81

Re: Christiaan Bonkoffsky

Ik volg al maanden mee hier op het forum. Ik hoop voor David en de andere dat dit eindelijk de tip van de sluier is. Lees zeker ook eens wat (I know, I know...) Jean-Pierre Van Rossem post op zijn Facebook-pagina.

Re: Christiaan Bonkoffsky

Merovinger wrote:

Er blijven dus nog veel vragen over en twijfels rond Bonkoffsky. Waar is het materieel bewijsmateriaal? Ook is mij nog totaal niet duidelijk wie zijn kompanen dan zouden geweest zijn, waar hun safehouses waren (waar ze onder meer de gestolen auto's maandenlang hebben gestald) en vooral wat hun motief dan zou kunnen geweest zijn. Ik blijf dus voorlopig sceptisch over deze piste maar het kan de juiste zijn. De toekomst zal het uitmaken. Ik vrees dat er ondertussen een aantal wat te snel en te hard van stapel lopen. Bij Tinck dachten velen op dit forum ook dat hij een Bendelid was. Er werden maar liefst 103 pagina's volgeschreven over Tinck. En over Pilarski zijn er ook al 13 pagina's op dit forum. Met welk resultaat? Ook is het ineens voor diezelfde mensen plots geen De Staerke of Haemers meer terwijl ze er jaren van overtuigd waren van hun betrokkenheid. Wat is het dan nu feitelijk?

Ik heb vandaag ook nog eens wat verslagen van bendefeiten herlezen en constateer eveneens dat er veel onduidelijkheid is of en zo ja, wanneer er sprake was van een mankende reus. Er zijn over de rol van de reus ook meer vragen. Volgens sommige, oudere berichten was hij altijd de grote killer, terwijl de speurders de laatste 15 jaar in hem de aanvoerder zagen en de dodersrol aan een ander bendelid toebedeelden.

Hoe dan ook, als de reus mankte in Beersel, wat ook niet overal staat, maar niet twee jaar later in Aalst, dan wil Bonkoffsky's veronderstelde voetblessure voorafgaande aan Aalst niets zeggen. Dan blijven er alleen de verlofdagen als objectief "bewijs" dat hij het was.

Het spoor-Bonkoffsky is grotendeels een horen-zeggen-verhaal, waarbij anders dan bij Tinck de hoofdrolspeler niets meer kan verklaren. Ik geef het graag het voordeel van de twijfel, maar er is toch extra speurwerk nodig om van hem definitief de reus te kunnen maken.

En inderdaad, uitgerekend David Van den Steen was er jarenlang rotsvast van overtuigd dat de reus Patrick Haemers was. Nu, ik twijfel niet aan zijn integriteit en iedereen mag en kan natuurlijk van standpunt veranderen, maar het geeft aan dat er niet te snel conclusies moeten worden getrokken.

Re: Christiaan Bonkoffsky

Het is moeilijk te zeggen ... Welke getuigenissen kloppen? zijn er getuigenissen gemanipuleerd? Waarom zijn er in Aalst die avond zoveel 'bekenden' gezien? Waren er 2-3 groepen aanwezig ... als backup of om verwarring te zaaien?

84

Re: Christiaan Bonkoffsky

Ik ben geïnteresseerd geraakt in de Bende van Nijvel rond 2006. Toen ging ik regelmatig op bezoek bij de grootouders van een toenmalige vriendin te Dendermonde. De opa vertelde vaak over zijn carrière die ook indrukwekkend was. Wat ook mede mijn interesse bepaalde is dat ik als peuter voor de overval nog in de Delhaize te Aalst was (vertelde mijn groetmoeder mij). Door deze zaken ben ik allerhande boeken beginnen lezen over dit onderwerp. En kwam ik uiteindelijk op deze site uit. Tot 2014 ongeveer las ik regelmatig alles wat met de loden jaren te maken had. Nu mijn herinneringen zijn niet echt optimaal. Maar goed bij deze mijn kleine verhaal;

Mijn ouders bezochten sinds mijn 7 jaar (ben er nu 38) tot mijn 21 jaar ongeveer Het beukenhof, het Appostelken, de Kessel etc. te Aalst (drinkgelegenheden). Daar heb ik onze nieuwe verdachte Bonkoffsky veel gezien. Hij was bijna dagelijks klant in Het Beukenhof en dus een kennis van mijn ouders. Ik weet zijn voornaam niet meer maar mijn moeder zei me gisteren dat zijn achternaam van vreemde origine was. Ik weet dat hij gestorven was. En ik weet dat die persoon in kwestie ex-Diane en ex-Rijkswacht was en tot over een paar jaar zeker nog agent te Aalst was. Ik herken hem ook op de foto's hier in dit topic. En om eerlijk te zijn ik acht de kans klein dat er veel ex-RW (groep Diane) op de Moorselbaan woonden.

