1 (edited by Raf 19-08-2009 13:07)

Topic: Jerrycan

https://lh4.googleusercontent.com/-mah9l31irkY/T1kSlCNOWGI/AAAAAAAACqs/MAeZBjzuPps/s573/Nijvel%2520jerrycan%2520cut.jpg
Zoals vermeld werd deze jerrycan teruggevonden in de koffer van de Saab, alsook een Amerikaanse stereoketen die niet op de Belgische markt verkrijgbaar is. Ook een set mistlampen lagen erin. Jerrycan was kaki maar niet van militaire oorsprong!

2

Re: Jerrycan

Met een beetje speurwerk had men toch wel de fabrikant moeten vinden. En als die jerrycans dan ook nog eens zeer weinig gemaakt zijn moet je daar toch een aanknopingspunt vinden, idem verstralers en stereo toestel. Maar de speurders zullen daar toch te weinig tijd voor gehad hebben want in een mum van tijd was de Saab verdwenen! Deprêtre en co verwezen hem naar de schroothoop? Volgens mij bezat de Saab heel veel elementen om er toch een tijdje zoet mee te zijn en dichter bij de daders te komen.

3

Re: Jerrycan

tommy wrote:

Volgens mij bezat de Saab heel veel elementen om er toch een tijdje zoet mee te zijn en dichter bij de daders te komen.

Ik denk dat het wel voor iedereen duidelijk is dat men sporen eerder vernielden dan onderzocht, Deprêtre speelt daar waarschijnlijk een rol in. Werd hij gechanteerd of zat hij in het complot? En kon Deprêtre alleen een onderzoek de war in sturen als procureur of werkten bepaalde mensen van de magistratuur samen in opdracht?

Re: Jerrycan

http://nsm08.casimages.com/img/2015/08/19//15081903184914738713519399.jpg

Re: Jerrycan

Waarom hadden ze die jerrycan bij in de Saab? Ik neem aan dat dit niet moest dienen voor het vullen van hun grasmachine. Ik zie twee opties:

  • a) ofwel hadden ze benzine bij voor het geval onderweg de benzinetank van de Saab leeg zou geraken

  • b) ofwel hadden ze benzine bij om de Saab of iets anders achteraf in brand te kunnen steken

We weten dat optie b) niet gebeurd is. Ze hebben nl. geprobeerd om de Saab in brand te schieten i.p.v. te besprenkelen met benzine.

Was de benzine in de jerrycan dan misschien op? Dan is de kans groot dat ze dus optie a) hebben moeten uitvoeren. Is er geweten of die jerrycan leeg was bij de vondst?

Maar waarom zouden ze een reserve aan benzine meegesleurd hebben? Ze konden nl. toch aan eender welk tankstation stoppen om bij te tanken. Maar dat kost natuurlijk geld en is eveneens een risico op herkenning. Zou het dan niet kunnen dat ze die jerrycan ergens stiekem en gratis konden bijvullen? Ik denk bijvoorbeeld aan een kazerne, politiegarage of in een gemeentelijke loods. Het leger, politie en gemeenten hebben nl. veelal hun eigen benzinepomp voor hun eigen voertuigen.

6

Re: Jerrycan

Of bijvullen bij een garagist?

Wel stellen dat het vroeger wellicht niet zo vreemd was om een jerrycan te vullen aan de benzinepomp, daar dit vaker gebeurd voor verschillende doeleinden.

7

Re: Jerrycan

Kan het niet zijn dat de spullen en de jerrycan er reeds inlagen in de Saab voor de diefstal, dat ze van de eigenaar waren en niet van nut waren voor de Bende?

8

Re: Jerrycan

LEO wrote:

Kan het niet zijn dat de spullen en de jerrycan er reeds inlagen in de Saab voor de diefstal, dat ze van de eigenaar waren en niet van nut waren voor de Bende?

De jerrycan behoorde toe aan Raymond Dewee, eigenaar van de door de Bende van Nijvel gestolen Peugeot 504. De jerrycan zat dus wel degelijk met voorbedachte raden in de auto. Trouwens, als je zo'n auto gebruikt om 's nachts een warenhuis leeg te roven, dan zou ik ervoor zorgen dat alle overbodige rommel uit de auto is. Er is namelijk al zo weinig plaats.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jerrycan

Hierbij nog wat info over die jerrycan. Ik heb geen idee over de betrouwbaarheid van onderstaande informatie gezien de verklaringen van Yves de Prelle de la Nieppe voor de Eerste Bendecommissie (zie » Forum).

Comme déjà mentionné, l’installation stéréo d’origine avait été démontée dans la Saab, ainsi qu’une paire de feux antibrouillards Cibié ronds et chromés et que le claxon, un deux tons pourvu d’une batterie de six volts. Par contre, les tueurs avaient placé un bidon d’essence vert kaki de dix litres dans le coffre arrière. L’année 1977 était imprimée sur ce bidon muni d’un bec verseur en métal. Les enquêteurs diffusèrent dans la presse la photo de ce bidon: un automobiliste se souvint qu’au début de l’été, il avait dépanné une voiture en panne sur l’autoroute et leur avait laissé un bidon d’essence très semblable à celui retrouvé dans la Saab. Rien qu’un fragile début de piste.

Bron: Les Tueurs | Dupont et Ponsaers

De foto van de jerrycan werd in de krant Le Soir van 19 september 1983 gepubliceerd. Ook in La Dernière Heure werd de foto gepubliceerd. Volgens Dupont en Ponsaers zou na de publicatie van de foto een getuige zich aangemeld hebben met de verklaring dat hij in het begin van de zomer (dus zomer 1983) een gelijkaardige jerrycan afgegeven had aan een automobilist waarvan de auto langs een autosnelweg in panne stond. Als bovenstaande info correct is en het effectief om diezelfde jerrycan zou gaan, dan zou mogelijks de Saab dus al in de zomer 1983 eens in panne gestaan hebben. De periode kan in elk geval kloppen aangezien de Saab in de nacht van 7 op 8 juni 1983 gestolen werd.

Bijkomend zou de Saab op 16 september 1983, de dag voor de feiten in Nijvel, door een getuige opgemerkt geweest zijn bij een tankstation in Sint-Denijs-Westrem (zie » robotfoto G5).

Re: Jerrycan

Wel, de jerrycan is best wel grappig. Waarom de jerrycan meer dan 7 maanden meesleuren? Als die uit de Peugeot komt, wil dit zeggen dat ze 3 wagens stelen met de jerrycan in hun bezit. Als je een wagen steelt, weet je meestal niet hoeveel benzine er in de wagen zit. Dus de kans dat die gebruikt is om de tank te vullen van de Audi 100 of de Saab is heel groot.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.