Re: Overijse: 27 September

Heeft onze eerste wachtmeester van de rijkswacht de kentekens genoteerd? Zijn er robotfoto's gemaakt van de bewuste personen? Heeft de Belgische kentekenplaat nog wat opgeleverd?

Re: Overijse: 27 September

Ben er van overtuigd dat we van de kentekenplaten kunnen vaststellen dat weelderig werd gewisseld. Ook in Aalst reed er een Mercedes rond met een Nederland AA kenteken, en dat ging nog wel even door.

283

Re: Overijse: 27 September

Aanvullend op de opsomming zijn ook de gebeurtenissen rond Nitelet interessant:

A. Een week voor de overval van de Delhaize in Overijse heeft hij wapens in de nabijheid van de Delhaize verstopt. Een toeval volgens Nitelet;

B. De dag na de overval van de Delhaize van Eigenbrakel werd bij Nitelet een huiszoeking gedaan. In de gang vonden de speurders meerdere zakken afkomstig van deze Delhaize. Volgens Nitelet was zijn vrouw met één van zijn kinderen 10 minuten voor de overval gaan winkelen in de Delhaize. Zijn vrouw moest terug naar de winkel gaan omdat ze vergeten was om luiers te kopen maar zijn schoonmoeder heeft hen telefonisch verwittigd van de overval. Een toeval volgens Nitelet;

C. Eén van zijn oude kompanen vertelde aan de speurders dat Nitelet meerdere wapens in het kanaal gesmeten heeft ter hoogte van de zwaaikom van Ronquieres. Wanneer de speurders naar zijn wapens zoeken vinden ze er op dezelfde plaats ook de kassa van Aalst en de kogelwerende vest. Nitelet heeft aan de speurders verteld dat dit toevallig is;

D. De achterbank van de Golf die gebruikt werd bij de overvallen in Eigenbrakel en Overijse werd verborgen teruggevonden in een waterput op enkele meters van de serres van zijn schoonvader in Hoeilaart. Ook hier is dit volgens Nitelet een toeval;

Die achterbank zal wel van de Golf van Erps-Kwerps zijn. De vier elementen hierboven overlappen elementen in de getuigenis van Joël Lhost, er is dan ook nog de Zweedse getuige die het heeft over huurling(en) die hij ontmoet heeft rond die periode en de overval in Casteau. Ze moeten Casteau op voorhand toch verkend hebben en geweten hebben dat daar iets te rapen viel.

En verder nog:

De auto die gebruikt werd voor de ontvoering van VDB werd in de buurt van de woning van Nitelet gestolen. Hij woonde op dat moment in Hoeilaart. Een toeval volgens Nitelet. Op het moment dat VDB gegijzeld werd gehouden in Le Touquet was Claude Nitelet eveneens aanwezig in Le Touquet, volgens hem was hij er op vakantie. Een toeval volgens Nitelet. Wanneer het losgeld voor de vrijlating van VDB in Zwitserland werd overhandigd was Nitelet juist op dat ogenblik ook in Zwitserland. Een toeval volgens Nitelet. Hij had net 38 inbraken gepleegd. Hij verklaarde aan de speurders dat wanneer hij een deel van het losgeld zou gekregen hebben hij niet die 38 inbraken zou gepleegd hebben.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

284

Re: Overijse: 27 September

Ik lees enorm veel "toeval". Toevallig? 

285

Re: Overijse: 27 September

the end wrote:
Ben wrote:

Volgens de nota's van Willy Acke zijn na de feiten in Overijse 5 van de 6 kassiersters niet verhoord.

Ook andere getuigen van de overval in Overijse klagen dat ze niet gehoord zijn.

Men moet hier toch even bij stil staan, vooral ook omdat deze overval extreem lang geduurd heeft, het is moeilijk om er een exacte tijd op te plaatsen maar het gaat naar de 18 a 20 minuten of meer zelfs. Want wij rekenen vanaf het eerste schot, wat ervoor gebeurde weten we niet, maar hoe komt het dat deze overval zo lang duurt? En juist van die overval laat men het na getuigen te verhoren.

Wat missen we?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

286

Re: Overijse: 27 September

Wat me indertijd direct opviel was dat ik niet gecontacteerd werd door de onderzoekers, tenslotte had ik er verschillende week-ends dienst gedaan als bewaker aan de ingang en de parking. Niemand heeft me ooit gevraagd of er me iets was opgevallen in de voorbije weken. Ofwel hechtte men geen waarde aan de verklaringen van een bewaker. Dat de overval zolang duurde was misschien een dekmantel voor iets anders , bv. Finné?

287

Re: Overijse: 27 September

En LEO, was er u iets opgevallen?

288

Re: Overijse: 27 September

Ja, het gedrag van de raprap winkelende Belg net voor sluitingsuur. smile Maar verder niets dat aanleiding zou kunnen geven tot rapporteren. Toch zeker geen voorafgaande verkenningen of zo want dat gedrag zou me opgevallen zijn. Wat niet uitsluit dat het op andere (week) dagen wel kan gebeurd zijn. Tenslotte was het geen full-time bewaking maar meer een geste om de weekend inkopers gerust te stellen.

289

Re: Overijse: 27 September

Of er was een insider bij betrokken? Ook een bewaker?

Re: Overijse: 27 September

Natuurlijk zijn al de raids voorbereidt tot in de puntjes. Dit is geen kwestie van dagen, maar van weken, misschien maanden. Daarom blijft het jaar van stilte steeds weer opborrelen bij mij. Wat was de aanleiding eind '83 om er een jaar van tussen te gaan?