41

Re: Aalst: Vlucht

Ik heb via Google Maps de route gemaakt tot in Ninove, omdat we niet zeker zijn dat ze daar wel zijn gepasseerd » Google Maps. Let ook vooral op de Churcillsteenweg, een eenrichtingsweg (en dat was ook al zo in 1985). De Bende moest dit geweten hebben, zodat ze zeker wisten dat er geen tegenliggers konden komen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

42

Re: Aalst: Vlucht

Ben wrote:

Let ook vooral op de Churcillsteenweg, een eenrichtingsweg

Als ik juist en ik heb altijd zo gedacht, zijn aan "het houten hand" aan de achterkant, is dat die Churcillsteenweg. Eigenlijk zou ik het beter moeten weten want ik rij er vaak door. Maw ze zijn niet de N405 blijven volgen maar zijn de straat ervoor ingeslagen (nu is het dan als je aan de Delhaize vertrekt, richting dat rondpunt aan het "Houten Hand", de 2de afslag, smal baantje van één richtingsverkeer, dan kom je aan een brug die boven de E40 ligt. Zo heb ik altijd gedacht.

Maar ik vraag mij ook af,of ze vertrokken zijn met gedoofde lichten? En tot waar de combi is gaan achtervolgen, weten zij (flikken) zeker welke richting ze genomen hebben. N405 of da baantje dat ik zeg of heeft die achtervolging maar even geduurd, bedoel 50-100m, zodat ze geen weet hebben van de route vanaf het rondepuntje?

43

Re: Aalst: Vlucht

Ik was 12 jaar toen de Bende van Nijvel toesloeg in Aalst. Ik herinner me nog heel goed de angstpsychose die toen ontstond. Ik woon al geruime tijd in de VS, en heb mij als volwassene niet meer in de Bende van Nijvel geïnteresseerd. Tot ik enkele jaren geleden even op vakantie was in België en mijn vader ben gaan bezoeken. Die was net naar Aalst verhuisd, en woonde in het centrum, niet ver van de Delhaize. Wij gaan de volgende dag inkopen doen aan de supermarkt. Bij het oprijden van de parking zegt mijn vader terloops dat dit de Delhaize was waar in '85 die gruwelijke aanslag werd gepleegd.

Ik kijk wel even rond maar het doet mij niet veel. Een half uurtje later komen we terug naar buiten en ik merk dat pad op dat wegloopt tussen de bomen. Mijn vader stapt in zijn wagen en maakt aanstalten om te vertrekken. Ik wil nog even blijven en wat rondkijken. Mijn vader heeft daar niet veel zin in. Hij winkelt daar elke week en denkt niet veel na over de Bende van Nijvel, en hij heeft zijn zoon al een paar jaar niet meer gezien. Komt die op bezoek van de VS en wil die op een parking blijven rondhangen? Kom nou. We vertrekken dus naar huis. Die avond begin ik terug wat te lezen over de Bende van Nijvel en de terreur van de jaren '80 enz.

De volgende dag ga ik terug naar de Delhaize parking, niet voor inkopen maar om de plaats van de misdaad wat nader te bekijken. En toen heeft de microbe toegeslagen. Ik heb de overval, het hoe en waarom niet meer uit mijn hoofd zetten. Honderden vragen begonnen rond te spoken in mijn hoofd toen ik op de parking rond wandelde. Een supermarkt in een dicht bebouwde kom, in het centrum van een stad. Op het eerste zicht ligt die winkel een beetje raar, een beetje verstopt. Geen grote open parkeerplaatsen, moeilijk om alle hoeken te overzien. En dan dat 'wandelpad' naar het park. weglopend van de stadskern. Maar waar je ook desnoods met een auto doorheen kan.

Ik kwam al snel tot de conclusie dat de Bende van Nijvel dit zeer goed heeft voorbereid. Er was veel kennis aanwezig over de locatie. Op het eerste zicht wijst alles er op aan dat het een slecht gekozen doelwit was. Maar als je nader kijkt: 3 uitgangen waarvan een die weinigen gebruiken hetzij voetgangers. De onmiddellijke nabijheid van autosnelweg en provinciale wegen. Via het park konden ze ook vluchten richting Erembodegem, indien nodig. En zijn ze niet via het industriepark in Erembodegem gereden? En zo de E40 en N45 daarmee omzeild? En om 20u00 in het donker door een industriepark razen lijkt me ideaal. Het gaf hen ook opties indien het op de vlucht slaan zwaar werd tegen gewerkt. Enfin, ik werd die dag serieus door de Bende van Nijvel opnieuw 'gebeten', als ik het zo mag zeggen. En het is me sindsdien blijven beklijven. Ik kan het niet meer loslaten. Was ik maar een speurder van beroep.

