181

Re: Opgravingen Elouges

Ik ben een beetje bang dat er wat mis gaat met het skelet. Dat het op weg naar zijn koolstoftest zoek raakt bijvoorbeeld. Het zou de eerste keer niet zijn dat ze bewijsmateriaal kwijtspelen. Hoeveel dossiers raakten er al niet zoek? Een skelet is natuurlijk geen dossier, maar als iemand er mee vandoor gaat, zijn ze het evenzeer kwijt! Ze zouden het eventueel ook kunnen verwisselen met een ander skelet. Al dan niet per ongeluk. In zo'n testcenter liggen allicht een hoop skeletten of stukken daarvan, en een ongeluk is gauw gebeurd.

182

Re: Opgravingen Elouges

Ik denk niet dat men de ware identiteit van het skelet zal achterhalen, of toch? Hopelijk vergis ik me.

183

Re: Opgravingen Elouges

Ik vind het ergens vreemd dat ze het overblijfsel/skelet daar herbegraven zouden hebben. Ze hadden het beter in stukjes gekapt (zoals ze blijkbaar enigzins gedaan hebben), en daarna met benzine verbrand. Dan was het lichaam helemaal weg geweest én het zou veel minder moeite en tijd gekost hebben dan een put van meer dan een meter diep te graven! Mogelijk zijn ze het 's nachts ergens gaan opgraven, en hebben ze het meteen herbegraven. Ik kan me voorstellen dat ze er zo rap mogelijk weer vanaf wilden, en 's nachts valt het op als je een flink, stinkend vuur stookt.

184

Re: Opgravingen Elouges

Het is vooreerst belangrijk dat ze te weten komen of het skelet uit het juiste tijdperk komt. Ze hebben van iemand info gekregen en ze vonden daadwerkelijk een skelet. Als dat skelet uit de juiste tijd stamt, dan weten ze tenminste dat die informant hoogstwaarschijnlijk niet aan het lapzwanzen was. Hopelijk hebben ze er nog meer info van gekregen, die ze dan serieus kunnen uitzoeken om zo aan de identiteit van de daders te geraken. En aldus ook aan de ware identiteit van het skelet.

Re: Opgravingen Elouges

tsjongejonge wrote:

Wanneer is het eerste serieuze bericht te verwachten, het lijkt wel een recessie in nieuwsgeving!

Er valt misschien niets anders belangrijks te camoufleren wink

186

Re: Opgravingen Elouges

Wat mij opvalt is dat er geen sprake is van wat er gevonden werd in de onmiddellijke omgeving van het skelet. Ofwel vindt men kledingstukken, munten, knopen of broekriemgespen en zulke zaken. Ofwel vindt men een skelet dat naakt begraven is. Dus een lijk dat volledig naakt in de grond is gedumpt. En dat is niet normaal. In de Westhoek vindt men nog resten van soldaten uit de eerste wereldoorlog, 90 jaar oud, en die worden geïdentificeerd door hetgeen in de onmiddellijke omgeving te vinden is. Zelfs als het skelet van een Eburoon, Nervier of Merovinger wordt gevonden vindt men steeds zijn persoonlijke bezittingen erbij. In Elouges is iets niet pluis en we mogen het niet weten. Dat is reeds duidelijk.

Re: Opgravingen Elouges

Columbo wrote:

Ik vind het ergens vreemd dat ze het overblijfsel/skelet daar herbegraven zouden hebben. Ze hadden het beter in stukjes gekapt (zoals ze blijkbaar enigzins gedaan hebben), en daarna met benzine verbrand. Dan was het lichaam helemaal weg geweest én het zou veel minder moeite en tijd gekost hebben dan een put van meer dan een meter diep te graven! Mogelijk zijn ze het 's nachts ergens gaan opgraven, en hebben ze het meteen herbegraven. Ik kan me voorstellen dat ze er zo rap mogelijk weer vanaf wilden, en 's nachts valt het op als je een flink, stinkend vuur stookt.

Gewoon even ter informatie, een lijk verbranden is niet zo evident, het kan uren duren zelf met een goeie oven. Zelf andere efficiënte methodes, laten DNA materiaal na en zijn naderhand op te sporen. Er zijn slechts weinig echt goeie methodes om er vanaf te geraken, alhoewel ze wel bestaan. Een goeie speurder zal je echter door ander bewijsmateriaal of door details te vinden kunnen pakken. Het is gewoon te ingewikkeld en te moeilijk om alles in een keer goed te doen en geen fouten te maken. Je moet al een hele koele, berekende kerel zijn om je op een efficiënte, propere en niet te traceren manier iemand te dumpen.

