21 (edited by Hestur 21-10-2010 00:09)

Re: Nr. 21: Het moedervlekje

Hiermee is definitief aangetoond dat David de moedervlek al vermeldt vóór hij een foto van Haemers gezien heeft. Dat versterkt de waarde van zijn getuigenis aanzienlijk.

Volgens mij heeft David het inderdaad niet letterlijk verteld zoals het daar staat. Ik was er niet bij, maar ik kan me voorstellen dat ze gerichte vragen gesteld hebben. "Heb je zijn schoenen gezien?" "Hoe zagen die er uit?" "Bruin? Een beetje zoals deze hier?" "En had hij een wapen bij?" "Zag dat er zoals dit hier uit?  Of zoals dit hier?" enz. De antwoorden verwerken ze dan in een literaire tekst. Het gaat immers inderdaad om een kind.

Wat me tenslotte interesseert, is die beschrijving, die met Haemers lijkt te matchen:

  • Lang, bruin haar;

  • Ongeveer 30 jaar (Haemers: 33);

  • Iets meer dan 1m86.

Re: Nr. 21: Het moedervlekje

In het boek van David zegt hij dat deze foto gemaakt is op basis van wat hij zich herinnert, maar niet aan de hand van hypnose. Dat laatste heeft hij altijd geweigerd. Hij omschreef de robotfoto's ook als lachwekkend, m.a.w. niet accuraat.

23

Re: Nr. 21: Het moedervlekje

Hestur wrote:

Hiermee is definitief aangetoond dat David de moedervlek al vermeldt vóór hij een foto van Haemers gezien heeft. Dat versterkt de waarde van zijn getuigenis aanzienlijk.

Belangrijk element wel dat er al sprake was van de pukkel voor dat hij de foto van Haemers zag.

24

Re: Nr. 21: Het moedervlekje

Wat op deze robotfoto opvalt, is de sjaal die de verdachte draagt. In het 'niet dringend bericht van opsporingen' van de CBO dat werd opgemaakt na de feiten in Eigenbrakel en Overijse staat het volgende:

"Eén van de daders zou een groene sjaal voor zijn aangezicht gedragen hebben (bij de twee feiten)."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

25

Re: Nr. 21: Het moedervlekje

(...) Om te vermijden dat de robotfoto's aanleiding zouden geven tot een regen aan door buren- en andere ruzies geïnspireerde tips, hebben de speurders nooit informatie willen verschaffen over wat zij, buiten wat op de affiches zichtbaar is, over deze lui weten. Er is bijvoorbeeld nooit bij verteld op grond van welke aanslag een robotfoto tot stand kwam. "Dat heeft als voordeel dat we de tips objectief kunnen beoordelen", zegt de Bergense advocaat-generaal Michaux. "Als iemand ons dan zegt 'ik heb die vent daar gezien in dat jaar', dan kunnen we zelf nagaan in hoeverre dat strookt met eerdere getuigenissen. Om dezelfde reden zitten er ook verborgen tekens in de robotfoto's."

Eén daarvan wordt straks dus onthuld. De man op foto 21 uit de eerste reeks heeft een moedervlekje op zijn rechterwang. Op de robotfoto is dat moeilijk te zien, het is een piepklein vlekje - iets kleiner dan hoe de getuige het beschreef.

De speurders hebben altijd gehoopt dat er zich iemand zou melden die deze figuur zou herkennen en zélf over het moedervlekje zou beginnen. "Als zo iemand zich zou melden, hadden we die meteen bijzonder ernstig genomen", zegt Michaux. "Maar dat is helaas niet gebeurd. Daarom gaan we die ene robotfoto dus opnieuw verspreiden, dit keer met het moedervlekje in zijn reële proporties en een duidelijke oproep: kent u iemand met zo'n vlekje op zijn wang?"

Bij de CBW houdt men er rekening mee dat de dader in kwestie wel eens de enige zou kunnen geweest zijn die op de affiche zijn eigen moedervlekje opmerkte. "Stel dat iemand ons meldt: deze persoon is bij een chirurg geweest om dat vlekje weg te laten halen, dan zou dat voor ons onderzoek natuurlijk uiterst interessant zijn", aldus Michaux. "Ik vind: je mag nooit de hoop verliezen."

Wanneer en onder welke vorm de nieuwe robotfoto verspreid zal worden, is nog niet beslist. Wellicht zal daar duidelijkheid over komen wanneer speurders en magistraten volgende maand - zoals ze twee jaar geleden al eens deden - in Charleroi opnieuw een grote marathonvergadering beleggen met de nabestaanden van Bende-slachtoffers en hun advocaten.

Lees hier het hele artikel » Onderzoek

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

26

Re: Nr. 21: Het moedervlekje

Lijkt vrij goed op een minister van Brusselse zaken ... vlekje inbegrepen » YouTube

27

Re: Nr. 21: Het moedervlekje

Het moedervlekje is één punt, de rest van de façade een ander, en die spreekt voor zich. En dat ze daar in Jumet nu a.u.b. niet doen of hun neus bloedt... Men zou er ambetant van worden.

Re: Nr. 21: Het moedervlekje

Trojan wrote:

Lijkt vrij goed op een minister van Brusselse zaken ... vlekje inbegrepen » YouTube

Man man wat een maffiatronie... Geen wonder dat Brussel zo'n puinhoop geworden is. Verdwijning in 84...

29

Re: Nr. 21: Het moedervlekje

Trojan wrote:

Lijkt vrij goed op een minister van Brusselse zaken ... vlekje inbegrepen » YouTube

Je zult waarschijnlijk nog duizenden mensen kunnen vinden die op deze robotfoto lijken (vlekje inbegrepen). Dit is dus een beschuldiging die nergens op slaat.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

30

Re: Nr. 21: Het moedervlekje

Naar aanleiding van een post van club_le-happy-few in verband met een muzieknummer/artiest heb ik eens gekeken welke nummers deze artiest nog maakte. Op 1 van de covers staat een foto die toch wel opvallend goed op robotfoto 21 lijkt vind ik.

  • het moedervlekje

  • de 2 rimpel-bogen in het voorhoofd

  • de wenkbrauwen

  • enz.

Op den duur zou men natuurlijk iedereen in een bepaalde robotfoto wel herkennen. Krijg ik nu 250.000 €? big_smile

https://img.discogs.com/f05Nnu23vijIwmZxR4kq-aWh7FE=/fit-in/600x600/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-7138404-1434651132-6807.jpeg.jpg

http://www.bendevannijvel.com/gfx/21.jpg

Jullie mening? smile (PS: voor grotere foto, zoom in op het scherm of sla de afbeelding op.)

https://s33.postimg.org/z1vclcd2n/fotovgl.jpg

Non semper ea sunt quae videntur