Nu hij was rond 1m90, vrij slank, gedemodeerde bril en snor. Hij had ook een kleine gebogen rug. Als hij nog dienst had dronk hij nooit een pint. Voor mij was hij als kind een held ergens. Iemand van wie ik zelf dit alles maar moeilijk kan geloven. Hij had in de jaren 90 zeker een Duitse Herder Layka (?) genaamd. Die hond was een straathond die hij onder zijn hoede nam. Waar ik met hem af en toe eens ging mee wandelen. Hij leerde me kleine vechttechnieken en was ook vaak geïnteresseerd in datgene wat ik bij had (zoals rond 1998 had ik een boek van de Titanic). Hij was eerder een eenzaat en ging niet altijd een gesprek aan. Wat mijn ma zeker herinnert is dat hij een uitstekend agent was die inzat met zijn medemens en vooral iemand die de volledige omgeving in zich opnam: hij kon goed onthouden en kon tijdens een gesprek andere gesprekken afluisteren. Zijn stem was vrij typerend en vrij zwaar. Je zag aan hem wel dat je hem nooit moest aanpakken... Speciale duistere ogen.

De laatste tien jaar zag ik hem af en toe nog op straat en een paar keer in een taverne op de Aalsterse Varkensmarkt. Daar zat hij een paar jaar geleden nog bij ons aan tafel toen David Van der Steen de tafel voor ons zat. Ik herinner mij dat moment nog goed daar ik het boek van Guy Bouten probeerde te verstoppen voor David (ik voelde mij daar naar David toe ongemakkelijk bij). Ik weet zelfs dat ze even gesproken hadden met elkaar over koetjes en kalfjes! (Dus ik kan al moeilijk geloven dat hij als reus niet door David herkend werd). Nu waarom ik mij dat ook nog herinner is omdat Bonkoffsky wist dat ik interesse had in de Bende van Nijvel. ik had hem zelfs eens zonder resultaat uitgehoord over die combi's die aan het bureau stonden waaraan geprutst werd de dag van de overval.

Ergens denk ik wel dat deze persoon de koelbloedigheid en de kwaliteiten had om een reus te zijn maar ik herinner hem eerder als een zonderling die er toch wel was voor zijn medemens. Mss had hij inde  jaren dat ik hem kende spijt? Wat het ook mag zijn ik wil daar niet over oordelen. Dat hij een carnavalsfreak was wist ik niet. Wel weet ik dat hij met carnaval bij de whisky brigade was (toch toen ik mijn laatste carnaval vierde in 2007).

Nu ik wist ook niet dat hij van Dendermonde afkomstig was. Dendermonde is voor mij persoonlijk wel ook interessant: oa. waarom werd het dossier uit Dendermonde weggehaald? Mss omdat belangrijke namen (onbekenden) zich in die omgeving bevonden en dat ze te dicht naar hen aan het komen waren? Als RW had je toen zeker contacten bij de griffie…

Zoals ergens club_le happy few meedeelde dat men ons mss te veel toespitst op te bekende namen dat we de onbekende namen vergeten. Sowieso als je een overval ergens pleegt moet je de streek kennen of althans mensen kennen uit de streek. Om bv. Dendermonde te onderschrijven neem het vb. van De Staerke: met de bende van Baasrode een overval plegen op postkantoren in een deelgemeente van Dendermonde. En op basis van die overvallen door de media hun naam gekregen. Kende iemand van zijn bende Dendermonde?

En dan nu even kort het verhaal van een vriendin van mij haar opa. Hij voedde bij mij ergens onbewust de interesse in de Bende van Nijvel. Hij vertelde mij dat hij een spion was van de Navo die actief was aan de Duitse muur ten tijde van de koude oorlog. Hij moest codes intercepteren van het communisme. Hij was rechts, extreem rechts durf ik niet zeggen. Door zijn werk kwam hij vaak in contact met hoge pieten binnen de RW en het leger. Hij ging vaak clandestien schieten op terreinen van het leger in Leopoldsburg en hij mocht van de speciale brigades testen doen met hun nieuwe speelgoed te Etterbeek (zelfs na zijn pensioen) vertelde hij mij. Wat nu concreet mij een raar gevoel toen der tijd gaf was dat hij eens in een conversatie met mij uit het niets furieus werd over de roze balletten.

