Re: Maubeuge: 14 Augustus

Was de inbraak maar een smoes om de agenten uit de weg te ruimen? Waren ze een drugssmokkel van België naar Frankrijk op het spoor via Maubeuge?

Bende Farcy zou ook via bos van Bonsecours (tegen Bernissart) drugs Frankrijk binnengesmokkeld hebben.

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Nijvel hetzelfde verhaal, wat was er te halen bij de Colruyt?

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Het is ondertussen 35 jaar geleden dat er ingebroken werd in de kruidenierswinkel van Piot en dat de opgeroepen politie van Maubeuge door de inbrekers beschoten werd. En nog altijd weet men niet wie deze feiten gepleegd heeft.

194

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Al maar goed dat Piot niet thuis was.

195

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Waar kocht Van Camp zijn champagne en wijn? Was misschien fiscaal interessant om net over de grens te kopen? Van Van Camp staat in het dossier dat de boekhouding van Les Trois Canards rammelde en dat hij overwegend in het zwart werkte.

Wijnhandel, ook vaak een dekmantel.

196

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Dat is wel ver gezocht. Elke horecazaak werkt in het zwart, zelfs met een witte kassa.

197

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Van Camp kocht in het zwart eetmiddelen en drank aan iemand die in de luchthaven van Zaventem werkte... dus die waren zeker gestolen.

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Neen godver, het is niet omdat goederen in het zwart worden aangekocht dat deze goederen per definitie gestolen zijn. Wel werd de fabricatie of productie van deze goederen verdoezeld voor de fiscus waardoor deze goederen in het zwart konden doorverkocht worden. Laat het mij louter ter illustratie als volgt voorstellen: een wijnboer maakt 1.000 liter wijn. Van die 1.000 liter boekt hij 800 liter officieel in in zijn boekhouding en geeft hij deze productie van 800 liter aan aan de fiscus. De resterende 200 liter, waarvan de fiscus geen weet heeft, kan de wjinboer in het zwart verkopen aan een wijnhandelaar of restaurateur. Die wijnhandelaar of restaurateur neemt op zijn beurt deze 200 liter ook niet op in zijn boekhouding. Finaal verkoopt die wijnhandelaar of restaurateur de 200 liter aan klanten die de wijn opdrinken. Wat die klanten betalen gaat dus zuiver in de handen van wijnhandelaar of restaurateur zonder dat die daarop belastingen betaalt aangezien deze handel niet kenbaar is voor de fiscus. Hiermee wil ik gewoon aantonen dat het niet bepaald om gestolen goederen gaat. Het kunnen gestolen goederen zijn maar het hoeft niet. Snap je de nuance?

199

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Geef me één naam van een winkel, restaurant whatever, die dit niet deed in die tijd?

200

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Merovinger, je uitleg is zeer duidelijk en dank je daarvoor. Mijn post over "het zwart" van Van Camp was in feite een antwoord op de post en de vraag van Trojan. Het is wel bekend dat Van Camp dranken en eetmiddelen kocht van iemand die in de luchthaven van Zaventem werkte en dus denk ik, ten rechte, dat die gestolen waren.