Re: Fotografie: Belgische Herfst

Sebastiaan wrote:

Donderdag 11 februari - Cultuurhuis De Leest - Izegem - 5 euro

Jan Rosseel

De Leest wil in de toekomst een aantal jonge, vernieuwende fotografen uitnodigen. De eerste in de rij is Jan Rosseel. Hij projecteert zijn werk, vertelt ons zijn verhaal en zijn doos vol 'tips en tricks' staat helemaal open. Jan Rosseel (Brussel, 1979) is een Visual Storyteller. Het vertrekpunt van zijn projecten zijn historische gebeurtenissen waar hij een visuele interpretatie van maakt. De basis van het werk is uitvoerig onderzoek en experiment waarbij hij gebruik maakt van fotografie, video en geluid. Zijn werk is ondermeer tentoongesteld in Fomu (Antwerpen), FOAM (Amsterdam) en in Tokyo, Dubai, NY en Parijs en gepubliceerd in NY Times, Le Monde, DS Weekblad, Vrij Nederland en FOAM magazine.

Kaarten zijn bestelbaar vanaf 24 november via www.deleest.be

Morgenavond in De Leest in Izegem, Sint Jorisstraat 62 om 20u30

Zie ook » www.janrosseel.com

22

Re: Fotografie: Belgische Herfst

De volledige inhoud van het boek kan je in dit filmpje bekijken » YouTube

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

23

Re: Fotografie: Belgische Herfst

Zoon van Bende van Nijvel-slachtoffer: “Mijn vader wilde een held zijn en dat kostte hem het leven”

In 1985 werd de vader van fotograaf Jan Rosseel (38) vermoord door de Bende van Nijvel. In 2015 bracht de zoon het fotoboek Belgische herfst uit, waarin hij het meer dan dertig jaar voortwoekerende verdriet van België toont. ‘Mijn fotoboek was er ook gekomen als mijn vader geen slachtoffer was geweest.’

Op 27 september 1985 om tien over acht ’s avonds stappen op de parking van de Delhaize van Eigenbrakel drie mannen uit een donkere auto. Ze dragen carnavalsmaskers en één steekt met kop en schouders boven de anderen uit. Ze trekken een jongetje van zijn fiets en slepen hem mee naar de ingang van de supermarkt. Net op dat moment wil de 39-jarige Ghislain Platane de winkel verlaten. Hij wordt afgemaakt met één schot uit een riotgun. Ghislain Platane was het dertiende slachtoffer van de Bende van Nijvel en de vader van fotograaf Jan Rosseel.

“Een paar jaar geleden ging ik naar de Delhaize in Eigenbrakel waar mijn vader vermoord is. In een café vlakbij ontmoette ik toevallig de brandweerman die op die bewuste avond in september 1985 de dekens over de slachtoffers had gelegd. Hij bleek een goede vriend van mijn vader te zijn geweest. Hij zei dat hij hem toen niet herkend had omdat ze zijn hoofd er hadden afgeschoten. Hij vertelde me wat voor een man mijn vader was. Toen ik aan mijn fotoboek Belgische herfst werkte, hoorde ik verschillende verhalen over de vader die ik nooit gekend heb. Maar dat was niet het doel van mijn onderzoek. Ik denk dat hij die bewuste avond zijn lot niet kon ontlopen. Ze kwamen binnen met een kind als menselijk schild. Mijn vader reageerde meteen dat hij dat laf vond. Dat hebben ze hem niet in dank afgenomen. Hij wilde een held zijn en dat kostte hem het leven.

“Het was raar om rond te lopen in de supermarkt waar mijn vader vermoord is. Het Bos van La Houssière in ’s-Gravenbrakel was een uitvalsbasis voor de leden van de Bende van Nijvel. Op het eerste gezicht lijkt het een normaal bos, maar door hun passage heeft het voor mij zijn onschuld verloren. De Nederlandse dichter Armando had het over ‘schuldige landschappen’. Natuurlijk is het Bos van La Houssière niet schuldig aan de misdaden van de Bende, maar het is er wel door besmet. Ik ging er ’s nachts fotograferen, op die momenten dat zij er zouden hebben gezeten.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube