31

Re: Zoekactie Ittre

Oa, odivg. Als je dit gelooft dan lees jij waarschijnlijk heel veel De Morgen.

Aan de reacties die ik krijg van mensen die het dossier heel goed kennen is het overduidelijk dat het ongeloofwaardig is. We krijgen een tweede Ronquières en dan nog toevallig in metalen dozen van de rijkswacht. Meer dan 30 jaar mocht het de rijkswacht niet zijn en nu ineens wel?

Nogmaals, hier werd zelfs op het forum al geopperd om aan die brug in Ittre eens te gaan dreggen en er hebben daar al heel veel magneetvissers gaan dreggen waaronder ikzelf met vrienden en het kanaal is in 2015 nog leeg gebaggerd door twee baggerboten. Vraag maar na, ze lagen daar aangemeerd plus dat er minimum twee keer per jaar de vaargeul wordt opengetrokken met ploeg aan sleepboot!

32

Re: Zoekactie Ittre

Ik ken geen fluit van magneten, en nog minder van magneetvissen, maar ik las dat ze een industriële magneet gebruikten. Kan dit van betekenis zijn?

33

Re: Zoekactie Ittre

Ja, dat zijn magneten die je o.a. op internet kunt kopen. Wij hebben die ook! Ze kunnen tot 160 kg optillen. De meeste magneetvissers hebben die, er hangt zelf een haak aan. Zoals ik al zei; er hebben op die plaats al heel veel magneetvissers gaan dreggen. Daarom dat deze vondst totaal niet klopt.

34

Re: Zoekactie Ittre

Ben je ook gaan vissen 1.5 km ten noorden van de zwaaikom, de brug van rue Charles Catala? Zelf heb ik ook nooit begrepen waarom ze die wapens in het kanaal gooiden en niet in het moeras ten westen van de zwaaikom. Daar zou het veel minder snel opgemerkt zijn/worden. Maar ja, ze stonden ook in het zicht in het Bois de la Houssière en dat vuurtje trok ook op niks.

Re: Zoekactie Ittre

De opgeviste dozen zijn blijkbaar perfect waterdicht en zouden mogelijk aan de overval op Dekaise gelinkt kunnen worden. De dozen zouden ook serienummers bevatten.

36

Re: Zoekactie Ittre

Plots visten ze een riotgun uit het kanaal: hoe jonge kerels de gedumpte wapens ontdekten

Wat ervaren speurders de voorbije 32 jaar niet lukte, lukte drie tieners op enkele vrije namiddagen: de vermoedelijke wapens en munitie van De Bende van Nijvel opvissen. “We dachten: ’t zou tof zijn mochten we iets van die gangsters terugvinden en zo het tipgeld van de Delhaize krijgen. Op dag één was het al prijs.”

Het zijn drie vrienden uit het Pajottenland. De jongste is 18, de oudste 20. Meer details over hun privéleven willen ze niet in de krant. “Want eerlijk: we zijn eigenlijk bang”, zeggen ze. De voorbije dagen verslonden ze het nieuws over de Bende van Nijvel. Ze lazen alle kranten, keken naar elk tv-nieuws en luisterden extra aandachtig naar de radioberichten over De Reus. “Als je dat allemaal hoort, lijkt er toch een hele organisatie achter te zitten. Wie weet waartoe die gasten vandaag nog in staat zijn? Daarom, alstublieft: verzwijg onze namen.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Als je zo hun verhaal leest dan twijfel ik niet aan hun goede bedoelingen, maar godverdomme hoe naïef en opportunistisch kan je tegelijk zijn.

Re: Zoekactie Ittre

En het stuk van de Golf dat ze teruggevonden hebben, is onmiddellijk verdwenen... Was iemand hen op afstand aan het 'opvolgen'?

38

Re: Zoekactie Ittre

Verhaal rammelt langs alle kanten. Op zoek naar bewijzen om een premie die ze willen binnenhalen, maar wel overwegen om deze in cola op te lossen ...

39

Re: Zoekactie Ittre

Als ik de plaatjes van de vondst zo zie maak ik me toch weer zorgen... Ik mag toch aannemen dat alles wat droog gebleven is in principe DNA kan bevatten, op die kartonnen doosjes, op de bodem van die kist etc. Huidschilvers, druppels spuug, vetten, vingerafdrukken, een haartje, weet ik veel... Waarom ligt dat daar zo op die houten oude tafel en niet in plastic geconserveerd in een laboratorium omgeving? Maar misschien heb ik er de ballen verstand van en is dit zo prima... Dit lijkt me niet bij die jongens thuis, toch? Of wel?

https://images3.persgroep.net/rcs/iYeqKu7lUfgiWpjs8jKbEekZQSM/diocontent/114195801/_fitwidth/763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.8

https://images1.persgroep.net/rcs/Q7EOyr8QGZLS5-3lQZgU69Rbpek/diocontent/114195791/_fitwidth/763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.8

https://images4.persgroep.net/rcs/BPG_wiG7WrubrQHWEA8vtlGL2Z8/diocontent/114195790/_fitwidth/763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.8

https://images0.persgroep.net/rcs/m15p6UUb0ADqtywnGK63I4gscf4/diocontent/114195783/_fitwidth/763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.8

Re: Zoekactie Ittre

Deze foto is waarschijnlijk de situatie hoe de politie de spullen aantrof in het tuinhuisje van de magneetvissers, waarschijnlijk hebben ze het uitgestald.