44 (edited by club_le-happy-few 31-01-2009 01:26)

Re: Aalst: Vlucht

In Denderwindeke is de Edingsesteenweg gelegen (lang recht stuk waar je al wat extra gas kan bijgeven zonder op te vallen, in die tijd was dat een raceparcours zeker op zaterdagavond). Van daaruit kan je onopvallend richting Sint-Pieters-Leeuw/Halle/Brussel of richting Henegouwen (in de buurt van Edingen is er denk ik oprit voor autosnelweg, vanwaar je in no time in naar alle hoeken van het land kan (Luik, Brussel, Borinage, Noord-Frankrijk,...). Of ze hadden daar ergens een safe house. De Bende De Staerke kende het Pajottenland goed. Haemers moet deze regio ook gekend hebben. Richting Henegouwen kan je misschien link leggen met o.a. de Italiaanse/Siciliaanse maffia in Henegouwen.

En als je het Pajottenland denkt, moet ik onmiddellijk ook aan Radio Mi Amigo en het verzoeknummer denken. Was Mi Amigo in die tijd niet gevestigd in de buurt van het Pajottenland? Ik heb me wel laten vertellen dat de zender in die regio het populairst was.

45

Re: Aalst: Vlucht

Ik dacht dat de vluchtroute zo goed als zeker gekend was? Dus toch nog heel veel vraagtekens daaromtrent?

46

Re: Aalst: Vlucht

club_le-happy-few wrote:

Was Mi Amigo in die tijd niet gevestigd in de buurt van het Pajottenland?

Bericht vanop site over de radio: "zo ongeveer in de periode die de premiejager heeft aangekondigd - loopt er rond zeven uur 's avonds een telefoontje binnen bij de Aalsterse vrije radio Mi Amigo. De DJ van dienst, artiestennaam Harry Van Praag, neemt de hoorn op." Maar ik heb eens gelezen dat die plaat heel populair was in het Pajottenland.

club_le-happy-few wrote:

Of ze hadden daar ergens een safe house.

Ze moeten safe houses had hebben en meerdere denk ik. Want er was een auto of 4-5 actief op zijn minst, want zoals ik al eerder zei, 2 GTI's, Mercedes, Taunus en mss nog een Audi. Maar die werd mss later of vroeger ingezet.

Maar tel eens op:

  • In de eerste GTI: minimum 3 man

  • In de tweede GTI: minimum 2 man

  • In de Mercedes: minimum 1man en voor de aanslag op de E40 = 3

  • In de Taunus: zeker 4 man (getuige verklaarde + reden gedoofde lichten)

  • In de Audi: 4 man (2 man praten met wagen 3 + straat tegenover Delhaize)

Dus al deze wagens moesten zoveel mogelijk uit elkaars buurt blijven, vooral die GTI's. De Mercedes reed rond met nummerplaten uit het Oranjehuis (waarschijnlijk namaak, hé wink ). Die Mercedes reed al enkele dagen rond in de streek onder andere in Liedekerke, een jong meisje die nummerplaten noteerde, heeft dit nummerplaat op geschreven, ook andere mensen herinnerde zich deze auto vaak gezien te hebben).

Voor de aanslag rond 19u op de E40 zaten er in de Mercedes 3 inzittenden, in Ternat richting Aalst. De Mercedes heeft zich volgens getuigen gezet aan het padje dat aan het rusthuis aankomt. Eerst de gangster ergens afgezet en zich dan alleen op de parking gezet en van zodra de rijkswacht verdween, signaal gegeven aan de "killers" mss via walkie-talkie of zo. De Mercedes is ook een verkenner, hij was rond 16h in Aalst en is 18h30 in het bos gezien om +/-19h10 ook terug de parking opgereden. Dus die man heeft heel veel voorbereiding gedaan en veel over en weer gereden.

Iets van op de site: "rond halfzeven 's avonds, werd een grijze Mercedes in het Bois de la Houssière gesignaleerd, ruim vijftig kilometer van de Delhaize in Aalst. De wagen bevond zich bij een Golf waarin gewapende mannen zaten." Wie heeft dit gezien, of bedoelde men dat Beijer in die auto is gestapt of getuigen. Normaal steek je dat toch zoveel mogelijk weg, ge gaat u wapen toch niet met de loop door u raam laten hangen hé.

47

Re: Aalst: Vlucht

Renne wrote:

Normaal steek je dat toch zoveel mogelijk weg, ge gaat u wapen toch niet met de loop door u raam laten hangen hé.

Tenzij je heel zelfzeker bent, tenzij je gelooft in je opzet, tenzij je zo zeker bent van het slagen.

