Re: Christiaan Bonkoffsky

Ik begreep dat Bonkoffsky behalve een vrouw ook een vriendin had. Ik zou wel eens willen weten wat zij te vertellen heeft over haar overleden ex-vriend.

Re: Christiaan Bonkoffsky

CleverTrevor wrote:

Zie een van mijn vorige posts hierover. Die broer kende die twee mannen die bij Bonkoffsky over de vloer kwamen helemaal niet. Ze hebben zich ook niet voorgesteld. En het is heel lang geleden. Hij zegt dit zelf in De Morgen. Pas later is hij gaan "beseffen" dat dit Bouhouche & Beijer moeten zijn geweest.

Vrij normaal dat je mensen niet herkend als ze bij je broer over de vloer komen. Als je later foto's ziet en mischien ook namen erbij zeg je hé dat zijn de lui die bij broer kwamen.

463

Re: Christiaan Bonkoffsky

Woonde Bonkoffsky anno 1977 in de Statiestraat in Erpe? Zie topic Herman Dullaerts.

464

Re: Christiaan Bonkoffsky

Charly wrote:

Oei Clever Trevor was me voor, idd, er zal waarschijnlijk enige afstand tussen dader en getuige geweest zijn => geen gedetailleerde beschrijving, in tegenstelling tot David van den Steen.

Mja gedetailleerde beschrijving. David Van de Steen was er zeker van dat het Haemers was enkele jaren geleden...

465

Re: Christiaan Bonkoffsky

Ben wrote:

Confabulaties

Patiënten die zich dingen niet kunnen herinneren hebben vaak sterk de neiging deze lacunes op te vullen door verzinselen. Korsakovpatiënten doen dit niet bewust. Ze zetten buitenstaanders soms flink op het verkeerde been doordat de verhalen overtuigend en reëel kunnen overkomen. De confabulaties nemen vaak in de loop van de tijd af.

Over dit aspect heb ik informatie ontvangen van een arts:

De bespreking van de gevolgen van een vitamine B1 (thiamine) tekort bij alcoholici op je site is niet helemaal correct.

Dat soort patiënten kunnen zeker "confabuleren" maar daar bedoelt men iets anders mee dan een verhaal verzinnen zoals "ik was bij de bende...". Confabuleren in die contekst is eerder zoiets: de patiënt struikelt, door de evenwichtsstoornissen die ook bij het syndroom horen. De dokter zegt: uw evenwicht is slecht. De patiënt zegt: nee, ik viel omdat er een hond voor mijn voeten liep. Terwijl er in het ziekenhuis natuurlijk geen honden lopen...

Een Wernicke-Korsakoff patiënt is zijn verleden kwijt maar kan ook geen verleden fantaseren omdat hij de gebeurtenissen van toen ook kwijt is. Die rijkswachter zou met een Wernicke-Korsakoff syndroom ook niet meer geweten hebben wat de Bende was. Iemand met dat syndroom kan je ook niet meer ondervragen.

We zien het gelukkig niet zoveel meer als vroeger, omdat we iedereen met mogelijke ondervoeding snel thiamine bijgeven, maar in de grote psychiatrische klinieken vind je er nog wel.

Nu kunnen andere "psychiatrische" patiënten wél gekke verhalen verzinnen, maar dat is toch ook weer anders: als die rijkswachter dat echt gezegd heeft, aan zijn broer, dan zal het wel waar geweest zijn. Daar geloof ik in als arts (en ik zie al bijna 25 jaar neurologische patiënten...).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

466

Re: Christiaan Bonkoffsky

Ondanks zijn drankprobleem bleef Bonkoffsky toch nog lang dienen bij de RW én de politie. Zonder klachten eigenlijk. Met deze kerel wordt het er absoluut niet simpeler op. Zou er iemand een bloemetje op zijn graf gaan leggen zijn vandaag? Als die jongen met heel deze shit niks te maken gehad heeft, wat niet denkbeeldig is, dan is het erg wat er met hem gebeurd is toch?