LEO wrote:

Wat mij opvalt is dat er geen sprake is van wat er gevonden werd in de onmiddellijke omgeving van het skelet. Ofwel vindt men kledingstukken, munten, knopen of broekriemgespen en zulke zaken. Ofwel vindt men een skelet dat naakt begraven is. Dus een lijk dat volledig naakt in de grond is gedumpt. En dat is niet normaal. In de Westhoek vindt men nog resten van soldaten uit de eerste wereldoorlog, 90 jaar oud, en die worden geïdentificeerd door hetgeen in de onmiddellijke omgeving te vinden is. Zelfs als het skelet van een Eburoon, Nervier of Merovinger wordt gevonden vindt men steeds zijn persoonlijke bezittingen erbij. In Elouges is iets niet pluis en we mogen het niet weten. Dat is reeds duidelijk.

Dat is inderdaad iets om over na te denken, nen blooten doden in de grond daar is inderdaad iets niet juist mee.

Re: Opgravingen Elouges

Een mogelijkheid is dat de Bende of wie het lijk ook heeft herbegraven bewust besloot geen kleding mee te begraven zodat het skelet moeilijk te identificeren zou zijn, gewoon voor het geval dat het ooit zou worden ontdekt. Ik herinner me dat in het Bois de la Houssiere een vest en kogels zijn gevonden en ik meen zelfs een bril. Een van de kogels was zo beschadigd dat het leek alsof het door een lichaam was gegaan en het was van een type dat ook de Bende van Nijvel gebruikte. Misschien dat dit is achtergebleven toen het skelet uit zijn eerste graf is gehaald.

Ik denk dat de speurders spaarzaam zijn met informatie om tactische redenen. Ze zijn in het verleden wat loslippig geweest en kregen toen het deksel op de neus. Dat willen ze niet nog eens. In dit onderzoek zijn zo veel zaken misgegaan dat ze nu denk ik wel wat voorzichtiger zijn. Het kan er ook op duiden dat ze ook iets interessants hebben gevonden dat ze nader willen onderzoeken.

Ze moeten nu eerst weten van wanneer dat skelet dateert. Als ze het uit de tijd van de Bende kan zijn, zullen ze ongetwijfeld het milieu rond Blanchart verder uitpluizen en dat rond de gangster die vanop het sterfbed heeft getipt. Het is dan zoeken naar iemand die in de jaren tachtig spoorloos is verdwenen en toen niet ouder was dan 40 en ongeveer 1.75 groot.

189 (edited by Reckie's Son 12-02-2009 17:58)

Re: Opgravingen Elouges

CleverTrevor wrote:

Een mogelijkheid is dat de Bende of wie het lijk ook heeft herbegraven bewust besloot geen kleding mee te begraven zodat het skelet moeilijk te identificeren zou zijn, gewoon voor het geval dat het ooit zou worden ontdekt. Ik herinner me dat in het Bois de la Houssiere een vest en kogels zijn gevonden en ik meen zelfs een bril. Een van de kogels was zo beschadigd dat het leek alsof het door een lichaam was gegaan en het was van een type dat ook de Bende van Nijvel gebruikte. Misschien dat dit is achtergebleven toen het skelet uit zijn eerste graf is gehaald.

Dat ze bewust geen kledij zouden meebegraven (tijdens de herbegraving dan, de eerste keer zouden ze daar geen erg in hebben) om de identificatie te bemoeilijken in geval het toch word gevonden lijkt me weinig waarschijnlijk. Ik denk dat ze er dan ook wel zouden aan hebben gedacht om het gebit van het skelet (in die tijd de beste en quasi enige manier om te identificeren) volledig te vernietigen wat totaal niet is gebeurd. Het zou ook getuigen van zware slordigheid tijdens het heropgraven omdat ze daar een uurwerk, hulzen, kogels, munten, en zelfs een gehele mantel over het hoofd zouden hebben gezien terwijl ze wisten dat de omgeving zou worden omgespit met het vergrootglas erop.

Re: Opgravingen Elouges

Er was destijds een begrafenisondernemer met banden met de borains. Die kan wel al is iemand mee de oven laten ingaan in het crematorium. Hier zijn verschillende manieren voor. Er is destijds in de jaren 80 de zaak geweest waar men ' s morgens de as gevonden heeft van een een gecremeerd lijk, dat 's nachts moet gecremeerd geweest zijn. is nooit opgelost, en ook nooit geweten wie natuurlijk.