151

Re: Opgravingen Elouges

Tja jongens, ik geloof ook weinig van dit skelet verhaal, of wat nog moet komen. Zijn we weer vertrokken voor een rondje "Les prédateurs à la Jean Deprêtre". OK, misschien wat betrokkenheid  van die Blanchart of enkele Borains zou ik nog kunnen geloven. Maar aan de manier van "uitvoering van raids" zie ik toch andere, meer professionele daders in aanmerking komen. Toch geen dozijn garagisten! Vreemd vind ik ook dat de cel Jumet nog steeds geloofd dat de "killer" wel eens dodelijk geraakt zou kunnen zijn in Aalst door rijkswachter Eddy Nevens. Terwijl die formeel zegt: "Ik heb dat nooit beweerd" (boek Guy Bouten blz.313).

Re: Opgravingen Elouges

club_le-happy-few wrote:

En toch kan ik me moeilijk voorstellen dat alle overvallen door dezelfde personen zouden uitgeoefend zijn (zeker de gewelddadige). Vooral de Borains in Aalst, of het zou met hulp moeten zijn van bv. De Staerke. In hoeverre kenden ze elkaar? Wat voor relatie was dat? Uit het nachtleven, gevangenis, samen klussen gedaan, ... In hoeverre was die Blanchart vertrouwd met Aalst en Waals-Brabant?

De profiler dacht toch dat men de daders in de buurt van Brussel moest gaan zoeken? De enige robotfoto waarover we tot nu toe min of meer bevestiging hebben is die van Bruno Van Deuren. Zijn aandeel in het verhaal over de overval op Dekaise lijkt me ook geloofwaardig. Kan Blanchart de mankende man zijn die men op de autokeuring in Lobbes gezien heeft. Is er een link tussen Van Deuren en Blanchart?  Diefstal van auto's of auto-onderdelen, wapens, ...?

Volledig akkoord en bij de borains waren meerdere mankers.

Re: Opgravingen Elouges

dim wrote:

Ik geloof nog altijd niks van de betrokkenheid van de Borains, noch bij de eerste, noch bij de tweede golf. Indien dit skelet iets oplevert (wat ik betwijfel) wil ik mijn mening bijstellen. De bewijslast is pover tot onbestaande (de ballistieke rapporten sloegen op niets, de profielen van bloeddorstige killers matchen niet, de verklaringen waren contradictorisch, waardeloos en onder druk geforceerd, ...) Hoogstens waren ze hier en daar als kleine criminelen op de hoogte van iets, maar ze moeten mijlenver gestaan hebben van de opdrachtgevers. Dat Blanchart de reus zou zijn? Komaan, dat is toch te gek voor woorden? De robotfoto van de reus lijkt als twee druppels water op iemand als Delperdange (desnoods wil ik Haemers of Toumaniantz nog wel in rekening nemen) maar helemaal niet op Blanchart.

Haemers niet, maar zal wel geweten hebben wie...

Re: Opgravingen Elouges

tommy wrote:

Vreemd vind ik ook dat de cel Jumet nog steeds geloofd dat de "killer" wel eens dodelijk geraakt zou kunnen zijn in Aalst door rijkswachter Eddy Nevens. Terwijl die formeel zegt: "Ik heb dat nooit beweerd" (boek Guy Bouten blz.313).

Nevens zegt echter wel dat hij gelooft het "zwarte gat" aan de achterzijde van de auto te hebben getroffen. Wat dat voor "gat" was, is niet duidelijk. Volgens hem was de achterklep van de auto namelijk dicht en zat er geen killer. Maar tal van andere getuigen hebben wel gezien dat de klep open was. Het is dus maar wie je gelooft: één enkele politieagent of de andere getuigen (die niet door Guy Bouten zijn geïnterviewd). Natuurlijk weet Nevens niet zeker of hij de killer raakte, maar als hij de auto raakte zoals hij beweert, kan hij ook de killer hebben gepakt.

155

Re: Opgravingen Elouges

Geraakt of niet geraakt, het zal steeds een raadsel blijven. Als je met een handvuurwapen een schot in het duister lost ben je secondenlang verblindt door de mondingsvlam en zeker als je met een revolver schiet. Als het doel zich dan ook nog voortbeweegt (en daarna niet gevonden wordt) is het heel twijfelachtig. Daarom dat agent Nevens geen uitsluitsel kan (en mag) geven.

156 (edited by Columbo 05-02-2009 20:20)

Re: Opgravingen Elouges

Journaliste Nathalie De Reuck van 'La Dernière Heure' heeft o.a. met Christian Lecomte gesproken. Als ik het goed begrepen heb, is Christian Lecomte voor 30 jaar beste vriend en werknemer geweest van Blanchart en hij wist er niks dan goed over te vertellen. MAAR nadat Blanchart 4 maanden dood was, is deze beste vriend bij zijn jonge Kameroenese weduwe ingetrokken. Waarbij hij ook meteen zijn bedrijf in feite overnam. Hij leidt nu het bedrijf.

Mogelijk hadden die twee al langer een affaire en is de zieke Blanchart daar achter gekomen. Wist hij iets over Lecomte en is hij dat gaan vertellen omdat hij niet kon verkroppen dat die zijn vrouw overpakte en hij zelf toch niks meer te verliezen had? Blanchart stierf vorig jaar in Februari, net op dat moment kwam Eddy Vos op 'De Laatste Show' verkondigen dat ze 'bijna tastbaar bewijs' hadden dat de Killer dood was. Zou Blanchart degene zijn die praatte op zijn sterfbed? Hij zal wel zo zijn redenen gehad hebben om niet eerder te praten. Hij zal zelf ook wel niet zuiver op de graat geweest zijn qua zwartwerk of misschien zelfs gestolen auto's ontmanteld hebben. Ruzie om een vrouw heeft al menig misdrijf opgelost. Hoe groot zou die Lecomte zijn?

Re: Opgravingen Elouges

Het is erg stil, veel te stil!

158

Re: Opgravingen Elouges

Ze hebben gezegd dat het 3weken ging duren hé, het verdere onderzoek word in het buitenland gedaan, dus ik denk dat het normaal is, ze moeten echt zeker zijn, voor ze hun show kunnen opvoeren. Als er een bewijs is zal Vos koning willen zijn en op tv komen enz... Maar eigenlijk is het gewoon door een tip, van een ex-crimineel.

159

Re: Opgravingen Elouges

Ik vind dat Eddy Vos te depressief overkomt. Tegen de Nederlandse pers vertelt hij dat hij bang is voor Dutroux-achtige toestanden. Als het uitkomt gaan ze zeggen : dit hadden jullie moeten zien en hoe is het mogelijk!? Dat gaan ze sowieso voorkrijgen. En daarbij zullen  ze  hun rustige job kwijt zijn. Voor die speurders is het eigenlijk beter dat het NIET uitkomt. Gelukkig heeft men er vorig jaar enkele nieuwe aan het werk gezet. Dat lijkt te helpen. Dat het stil is enerveert. Maar vroeger hebben ze mogelijk te veel gezegd. Waardoor het skelet pootjes kreeg en verhuisde.

160 (edited by club_le-happy-few 06-02-2009 21:03)

Re: Opgravingen Elouges

Ik vind dat Eddy Vos (al dan niet opzettelijk) zijn eigen mening teveel wil opdringen. Of is het de mening van iemand anders, die hij onder druk aan ons moet verkondigen ...