpen. Maar je weet helemaal niks over die mensen. Het zijn gewoon drie willekeurige mannen die toevallig als ramptoerist in een tv-reportage opduiken.

Maar dat is voor sommigen blijkbaar al voldoende om dit serieus te gaan nemen. En daar kan ik niet bij. Maar blijkbaar mag je dat niet luidop zeggen. Een mening is in dit topic blijkbaar alleen gewenst als je meegaat in de fantasieën van anderen.