Deze hadden nooit plaatsgevonden, het was een schande dat de pers zijn vrienden hun naam misbruikten etc. Zijn razernij vond ik merkwaardig. Hij vertelde toen verder over een roze Villa van een goede vriend waar zogezegd seksfeestjes plaatsvonden hadden etc. De wijze dat hij toen uitvloog was frappant, ik kreeg het gevoel door zijn manier van doen(die uit het niets kwam )dat die juist wel hadden plaatsgevonden. Zijn uitbarsting duurde zeker 5 minuten en was een onevenwicht van zaken gaande van een koppel dat hun verdiende loon kreeg, tot opsommingen van tientallen namen tot de hypocrisie van de Belgen,…Van alle namen die hij gebruikte in al onze gesprekken herinner ik mij zeker de naam Kolonel Francois. Ik had toen wel echt bang van hem.

Nu wat hem het meeste raar maak is dat hij ooit ergens in de jaren 80 aandelen kocht van een bedrijf dat oude leger apparatuur zoals voortuigen opkocht en door verkocht (ergens in de walen denk Luik). Nu in 2006 waren die aandelen 1 miljoen euro waard. Al die gelden zaten vast in Panama waardoor hij regelmatig naar Zwitserland moest om geüpdatet te worden. Hij beweerde dat hij zijn miljoen nog niet kreeg, ondanks een proces dat al bezig was sedert begin jaren negentig, door de macht van een invloedrijke vrouw. Deze man kende Brussel ook als zijn binnenzak.

In de jaren 70 en 80 moet hij in een kasteel regio Buggenhout-Dendermonde gewoond hebben. Zijn vrouw was daar conciërge en het kasteel was van een invloedrijke vriend van hem. Hij heeft een stuk of acht zonen op de wereld gezet. Veel meer weet ik er niet meer van maar vond het altijd verdacht. Die gesprekken hadden altijd een rare nasmaak gehad. Hij was toen eind de zeventig jaar oud en weet totaal niet of hij nog leeft.

Ik hoop dat jullie iets zijn met mijn informatie en dat het jullie kan helpen bij het maken van linken. Nog een fijne avond

Re: Christiaan Bonkoffsky

Interessant, Elvis. Merci dat u dit deelt. Zulke verhalen helpen ons een beeld van Bonkoffsky te krijgen. Het voorval met David Van de Steen lijkt bijna uit een film afkomstig.

Nog een vraag: herinnert u zich welke kleur ogen Bonkoffsky had?

86

Re: Christiaan Bonkoffsky

Men heeft op de officiële site van de onderzoekers een tijd geleden de robotfoto's van '85 verwijderd. Zou dit kunnen zijn omdat men al een tijdje een sterk vermoeden heeft van deze daders? Waarom zou men er anders toe beslissen deze foto's van die website te halen?

87

Re: Christiaan Bonkoffsky

Broer van Bende van Nijvel lid getuigt: “Hij heeft me alles verteld” » YouTube

Re: Christiaan Bonkoffsky

Dag Elvis, zitten we met Kolonel François dan in de omgeving van Farcy.

89

Re: Christiaan Bonkoffsky

CleverTrevor wrote:

Interessant, Elvis. Merci dat u dit deelt. Zulke verhalen helpen ons een beeld van Bonkoffsky te krijgen. Het voorval met David Van de Steen lijkt bijna uit een film afkomstig.

Nog een vraag: herinnert u zich welke kleur ogen Bonkoffsky had?

Neen, mijn mama herinnert het haar ook niet. Hij had altijd een bril op. Mijn eerste gevoel zegt donker bruine maar das dan meer een gevoel. Zijn manier van kijken was eerder alsof hij door je heen zag. Geen lege blik eerder een verkennende blik!

Re: Christiaan Bonkoffsky

Foto van Bonkoffsky in profiel afkomstig van het Franstalig forum:

https://i62.servimg.com/u/f62/18/47/02/66/pirate10.jpg