1

In sommige dossiers duikt een grote zwarte BMW met donkergetinte ruiten op.

De wapenhandelaar Patrick Baudry werd in Hoeilaart door zo'n auto achtervolgd en vervolgens vakkundig van de weg gereden na zijn financieel geschil met VDB.

Vlak na de publicatie van zijn boek over de infiltratie van Smets in de WNP werd journalist Haquin bedreigd. Een grote zwarte BMW probeerde hem in Brussel van de stoep te rijden. Hetzelfde gebeurde na de ontmoeting met de New Yorkse advocaat Neubamer in hotel President in de Koningsstraat. De journalist merkte net voor zijn aankomst dat Faez Al Ajjaz het hotel in zeven haasten verliet. De Amerikaanse advocaat wou hem onder druk zetten om zijn verhaal over WNP niet te publiceren.

Een donkere BMW, waarvan de bestuurder een bivakmuts droeg, bracht journalist Christian Souris van Pourquis Pas in november 1988 naar een plek in Sint-Pieters-Leeuw waar zogezegd wapens van de Bende begraven lagen. Het bleek een vals spoor.

Een getuige merkte op 1 december 1983, de dag van de moord op het juweliersechtpaar Szymusik, een donkere BMW achter de woning. Een jaar later werd er bij Marius Szymusik, de broer van de juwelier, ingebroken. Men zocht er naar documenten. Marius zag een grote donkere BMW met getinte ruiten langzaam voorbijrijden.

Bron: De Bende van Nijvel en de CIA | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Een neutrale observatiewagen van het SIE?

Zullen ze dan constant (of regelmatig) de zelfde auto gebruiken met hun observatie? Er zal toch wel regelmatig van auto worden gewisseld? Valt anders veel te veel op. En echt neutraal is een grote zwarte BMW met getinte ruiten niet. Toch?

Is er toevallig ook het kentekenplaat onthouden? Zijn toch zaken waar een gedegen journalist op let. En hoe is Cristian Souris met de bestuurder in contact gekomen?

4

LEO wrote:

Een neutrale observatiewagen van het SIE?

Guy Bouten stelt zich in zijn boek de vraag of zo'n type wagen niet wijst op de aanwezigheid van geheime diensten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Volgens Michel Cocu werd er bij de overval op het Colruyt-warenhuis in Nijvel ook een BMW gebruikt. Cocu zou de chauffeur geweest zijn van deze wagen. Hieronder de verklaring van Michel Cocu over deze BMW. Details over het type BMW geeft hij niet:

Pour le Colruyt de Nivelles, nous sommes partis à trois de Wasmes dans al voiture R4 rouge d’Adriano [Vittorio] aux environs de 21 heures 30 ou 22 heures. Nous nous sommes rendus au garage de Drogenbos. Dans ce garage on pouvait mettre facilement cinq ou six voitures. Là se trouvaient la voiture Saab de couleur genre gris métallisé et la BMW que j'ai conduite. De là Adriano [Vittorio] et [Michel] Baudet ont pris place dans la voiture BMW que j'ai conduite.

(...)

J’ai alors arrêté ma voiture BMW à cinq ou six cents mètres du Colruyt. On a attendu quelques minutes, j'ai alors vu la Mercédès arriver et nous dépasser et plus exactement nous contourner et la Saab qui la suivait.

(...)

Donc s'il n'y avait pas eu de problèmes nous aurions dû rejoindre Bruxelles avec la Saab et la BMW mais en conservant un temps de dix minutes un quart d'heure entre les deux voitures.

(...)

Je peux vous dire que la BMW que je pilotais avait des plaques belges.

(...)

Nous nous sommes donc retrouvés à sept dans cette voiture BMW que je conduisais.

Verhoor Michel Cocu door Guy Wezel | 24 november 1983

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube