191

Re: Opgravingen Elouges

Columbo wrote:

Ze hebben van iemand info gekregen en ze vonden daadwerkelijk een skelet

Klopt Columbo, dus die man lijkt toch interessante info hebben gezegd, benieuwd of ze de zaak echt willen oplossen. Daar twijfel ik aan, misschien zijn de rotte appels binnen het team verdwenen, ook al zijn ze nu maar met zeven. En er is ook een nieuwe baas Daniélle Goffinet, mss veranderd dit alles een beetje ik weet niet. Ze kan het hele dossier niet kennen, maar dat ze deze tip onderzoeken is wel positief. Ik denk dat er vroeger ook wel vele tips kwamen maar ze deden er niets mee, gewoon de papiermand in en gedaan. Ben benieuwd...

Herr Flick wrote:

Dat is inderdaad iets om over na te denken, nen blooten doden in de grond daar is inderdaad iets niet juist mee.

Klopt, idem als hij al eens zou opgegraven zijn. Langs de ene kant denk ik toch dat er paniek was, op een gegeven moment, ze hadden (als het echt met de Bende van Nijvel te maken heeft) beter kunnen aanpakken. Want stel dat die Blanchart nu betrokken is (ik zeg stel) gaat diene in zijn eigen hof een lijk leggen?

Re: Opgravingen Elouges

patrickhaemers wrote:

Er was destijds een begrafenisondernemer met banden met de borains. Die kan wel al is iemand mee de oven laten ingaan in het crematorium. Hier zijn verschillende manieren voor. Er is destijds in de jaren 80 de zaak geweest waar men ' s morgens de as gevonden heeft van een een gecremeerd lijk, dat 's nachts moet gecremeerd geweest zijn. is nooit opgelost, en ook nooit geweten wie natuurlijk.

Die begrafenisondernemer was Richard Brouette, een man die daarnaast een beetje rommelde met auto's en mogelijk in contact stond met Blanchart. De Saab die de Bende van Nijvel in Temse en Nijvel gebruikte zou een tijd op een terrein van Brouette verborgen hebben gestaan. Brouette was maar een kleine begrafenisondernemer. Hij had geen eigen crematorium. Dan is het ook niet mogelijk om zomaar even een lijk te laten verdwijnen in de oven. Brouette was niet zo jong meer en is begin jaren negentig overleden.

Re: Opgravingen Elouges

Clevor, een begrafenisondernemer heeft nooit een eigen crematorium, groot of klein. Een crematorium kan je zelf nooit opstarten. Gaat van de staat uit. Maar klein of groot, men kan wel een ander lijk in de kist leggen, vlak voor de begrafenis(crematie), of zelfs een tweede erbij inleggen. U zou verbaasd staan wat er allemaal kan bij een begrafenisondernemer. Als je in het maffia (gangstermilieu) zit, is het altijd belangrijk om er een begrafenisondernemer bij te hebben. En liefst een kleine onderneming die niet teveel in de belangstelling staat. En als bv de killer gekist en gecremeerd werd, en men een ander lijk begraaft in de tuin, gaat men moeilijk vinden wie het was als die al officieel dood en gecremeerd is.

Re: Opgravingen Elouges

Lijkt me een zinvolle opmerking, een begrafenisondernemer erbij kan heel handig zijn om ergens - desnoods via omkopen - een lijk te laten verdwijnen, al dan niet via crematie. Maar concreet voor het lijk in Dour lijkt het mij niet automatisch relevant: onbekenden hebben het lijk herbegraven, dus mocht het niet gevonden worden. Ergo: het werd door degenen die het verplaatsten beschouwd als een (bruikbaar!) spoor naar henzelf. Maar blijkbaar hadden de onbekenden niet zoveel inspiratie of connecties.

Re: Opgravingen Elouges

Ik haalde het maar als voorbeeld aan hoor Kim. Maar dat hij geen kleren aan heeft is vrij normaal. Wie men opruimt, en begraaft kleed men uit ,en begraaft men naakt. Laat pak minder sporen na. En als hij al verrot was, dan vielen de resten wel uit zijn kleren. Die kunnen ondertussen ergens gedumpt zijn, of vergaan, in brand gestoken, of wat dan ook. In ieder geval een vreemde zaak dat hij daar begraven zou liggen. En de persoon die het weet, vind ik ook wel raar. Hoe kan je dat weten als je er niet bij betrokken bent?? Niemand gaat dat verklappen, want de bende(s) heeft nooit iets verklikt. Volgens mij als het niet de borrains zijn, zijn ze allen dood, of in het buitenland, eventueel onder andere identiteit. en moeten geweldige angst hebben dat nooit niemand zich(zelfs dronken) versproken heeft.

196

Re: Opgravingen Elouges

patrickhaemers wrote:

Hoe kan je dat weten als je er niet bij betrokken bent? Niemand gaat dat verklappen, want de bende(s) heeft nooit iets verklikt.

De echte Bende niet maar wie er in zat, moest toch opletten van zijn eigen "kameraden of collega", zie naar Mendez. Hij had ook wat te veel gezegd. En de Bende van Nijvel deed waarschijnlijk beroep op de gewone gangsters van in die tijd, De Staerke, Borains, Haemers, niet zeker maar hun namen komen toch voor hé. En in dat milieu moet je opletten, diene op da sterfbed was ook een gewone crimineel zeggen zé, dus omdat hij niets meer te verliezen had, heeft hij gepraat. Het antwoord op waarom hij zolang gewacht heeft om die tip(s) te geven is duidelijk...

Re: Opgravingen Elouges

patrickhaemers wrote:

Hoe kan je dat weten als je er niet bij betrokken bent? Niemand gaat dat verklappen, want de bende(s) heeft nooit iets verklikt.

Ja, maar normaal verklap je nooit iets, zelfs tegen je collega's niet. want anders komt het vroeg of laat uit. en een mens kan heel lang zwijgen, 10, 20 jaar, maar toch is als je bv. dronken bent ga je een goede vriend teveel in vertrouwen nemen, en vertel je iets, en dat is de lont in het kruitvat. Dus wie heeft die oude dat verlinkt. Wie zijn of waren zijn contacten? ik zie niet in dat Beijer of consoorten me ooit iets gaan verklappen.

198

Re: Opgravingen Elouges

patrickhaemers wrote:

Ik zie niet in dat Beijer of consoorten me ooit iets gaan verklappen

Hoh, Beijer wil helpen hé maar met voorwaarden. Hij kan Zwarts lijk boven brengen en de waarheid zeggen en feiten zeggen die niets met de Bende van Nijvel te maken hebben. Zo'n volk zal niets snel iets gaan zeggen, maar als er gewone criminelen tussen zitten moet je altijd opletten, zoals mss wel deze op zijn sterfbed. Mss was hij wel vriend van iemand die in contact stond met de Bende van Nijvel.

199 (edited by eenpintje 14-02-2009 14:23)

Re: Opgravingen Elouges

Een vriend van mij bij de politie vertelde dat voor het lijk dat in Dour gevonden werd Waalse forensische experts zouden zijn ingezet - het lijk werd in Wallonië gevonden - die niet tegen hun taak opgewassen zouden zijn. Volgens hem werken de verschillende diensten die de resten onderzoeken elkaar meer tegen dan dat ze samenwerken - nog altijd!

Re: Opgravingen Elouges

Volgens mij hebben ze ons daar goed liggen. Vanwaar die 2 Merovingers, en de derde is er geen?