1

Topic: Afstandsbedieningen

http://www.bendevannijvel.com/gfx/afstand_2.jpg
Afstandsbediening Bang & Olufsen voor HI FI 7000 en 7002 - toestel van hoge kwaliteit, zeldzaam op dat ogenblik.

http://www.bendevannijvel.com/gfx/afstand_5.jpg
Afstandsbediening - Philips RC5154.

http://www.bendevannijvel.com/gfx/afstand_3.jpg
Afstandsbediening Korting, weinig verdeeld in België.

http://www.bendevannijvel.com/gfx/afstand_1.jpg
Afstandsbediening Panasonic Infra Control 26.

http://www.bendevannijvel.com/gfx/afstand_4.jpg
Afstandsbediening Grundig Modèle TP 400 VT

Gevraagd: Heeft u kennis van een diefstal, verdwijning of het achterlaten van dergelijke voorwerpen afzonderlijk van de toestellen welke ze bedienen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Afstandsbedieningen

Zijn ze van een onbekende inbraak? Of is dit weer een puur dwaalspoor wat moest met met deze dingen?

Re: Afstandsbedieningen

Infrarood-technologie neem ik aan. Waarvoor werd infrarood op dat ogenblik zoal gebruikt? Waren toen alternatieve toepassingen mogelijk?

Kon men die gebruikt hebben om garageboxen automatisch te openen? Garagedeuren die niet waren uitgerust met zo een mechanisme, maar die zij zelf omgebouwd hadden mbv dergelijke technologie?

4

Re: Afstandsbedieningen

Kevlar wrote:

Infrarood-technologie neem ik aan. Waarvoor werd infrarood op dat ogenblik zoal gebruikt? Waren toen alternatieve toepassingen mogelijk?

Je kan volgens mij een bom of explosief maken met een afstandsbediening of met een klok kan dit. Nu is dat perfect mogelijk met een gsm en denk eenvoudiger.

Re: Afstandsbedieningen

Dat klopt maar de Bende van Nijvel heeft geen bommen gebruikt, toch?

6 (edited by mdanielsUK 02-02-2009 03:21)

Re: Afstandsbedieningen

Ik dacht dat die afstandsbedieningen waren ofwel voor de duurdere auto's (mercedes, bmw, ...) van die tijd te openen (lees alarm uit te schakelen) of de garageboxen met elektrische poort te openen. Iemand met een beetje elektronica kennis kon die bakjes gemakkelijk herprogrammeren.

7 (edited by Columbo 17-02-2009 19:31)

Re: Afstandsbedieningen

Die bakjes hoefden niet ééns geherprogrammeerd te worden. 5 bakjes = 5 kansen dat je er een auto mee open kreeg. Op het Franstalige forum vertelt men dat de Grundig-bakjes goed bij VW werkten. Je kreeg er een auto mee open, maar je kon hem nog niet stelen. (Alarm uit, deur open.) Je kon natuurlijk wél o.a. de stereo-installatie roven. En van de meeste door hun gebruikte auto's stalen ze de radio.

De vraag is waarom ze ze weggesmeten/verbrand hebben. Ze konden die dingen beter niet samen opstoken met bewijsmateriaal aangaande de Bende van Nijvel. Hun vuurtje heeft precies ook niet naar behoren gebrand. Het zou kunnen dat tegen eind 1985 de autofabrikanten een mouw pasten aan het probleem van die infrarood-afstandsbedieningen en ze dus niks meer met die bakjes konden aanvangen. In feite konden ze die beter ergens in een vuilbak gesmeten hebben. Maar ze hielden niet van vuilbakken. Telkens smeten ze hun spullen gewoon ergens in de natuur weg. Ook als ze dat beter niet deden. Ze hielden zich dus waarschijnlijk ook (en vooral) met 'gewone' kleine criminaliteit bezig.

Re: Afstandsbedieningen

Waarom een autoradio 'stelen' als je in zware criminaliteit betrokken bent? Als je een paar miljoen binnen haalt, dan is een autoradio toch niet belangrijk meer? Tenzij daar iets anders achter zat. Deden ze dat systematisch, die autoradio's verwijderen?

Re: Afstandsbedieningen

Kevlar, lijkt me niet helemaal correct: de maximum buit bedroeg weinig meer dan een miljoen frank. Deel dat door drie en zo'n rooskleurig bestaan hadden die overvallers beslist niet. Ik denk dat Columbo hier een punt scoort: het ging om kerels die zich waarschijnlijk ook met kleinere criminaliteit bezig hielden (het stelen van een wapen, eerste bendefeit, is daar een mooi voorbeeld van).

Dat de Bende sporen naliet, wordt vaak beschouwd als een dwaalspoor, maar kan iemand daar een voorbeeld van geven? Het lijkt me straf dat ze vijf afstandsbedieningen van soms zeldzame tv's zouden pikken (zie opmerkingen Ben hier boven) om die dan als dwaalspoor te dumpen. Want ook dan geven ze eigenlijk een spoor van hun identiteit

10 (edited by dim 19-02-2009 10:52)

Re: Afstandsbedieningen

eenpintje wrote:

Het ging om kerels die zich waarschijnlijk ook met kleinere criminaliteit bezig hielden.

Volgens mij hielden de echte daders zich niet bezig met kleine criminaliteit maar werd er wel gebruik gemaakt van een aantal marginalen (ja, mogelijk uit het milieu van schroothandelaars en waarom niet, zigeuners) maar enkel om de onderzoekers af te leiden. In ruil kregen deze marginalen dan wat toegeschoven (champagne, pralines, ... en wat roofgeld).

De killer en de reus (en hun eventuele stand ins) behoorden daar volgens mij niet toe (dat lijken eerder rijkswachters, huurlingen, extreem-rechtse wapengekken of grand cru-criminelen geweest te zijn), en de opdrachtgevers al helemaal niet. Wel hier en daar eens een Cocu, Vittorio of een De Staerke positioneren op de uitkijk of als verkenner. Goed plan, eigenlijk.