1

Topic: Verhaal anonieme getuige

Dag allen,

Ik volg al sinds jaren het onderzoek naar de misdaden van de Bende van Nijvel, het zij op en af, naargelang de drukte in mijn persoonlijke leven. Onlangs had ik een bijzonder gesprek met een klant van ons bedrijf, een dame die inmiddels vooraan in de 60 is, respectabel en voor de lange tijd dat ik haar ken zeker geen fantast. In ons gesprek dat toevallig over vastgoed ging verklaart zij dat zij een vastgoed bezit in Aalst en zij laat ter loops vallen dat dit goed gelegen is voor oudere mensen, daar het vlak bij de Delhaize in Aalst ligt. Waarop ik zeg 'ah toch niet de Delhaize van de bende overvallen?', ze bevestigd van wel en vult aan met: 'ik zal u iets zeggen, de dag dat dat gebeurd is waren ik en mijn toenmalige man daar net een uur buiten', waarop ik aangeef dat ik daarover verbaasd ben en dat ze geluk heeft gehad.

Ze bevestigt dit en zegt: 'ik zal u nog iets vertellen, toen wij het rond punt in Aalst opreden reed daar een Golf GTI en ik zei nog tegen mijn man "alé, 4 venten met zo'n postuur, da's toch niks voor in ne Golf GTI', en omdat ik juist het kruispunt opreed toen zij dat af reden heb ik de chauffeur duidelijk gezien en dat was dienen blonde.' Waarop ik uiteraard vraag: 'toch niet Patrick Haemers?', 'ja juist, Patrick Haemers, dat was de naam, ik heb hem duidelijk herkend want we keken elkaar vlak aan. Volgens mij reden die mannen daar een uur voor den aanslag al rond.'

Op mijn verdere vragen blijkt dat zij met deze informatie nooit naar de politie is gegaan want 'dien Patrick Haemers is toch al dood', en de rest van de inzittenden had ze niet gezien. Verder een pikant detail: de dame beweert bij hoog en laag dat de personen reden met een witte Golf en niet een zwarte, en zij geeft aan '100% zeker te zijn' dat de chauffeur Patrick Haemers was... Ik vond dit interessant genoeg om dit op het forum te delen, hoewel ik hier voor de rest voornamelijk gewoon mee lees. Maar het leek me dat er hier mensen zijn die met deze info wel iets kunnen (of gewoon helemaal niks, maar dan is er ook weinig verloren). Groetjes!

2

Re: Verhaal anonieme getuige

Dag James, schone naam trouwens. wink

Best wel een merkwaardig verhaal. Er zijn toch wel een heel aantal zaken die hier toch uitspringen:

Ik veronderstel dat mevrouw, samen met haar man, rustig het rondpunt opreed. Als ze dan de tijd heeft om dit alles toch vrij goed te zien: vier mannen met een opvallend postuur, witte kleur van de auto, Haemers a/h stuur, .. kan ik me enkel voorstellen dat de Golf niet zot gereden kan hebben. Waarom zou je in godsnaam zo vroeg al, één uur voor de overval, daar gaan rondrijden. Het vergroot het risico op 'gepakt' worden/ herkend worden, zeker voor een Haemers.

Opvallend ook dat er gesproken wordt over 4 daders, ik dacht dat er verschillende getuigenissen waren die elkaar tegenspraken (3 of 4 daders in Aalst). Als laatste, waarom zou je een overval plegen met een witte auto.. Lijkt me persoonlijk niet logisch. Daarnaast zouden er dan toch al getuigenissen moeten zijn die spreken van een witte auto. Vooral van de twee aanwezige agenten (cfr. Dhr. Nevens) zou je verwachten dat zij dit toch zeker zien.. Je kan je in het donker vergissen tussen zwart, antraciet, donkergroen, donkerblauw, .. maar met wit?

Vind het niet logisch klinken, daarmee geen afbreuk of onmiddellijk afschieten van dit, uiteraard.

PS: De reden om hiermee niet naar de politie te gaan: 'Haemers is toch al dood'. Patrick is gestorven in '93, dat is acht jaar na de overval op de Delhaize van Aalst, ...

3

Re: Verhaal anonieme getuige

Vier mannen in een witte Golf een uur voor de overval op het warenhuis? Kan het niet zijn dat zij een Golf van de Rijkswacht heeft gezien? Er is namelijk op geen enkel moment sprake van een witte Golf die de daders gebruikt zouden hebben.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Verhaal anonieme getuige

Het is, en dat is een zeer spijtig maar een menselijk feit, dat getuigen vaak (zeker vele jaren later) specifiek mensen gaan herkennen in een dader en er een naam gaan opplakken. Dit betekent niet dat het onwaar is wat de getuige zegt, maar ook niet dat het waar is. Enige terughoudenheid is hier dus op zijn plaats.

Patrick Haemers was één van de 'grootste' (letterlijk en figuurlijk, doch een twijfelachtige eer) criminelen van die tijd. Als men dan iets ziet dat niet zuiver op de graat is, of niet zuiver lijkt is de link snel gelegd, zeker als er fysieke overeenkomsten zijn.

Veel zaken in de getuigenis die te nuanceren vallen en, sorry dat ik het zeg, ervoor zorgen dat we hier wellicht niet met iets bruikbaar te maken hebben.

5

Re: Verhaal anonieme getuige

In Aalst lopen wel meer fantasten rond, maar ik zou die getuigenis nu toch ook weer niet te snel afvoeren. Het is niet ondenkbaar dat er meerdere ploegen waren, al was het maar als backup op voor noodscenario's.

6

Re: Verhaal anonieme getuige

Dan is er wel onmiddelijk een enorme tegenstrijdigheid. De getuige hier ziet duidelijk Haemers. Als we er van uitgaan dat dit een ondersteunende ploeg is hebben we een probleem. David herkent ook Haemers en dat tijdens de overval

7

Re: Verhaal anonieme getuige

Misschien ook best rekening mee houden dat, zoals dim zegt, er misschien meer dan één groep is die bij de aanslag in Aalst was betrokken; er zijn trouwens getuigenissen die daar op wijzen. Ook mee te nemen: het is niet ondenkbaar dat, voor de aanslag plaatsvond, bepaalde daders in een andere auto zijn gestapt. Ik ben van oordeel dat dit soort getuigenissen grondig moeten onderzocht worden, want ze leveren hoe dan ook nieuwe elementen, die misschien uit de lucht gegrepen zijn, maar misschien ook niet, en op waarheid berusten. In dat laatste geval zou het sneu zijn getuigenissen niet au sérieux te nemen.

8

Re: Verhaal anonieme getuige

David van der Steen zweert ook Haemers gezien te hebben tijdens de overval.

Re: Verhaal anonieme getuige

Cammerman zou ook in Aalst geweest zijn tijdens de aanslag.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

10

Re: Verhaal anonieme getuige

dim wrote:

Het is niet ondenkbaar dat er meerdere ploegen waren, al was het maar als backup op voor noodscenario's.

Ik sluit ook niet uit dat er mogelijk één of meerdere ploegen aanwezig waren als backup. Het probleem zit hem vooral in de kleur van de Golf. In alle documenten die ik heb, is er nergens sprake van een witte VW Golf. Misschien beschikken de onderzoekers wel over getuigenverklaringen die verwijzen naar een witte Golf, maar daarover kan ik niet oordelen. Daarnaast lijkt het me ook niet echt slim om als gangster een witte wagen te gebruiken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube