641

Re: Nijvel: 17 September

Over het moment van het kruisen van de daderwagens en de politie vind ik 2 tijdsnotaties: 1u41 en 1u44. Als het 1u44 was dan hebben ze meer dan 10 minuten gedaan over een afstand van 7 à 8 kilometer. Dat is minder dan 60 km per uur. De daders hebben er lang over gedaan om te rijden van de Colruyt tot het moment dat de politie hen kruiste. De enige verklaring is dat de Saab al stuk was toen ze vertrokken aan de Colruyt. Dus dat ze rap weg reden uit Nijvel klopt niet, integendeel, ze doen het traag.

Hadden ze vlug weggereden, hadden ze de politiewagen niet tegengekomen en was het raadsel misschien nog groter geweest.

Dat er ergens een uitwisseling plaats had - bijvoorbeeld aan een eerder tankstation op weg van Parijs - kan heel goed zijn, en daar ga ik ook van uit.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

642

Re: Nijvel: 17 September

De fout die velen maken, is alles gaan vergelijken met de huidige tijd. Nu is 90 PK voor een wagen niet bijster veel, maar begin jaren 80 was dit wel heel wat anders. Erg veel mensen reden met een Citroen 2PK, Renault R4 en dergelijke rond, deze hadden geen 30PK... In 1985 kocht mijn vader een Volvo 340 Diesel, ik weet nog heel goed dat de topsnelheid 140 was... Dit terwijl een 340 diesel al een hele wagen was in die tijd.

Je moet alles in verhouding zien. De weg die ze na Nijvel gevolgd hebben gaat door verschillende dorpskernen, hier kan je sowieso niet snel rijden. Er zijn erg veel kleine wegjes die op deze hoofdweg uitkomen, als een wagen de straat overgestoken had, zou dit tot een onvermijdelijke zware botsing geleid hebben.

De agenten in de Golf zeggen ontegensprekelijk, dat ze, wachtende aan het kruispunt, opeens 2 snel rijdende voertuigen zagen, die ze meteen hebben achtervolgd. "Snel rijdend" in de geest van de jaren 80, betekend niet 200 zoals tegenwoordig... Ik denk als ze daar 100 a 120 gedaan hebben, het al meer in de buurt komt.

Dus volgens mij: snel vertrokken aan Colruyt, ingehouden in dorpjes zoals Lillois-Witterzee, laatste stuk richting Waterloo terug gas erop.

Als de Golf er niet gestaan had, waren ze aan Kruispunt Cosmos op de versperring gestoten, die ze ongetwijfeld
al zagen staan door zwaailichten, en/of radio tap. Onverwachts probleem: politiecombi achtervolgd. Dus om niet ingesloten te worden de achtervolgende Golf aangepakt. Ze wisten dat dit maar 1 wagen was, hoeveel er aan het kruispunt stonden niet bekend.

Dus op korte tijd een zeer goede actie uitgedacht. Ze zijn echt niet dom hoor, dat moet je ze wel geven!

643

Re: Nijvel: 17 September

Ja Raf, vergelijken met hoe het nu is, gaat niet echt op. 

Maar met hoe het toen was en de elementen uit het dossier kom ik tot een iets andere vaststelling. De Saab had standaard 145 pk en een topsnelheid van 215km/u. De daders hadden een techniek om een piek te halen van 250 km/u. De baan die ze genomen hebben - 7km van aan de Colruyt tot ongeveer 1,5km voor de Diable - is zo goed als een recht stuk. Op veel plaatsen is zijn er nu nog 3 vakken waar men vlot kan inhalen. 

Dus in verhouding tot de wagen die ze hadden, de rechte baan en de aard van de misdaden - drie doden op hun geweten - rijden ze heel traag. 

Wat wel is, is dat de politiewagen heel vlug gereden moet hebben. Er was immers de noodoproep van Nijvel waar er sprake was van 2 zwaargewonde rijkswachters. Dus de politie reed met hoge snelheid richting Nijvel. Toen de politie aan hoge snelheid de daders kruiste reden de 2 wagens kort achter elkaar, de Mercedes voorop met lichten aan en er achter de Saab zonder lichten. 

En als men het tijdsverloop nakijkt, reden de daders niet vlug maar de politie wel (noodoproep). Het zal voor die agenten heel moeilijk zijn om de snelheid van de daderwagens in te schatten, zeker doordat zij vlug reden.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

644

Re: Nijvel: 17 September

Ok, de daders rijden weg met de gedachten dat ze vier mensen hebben vermoord met een Saab met cilinder schade en een Mercedes die bijna leeg is. Klink heel aannemelijk, maar wat als ze even gestopt zijn om spullen over te gooien. Helaas kan niemand er meer antwoord op geven the end, ik ook niet.

Er is wel een mogelijkheid dat er een safehouse in de buurt was en de daders dachten dit makkelijk te halen met de defecte Saab en bijna lege Mercedes. Dan kan de stelling van the end wel kloppen.

645

Re: Nijvel: 17 September

Ze hadden zeker een plaats in de buurt, dat bewijst het gebruik van de Peugeot en de weinige kilometers dat die had. Over het overladen: er is bijna zeker nog een wagen (waar er geen duidelijk spoor van is) betrokken.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

646

Re: Nijvel: 17 September

Over het verloop en bepaalde elementen van die nacht: Stel dat het koppel ergens onderschept is door drie man in een Saab en je moet die ergens naartoe brengen, hoe moet je dat dan praktisch doen? 2 wagens, 3 daders, 2 personen die ze moeten meenemen. Hoe doe je dat dan? Veel mogelijkheden zijn er niet. Het schot in de koffer is een tip. En wat met het bloed in de Saab?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Nijvel: 17 September

Interview Chantal et Laurence Morue » sites.google.com/site/tueriesdubrabant/interviews/

648

Re: Nijvel: 17 September

http://i.imgur.com/sUTj2xB.jpg

Bron: 17-09-1983

649

Re: Nijvel: 17 September

Trojan wrote:

Vanuit de denkpiste "Katanga & Mossad" kunnen we in de koffer van die Mercedes nog een keer iets anders hineininterpretieren ... Uranium?

Interessant om een keer de lijst te zoeken van gekende Mossad-ingrepen op West-Europese bodem. Vijandige landen beletten om aan materiaal te raken om een kernbom of vuile bom te produceren, behoort zeker tot de kerntaken van de Mossad en wat dat betreft worden de grote middelen ingeschakeld.

De Katanga-Mossad link is interessant, zeker in relatie met de grond die ze aankopen:

Kort voor de fatale nacht in september '83 contacteerden Fourez en Dewit notaris Paul D. in Mechelen. Zij wilden een domein aankopen in Wallonië, voor een totale waarde van niet minder dan 100 miljoen fr. In stuk 19 (farde III) van het onderzoeksdossier is er sprake van geruchten waaruit zou blijken dat dat terrein bestemd was voor de stockage van nucleair afval.

Alsook met de firma die ze opstarten:

Il ne faut pas oublier que les frères Van de Voorde ont créé la société SOVEC avec Jacques Fourez ... une des victimes dus tueurs du brabant. La mort de Jacques Fourez au Colruyt de Nivelles peut-elle s'expliquer par le fait qu'il en savait trop sur la prolifération nucléaire ? Cela devait en tout cas concerner la DIA autant que le service secret saoudien.

Ik achtte de kans al heel klein dat ze toevallige slachtoffers waren, maar met hun plannen die ze in '83 hadden, wordt die kans nog veel kleiner volgens mij.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Nijvel: 17 September

Maar ik begrijp absoluut niet hoe jullie, Trojan en the end, dit allemaal linken aan de toevallige moord op het koppel Fourez-Dewit ! Radioactief materiaal, Iran-Contra, Soudan, Florennes, enz...?!  Denken jullie nu echt dat moest dat koppel uitgeschakeld moeten worden - waarvoor er al helemaal géén aanwijzingen voor zijn - er zo'n ingewikkelde operatie zou bedacht geweest zijn door de opdrachtgever of de uitvoerders van die uitschakeling? Persoonlijk denk ik dat men dat koppel dan gewoon bij hen thuis zou afgeknald hebben wanneer ze naar hun werk vertrokken en het wapen en alle andere sporen onmiddellijk zou uitgewist hebben. Dát is de methode van huurmoordenaars.

Voor mij zijn - en de feiten wijzen dat ook uit - het koppel Fourez-Dewit gewoon jammer genoeg aanwezig geweest op de slechte plaats en op het slechte moment omdat ze gestopt zijn aan de Colruyt om te tanken en werden ze door de inbrekers neergeschoten omdat ze de daders aan het werk gezien hebben en alarm konden geslagen hebben. Niets meer en niets minder. Idem voor de agenten Morue en Lacroix.

Met alle respect hoor, maar stop toch alstublieft met die absurde theorieën. Dat help de zaak en de nabestaanden voor geen meter vooruit. Ik denk dat deze post van Ben duidelijk genoeg is