Wat die kerel Van Damme komt te verklaren over bv. 'gratis' naar de hoeren gaan en gratis sigaretten en nog wel wat spullen, ik geloof dat niet. Waarom zou ik die vent geloven? Als je over zoiets, iets vermoedt, ga je dat niet met één anoniem telefoontje vertellen. En ook die getuige van Overijse. Die jaren later onder hypnose die robotfoto zou gemaakt hebben. Dus die kerel ging aan de overkant bij de apotheek de hulpdiensten bellen. Daarna ging hij naar eigen zeggen terug naar de parking alwaar hij 'die lange' erg goed zou gezien hebben? Het was donker.

En zou die teruggegaan zijn en waarom dan? Ik zou de flikken bellen en achter de hoek gaan staan? Of erger nog: hard gaan lopen. Zou Bonkoffsky gokschulden gehad hebben? Van Den Eynde had gokschulden. Met dergelijke schulden kun je iemand manipuleren, dus is dat verboden voor politiemensen. Maar het gebeurt elke dag.

467

Re: Christiaan Bonkoffsky

Gratis drank en sigaretten, gratis op restaurant, gaan het kan hoor ...

468

Re: Christiaan Bonkoffsky

God weet hoeveel hoertjes ze ondervraagd hebben? Ik weet best dat dit in het belang van het onderzoek belangrijk was. Misschien gingen ze om een gratis beurt? Pakten een pak sigaretten. En kwamen ze daarna af met die robotfoto?

Zo schiet het niet op me dunkt?

Re: Christiaan Bonkoffsky

Ben wrote:

Nu kunnen andere "psychiatrische" patiënten wél gekke verhalen verzinnen, maar dat is toch ook weer anders: als die rijkswachter dat echt gezegd heeft, aan zijn broer, dan zal het wel waar geweest zijn. Daar geloof ik in als arts (en ik zie al bijna 25 jaar neurologische patiënten...).

Nu, ik had een familielid met een ernstige leveraandoening die niet veroorzaakt was door drankmisbruik - ze raakte geen druppel alcohol aan - maar zij kwam kort voor haar dood wel met vreemde fantasieën over haar eigen leven, waarbij ze feiten vervormde en aanlengde met fictie. Die uitspraken hadden volgens haar arts dan ook niets met Korsakoff te maken, want dat had ze niet, maar waren een bijverschijnsel van een delier, een toestand die we ook (maar dus niet alleen) bij alcoholici aantreffen en wordt veroorzaakt door een totale verzwakking en uitputting van het lichaam.

Niemand, hooguit de arts die Bonkoffsky kende (op voorwaarde dat hij hem kort voor zijn dood nog trof), kan een serieus oordeel over de betrouwbaarheid van de uitspraken vellen. Ook wij niet natuurlijk, maar zomaar aannemen dat hij de waarheid sprak, is wel erg kort door de bocht, denk ik toch.

In aanvulling hierop » https://nl.wikipedia.org/wiki/Delier

Daar staat ook dat een delier samen kan gaan met waanideeën: een fantasie die door de betrokkene als werkelijkheid kan worden ervaren.

Re: Christiaan Bonkoffsky

Columbo wrote:

Ondanks zijn drankprobleem bleef Bonkoffsky toch nog lang dienen bij de Rijkswacht én de politie. Zonder klachten eigenlijk. (...) Met deze kerel wordt het er absoluut niet simpeler op. Zou er iemand een bloemetje op zijn graf gaan leggen zijn vandaag? Als die jongen met heel deze shit niks te maken gehad heeft, wat niet denkbeeldig is, dan is het erg wat er met hem gebeurd is toch?

Dan kunnen we bij deze toch vaststellen dat er van korsakov of andere aandoeningen geen spraken was, Bonkoffsky is kort na met pensioen gegaan te zijn overleden op 61-jarige leefdtijd.

Tru Dat wrote:

Gratis drank en sigaretten, gratis op restaurant gaan, het kan hoor ...

Klopt, in de jaren tachtig gewerkt als chauffeur en betalen onder tafel bij zogenaamde controles was heel normaal.