48

Re: Aalst: Vlucht

Kevlar wrote:

Tenzij je heel zelfzeker bent, tenzij je gelooft in je opzet, tenzij je zo zeker bent van het slagen.

En dat waren ze, ze waren vijand nummer 1. Na de come back in 1985 was er nog meer onmacht en als je dan nog eens kan toeslaan, dan ben je zeker zelfzeker. Die mannen waren koelbloedig tot en met, no fear en dan nog een harder toeslaan dan daarvoor. Zware jongens en ze vielen eigenlijk op hé en toch konden ze hun gang gaan. Met gedoofde lichten rijden, het wapen uit de jas hangend, rondrijden met een Nederlandse nummerplaat, das is niet echt zo erg ma toch opvallender dan een gewoon Belgische plak. De enige die echt opviel is De Staerke en die werd er achteraf nog betaald door de uitspraak van de  rechters.

Re: Aalst: Vlucht

In tegenstelling tot wat velen beweren, lijkt het mij vrij waarschijnlijk dat de 'Killer' geraakt werd. In feite wijzen alle (onafhankelijke!) getuigenissen allemaal op een andere manier in die richting. Eddy Nevens heeft intuïtief het gevoel de Golf geraakt te hebben. Een neutraal statement, dat het raken van een bendelid niet bewijst, maar evenmin uitsluit. De achterklep was volgens verschillende getuigen open, zelfs 1,8 kilometer verderop. Pas na enkele kilometers wordt ze gesloten. Mogelijke verklaring: de 'Killer' kan ze niet meer sluiten. Achtervolgende auto's werden na voorgaande overvallen beschoten, na Aalst niet. Mogelijke verklaring: de 'Killer' is niet meer capabel om te schieten.

Getuigen zien iemand op de grond liggen in het bos van Houssières, op de plaats waar 20 jaar later munitie wordt gevonden die perfect past bij wapens van de overval. Mogelijke verklaring: de 'Killer' is zwaar gewond. (Het lijkt me onzin om te veronderstellen dat de Bende daar een toneeltje voor toevallige passanten zou gaan opvoeren, zoals hier ergens geschreven wordt). Het tijdverschil van vijf uur tussen overval en de scène in het bos van Houssières lijkt me niet onoverkomelijk. Het is best mogelijk dat de 'Killer' gewond was en zijn kompanen - waar dan ook - wilden afwachten of hij zonder arts kon overleven; dan hadden ze hem enkele weken kunnen laten verdwijnen met een smoes.

Een dode kompaan zorgt daarentegen voor vervelende vragen (waar is die aardige mr. X zo plots van de ene dag op de andere naar toe?). De 'Killer' bleek echter te zwaar gewond, dus besloot men hem na enkele uren en vermoedelijk intern overleg te laten verdwijnen. Daarbij kan ook gezond verstand meegespeeld hebben. De 'Reus' en de 'Oudere Man' zijn eigenlijk door het oog van de naald gekropen: politie die al na enkele minuten opdook, een kompaan verloren, kogels die ook hen rond de oren floten, ... Misschien waren ze verbaasd door hun kwetsbaarheid en plots niet zo tuk meer op verdere overvallen. Maar dan moet er wel iemand geraakt zijn geweest.

Een psychopaat als de 'Killer' die er bijna lol in moet hebben gehad mensen neer te schieten, stop je niet zomaar. Als hij toch stopt, moet hij wel bijna dood zijn.

De Bende ruimt plots sporen op en doekt zichzelf als het ware op na de overval. Nochtans is er, als je even objectief de situatie bekijkt, geen echt groot 'doel' bereikt met de overval. De buit is miniem, er wordt niemand belangrijk vermoord tijdens de overval. Je ziet het vaak genoeg: fraudeurs of gangsters gaan door tot het misloopt en ze gepakt worden. Er moet een heel gegronde reden zijn geweest waarom de Bende plots stopte.

Re: Aalst: Vlucht

We weten niet of er iemand belangrijk vermoord is of niet. Er zou iemand ontsnapt zijn langs de andere kant een kennis van een ander slachtoffer is wel vermoord. Verder kan ik mij vinden in het idee dat de killer zelf gedood werd, of in elk geval zwaar gewond. Een geoefend schutter die op een groot doelwit als de achterkant van een auto mikt, raakt dat. Of hij moet al serieus staan trillen op zijn benen, maar iemand die gewoon is te schieten, trilt niet, die richt, schiet en raakt het doel. Als ge een aantal kogels in een golf weet te mikken, dan is de kans reëel dat ge ook de inzittenden raakt.

Het is ook de enige goeie verklaring die we momenteel hebben, waarom ze zo plotseling stoppen. Maar er moet dan toch iemand zijn die de killer mist, is hij ergens vermist opgegeven?