1

Topic: Gesprek met speurder op rust

Onlangs raakte ik toevallig in gesprek met een oud-speurder die er veertig jaar dienst had op zitten. Op een gegeven moment raakte ik het onderwerp "Bende Van Nijvel" aan. 

Hij wikte en woog zijn woorden, dacht zeer goed na vooraleer hij iets zei en wou enkel een paar algemeenheden kwijt wegens beroepsgeheim. Veel nieuws onder de zon kwam er niet. Wel bevestigde hij dat de overvallen een dekmantel waren voor "iets anders" en dat het geen toeval was dat verschillende verdachten nadien zijn omgekomen. Ook had hij het op een gegeven moment over het feit dat de Bende de werking van politie/centrales/interventies goed moest kennen om verwarring te kunnen stichten bij een overval. Deze stellingen zijn hier meermaals bevestigd maar toch blijft het intrigerend dat de waarheid nog steeds niet aan het licht is gekomen.

2

Re: Gesprek met speurder op rust

Nino wrote:

Onlangs raakte ik toevallig in gesprek met een oud-speurder die er veertig jaar dienst had op zitten. Op een gegeven moment raakte ik het onderwerp "Bende Van Nijvel" aan. 

En was hij als speurder betrokken bij het onderzoek naar de Bende van Nijvel?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Gesprek met speurder op rust

Hij was geen betrokken speurder in de zaak maar had gepraat met een collega die dat wel was.

Wat me opviel was dat de man met wie ik sprak heel voorzichtig was in het zoeken naar de juiste woorden. Mij leek het dat sommige mensen weten in welke richting moet worden gezocht maar dat er geen bewijzen (meer) zijn. Verschillende keren haalde hij aan dat de in de criminaliteit vaak rookgordijnen worden opgetrokken of dingen gebeuren om andere te maskeren.

4

Re: Gesprek met speurder op rust

Nino wrote:

Hij was geen betrokken speurder in de zaak maar had gepraat met een collega die dat wel was.

Heeft hij de naam van die collega gezegd en was die collega al lang vertrokken bij de onderzoekscel?

Nino wrote:

Mij leek het dat sommige mensen weten in welke richting moet worden gezocht maar dat er geen bewijzen (meer) zijn.

Dat klopt ...

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Gesprek met speurder op rust

De drie speurders die in de richting van de WNP zochten en de cel Waals Brabant intussen gedegouteerd verlaten hebben, zaten volgens mij op het goede spoor. Maar inderdaad niet meer te bewijzen.