61

Re: Zoekactie Ittre

Even toevoegen: .22 short werd tot begin jaren 2000 blijkbaar ook gebruikt in bepaalde olympische disciplines (vanwege ook hoge accuratesse zo blijkt) » en.wikipedia.org

En die metalen stukken, dat zouden dan de onderdelen kunnen zijn van de pump-action van de riot gun? (De houten delen zijn vermoedelijk vergaan.) Beetje opzoekwerk. Misschien een Mossberg 500 model (vorm van de trigger guard)? Andere populaire modellen (Remington, Browning, ...) niet direct een match. Maar das uiteraard aan de experts.

Re: Zoekactie Ittre

Merovinger wrote:

Tussen 24 en 26 september 1981 werden 3.975 patronen 9 mm parabellum gestolen uit een spoorwegwagon tussen Herstal en Zeebrugge.

Toeval (of niet?): volgens een artikel in het Nieuwsblad (8 maart 2000) werkte PB als seingever in het station van Schellebelle, waar volgens de krant hoofdzakelijk goederentreinen worden verwerkt, van Antwerpen naar de havens van Gent en Zeebrugge ...

63

Re: Zoekactie Ittre

Dat zouden ze dan eventueel a.d.h.v. de serienummers op de dozen kunnen cross-checken?

64

Re: Zoekactie Ittre

Toeval of niet... Het is een serieuze vondst. Wederom maakt de recherche zich onnoemelijk belachelijk. Je zou bijna denken dat er weer iemand met hun kloten aan het rammelen is, gewoon voor de sport.

Die 9mm dozen zien er militair uit. Munitie uit de winkel hebben meestal een kleur en dragen zichtbaar het merk. Dus dat ze van Diane komen lijkt plausibel.

Als je de slagpin van een riotgun verwijdert, dan kan je geen ballistisch onderzoek meer doen. Dus hopelijk staat die er nog op.

Re: Zoekactie Ittre

Die 9mm is inderdaad van militaire origine. De cirkel met kruis is een keurmerk dat aangeeft dat ze NATO spec is. De grote geweerpatronen zijn volgens mij 7,62x54R, een Soviet kaliber. Het is zeker geen 7,62 Nato. De Shotgun is inderdaad waarschijnlijk een Mossberg, die heeft een aluminium kast en roest dus niet. Een Remington 870 heeft een stalen kast en zou er niet zo goed meer uit zien. Blijkbaar hebben ze de loop afgezaagd. De onderdelen eronder zijn delen van de actie die de cartouche in de kamer moeten heffen.

Re: Zoekactie Ittre

Correctie; de buis die voor de kast van de shotgun ligt, is niet de loop maar een verlenging voor het buismagazijn zodat er twee extra cartouchen in kunnen.

Filip wrote:

Als je de slagpin van een riotgun verwijdert, dan kan je geen balistisch onderzoek meer doen. Dus hopelijk staat die er nog op.

Als je ziet dat het mechanisme van de shotgun gedemonteerd is, vrees ik dat er geen slagpin meer zal zijn. De loop heb ik ook niet gezien op foto dus een afdruk van de kamer maken is ook onmogelijk. Een opmerkelijke maar de enigste manier waarop dit iets kan oplossen is als men de lotnummers van de 9mm munitie kan hertraceren, als daar hoegenaamd nog gegevens van bewaard zijn gebleven.

67

Re: Zoekactie Ittre

Ik zie hier net het journaal; en ik moet zeggen dat ik niet meer volg:

Uit een eerste versie, begrijp ik dat ze naar aanleiding van een reportage (vijf maanden terug) zijn gaan zoeken op de plek, welke het meest aannemelijke is om iets te vinden. Nu, in de reportage die ik zonet zie, hoor ik dat ze daar al bezig waren; een revolver vonden; en 'daarna' pas, na het zien van dat bericht ivb de beloning van Delhaize, pas de link hadden gelegd.

Ik blijf op mijn honger zitten ... Er klopt iets niet.

68

Re: Zoekactie Ittre

Hoe meer ik er in het nieuws over verneem en lees? Er sprak zojuist één van die jongens op het radionieuws dat ze wel degelijk wisten dat het wapens van de Bende van Nijvel waren maar toch legde hij het in cola en kuiste hij het op. Man man man, in dit verhaal zitten meer gaten dan in een Beemsterkaas. Denken ze nu echt dat dit ook maar iemand gelooft? Ze willen gewoon iedereen afleiden van Kester, de steengroeve van Lessines en Adinkerke.

69

Re: Zoekactie Ittre

En zonet op Terzake een zoveelste tegenstelling in hun verhaal. Nu ineens stond daar een dame langs de kant; die riep dat het misschien van de Bende Van NIjvel zou kunnen zijn (bij hun eerste vondst). Vooreerst aldus, legden ze de link pas nadat ze vijf maand geleden vernamen dat Delhaize een beloning geeft ...

Ik word er echt onnozel van. Kunnen die journalisten eens niet doorvragen?

Re: Zoekactie Ittre

Merovinger wrote:

Nog wat beelden van de vondst:

Zit er een Brenneke's met inkepingen bij?