Topic: Boek: Het Sigmaplan

Kader:

Het verhaal speelt zich op verschillende plaatsen tegelijk af, maar vooral in België. Maar het had zich even goed in Nederland kunnen afspelen, het belangrijkste is dat het zich in een anticommunistisch en een pro-Amerikaans land afspeelt. Het is gesitueerd ten tijde van de Bende van Nijvel en de CCC.

Synopsis: Het plan van de CIA was om België dat opeens niet meer zo pro-Amerikaans was en zelfs wat communistische neigingen begon te vertonen terug anticommunistisch te doen denken. Daarom komt de CIA met het plan op de proppen om het terreurgevoel in België aan te wakkeren door een aanslag te plegen op een minister. Hiervoor zenden ze twee teams (het Sigma- en het Pluto-team). De bedoeling is dan ook nog om de Belgische Staatsveiligheid te doen geloven dat de Bende van Nijvel voor de aanslag verantwoordelijk is en dus zo te bewijzen dat de communisten agressief en niet te vertrouwen zijn. Uiteindelijk mislukt de aanslag en krijgt de KGB de kans om de CIA in een slecht daglicht te stellen (door de informatie verkregen van Mc Cord). De CIA ontdekt uiteindelijk dat Mc Cord een dubbelspion is en deze pleegt dan zelfmoord.

Persoonlijke beoordeling: Ik vond het moeilijk om een gebeurtenis uit te kiezen die me getroffen heeft, omdat het een misdaadroman is waarin weinig emotie zit. Het verhaal draait rond actie, echte gevoelens zijn zelden aan bod gekomen. De gebeurtenis die ik dan toch gekozen heb, is het moment waarop de aanslag wordt uitgevoerd. Op dat moment gebeurt er zoveel op een korte tijd, dat het wel interessant is. De reacties tussen de verschillende teams en tegen hun teamgenoten is zo agressief, vijandig. Deze mensen vertrouwen echt niemand buiten zichzelf.

Wat wel grappig was, was dat deze actie zo zorgvuldig was voorbereid en er kon precies niets mislopen en uiteindelijk was simpelweg alles mislukt. In de loop van het boek krijg je dan de tegenstelling tussen de oppermachtige CIA, die alle technische middelen en de perfecte mensen voor elke opdracht heeft en die overal wel iets te zeggen heeft, en tussen de KGB, die niet de allernieuwste middelen heeft en niet echt functioneel kan werken in niet-communistische landen. Het grappige is dan dat de KGB uiteindelijk wint van de CIA door gebruik te maken van het labiele punt bij de CIA. Namelijk dat de werknemers Geld boven vaderlandsliefde zetten (en dus alles doen voor Geld) en dit komt natuurlijk door het kapitalistische systeem van Amerika. Dus de KGB maakt gebruik van de nadelen van het kapitalistische systeem en deze ‘nadelen’ had het communisme natuurlijk niet.

De aanslag zelf wordt in de pers vermeldt, maar de pers weet niet goed ‘hoe, wie en wat’ dus gaan ze zelf maar improviseren om toch maar een goed artikel te hebben. Ze gaan er maar spontaan vanuit dat het de Bende van Nijvel was, omdat er enkele sporen in die richting wezen. Hieruit blijkt dat we de media zeker niet altijd geloven, want volgens mij gebeuren zulke dingen ook in de realiteit (b.v. censuur). Idem met de Belgische politie, in het boek wordt alles bijna letterlijk voorgekauwd door de CIA en ik denk dat in werkelijkheid de Belgische politie ook te goedgelovig is (zelfs de Belgen in het algemeen). Wanneer je dit leest, zou je niet zeggen dat het door een Belg geschreven is, wegens de kritische houding t.o.v. België. Voor mij blijkt hieruit dat België echt wel te klein is om een rol te kunnen spelen op wereldvlak. We zullen altijd beïnvloed worden door de grote mogendheden.

Ik vond het een schitterende roman. De beschrijvingen en eigenschappen van personages zijn heel uitgebreid en concreet en de conversaties zijn heel levendig en men kan goed volgen. Ik vind het boek van tijd tot tijd zelfs grappig, hoewel ik dit niet verwacht had. Er staan veel termen van de geheime diensten in, die niet begrijpbaar zouden zijn zonder uitleg. Deze termen verzwaren het boek een beetje, maar dat was niet hinderlijk. Het is een boek met veel gebeurtenissen en met weinig denkpatronen. Het verhaal op zich is niet moeilijk, maar door de verschillende personages en de onwetendheid van sommige personages wordt het ingewikkelder. Het is zeker aan te raden aan mensen die graag misdaadromans op niveau lezen (hier bedoel ik mee niet de stationsromannetjes).

Sorry voor de lange post, maar vond hem wel interessant, weet ook niet of ie hier al eerder is geplaatst, ik heb deze site nog lang niet helemaal kunnen lezen. wink

Meer » www.scholieren.com

En hier nog een interessant stukje/zinnetje over de schrijver Jef Geeraerts » www.congo-1960.be

Vraag me niet waarom ik dit heb gepost, vond het waarschijnlijk gewoon interessant als Nederlander, misschien kenden jullie het al.

Re: Boek: Het Sigmaplan

Beoordeling: Het was een erg ingewikkeld boek door de verschillende teams, de codenamen en de aangenomen identiteiten van de agenten. Het einde was erg spannend en er zat veel actie in maar het grootste gedeelte van het boek was erg saai omdat er veel over de personages en de voorbereiding van de operaties werd verteld. Het verhaal was behoorlijk geloofwaardig want niemand weet van de handelingen van de CIA en de KGB. De schrijver weet veel van de verschillende organisaties en wapens. Over het algemeen was het een boeiend boek.

Re: Boek: Het Sigmaplan

Ben zojuist het boek sigmaplan van Jef Geeraets aan het lezen. Zeer interessant., is dit boek hier al besproken?