621

Re: Aalst: Proloog

“Plotseling, rond halfacht, klinken er schoten. We gaan kijken op ons terrasje. De deuren van Delhaize zwaaien open. Mijn vrouw klemt zich aan mij vast. Ik maak me los, ren naar de telefoon, en bel de hulpdiensten. Ik neem mijn revolver, die ik nog heb van in Kongo, mee en wil de Delhaize binnen. De weg wordt mij versperd door een man. ‘Halt, BOB’, roept hij. Een andere man komt naar buiten, met twee knaapjes aan zijn hand. In hun oogjes staat verschrikking. ‘Ik ben ook van de BOB’, zegt de man, en hij vraagt of ik hier woon. ‘Hun tante is doodgeschoten.’ Ik breng de kinderen naar mijn vrouw en ga nu terug, naar de parking, om onze kinderen te zoeken. De lucht is vol sirenegehuil. De politie heeft de ingang van de parking afgesloten. Er staat een massa volk, met ook veel bekenden. Iemand zegt: ‘Ze hebben Gilbert doodgeschoten. Rebecca is nog voor hem gesprongen. Ze riep: ‘Niet doen, want dat is mijn papa en hij heeft niets gedaan!’

Van den Abiel had de eerste dodelijke schoten duidelijk gehoord, binnen zittend. En hij heeft ook gezien dat die R4 er niet meer stond.

Een getuige uit pv 2072 van 19 november 1985 zegt: “Ik wil er nog aan toevoegen dat, alvorens de gangsters weggereden zijn, de rijkswacht er aangereden kwam met een R4, doch deze reed van het rondpunt naar de Parklaan.” Als dat klopt, reed de R4 in de omgekeerde richting van wat de inzittenden beweren.

De R4 zou dus enkele minuten voor half acht zijn gepasseerd op het rond punt, en dan nog eens terwijl de overval nog bezig was en Nevens er nog niet was? Om dan rechtsomkeer te maken in de Parklaan en dan rond 7:45u weer op het rond punt aan te komen?

Dan hebben ze over die drie, vier kilometer van het circuit langs de Villastraat en het stuk in de Parklaan een kwartier gedaan. File?

Re: Aalst: Proloog

Over de bewuste 'gouden tip' die Vermassen zou gekregen hebben over het vroegtijdig verlaten van de rijkswachters van hun bewakeningspost aan de Delhaize in Aalst, stel ik vast dat deze info al twee jaar bekend is (zie de posts van zenga). Blijkbaar is niemand, noch de betrokken officier noch de personen die dit verhaal kenden, twee jaar geleden een verklaring gaan afleggen bij de cel Waals Brabant. Waarom werd daar zolang mee gewacht als dat de 'gouden tip' zou zijn? Als dat echt zo'n belangrijke info is dan had dat beter onmiddellijk aan de onderzoekers meegedeeld moeten worden. Niet?

Er is echter in het verleden ook al veel geschreven en gezegd over het wegrijden van de rijkswachters. Het is dan ook jammer dat niet alle info meegedeeld wordt in de krantenartikelen. Waarom heeft Douglas De Coninck nl. enkel de oude artikels van zijn eigen krant aangehaald maar haalt hij de toenmalige antwoorden van de Burgemeester en ministers niet aan die nochtans op de vraag of bekommernis antwoorden hebben geboden?

Het lijkt mij dan ook zinvol om deze antwoorden nog eens door te nemen, met name:

  • Verklaring burgemeester Raymond Uyttersprot op de gemeenteraad van november 1985 » aalst.courant.nu

  • Commissie Binnenlandse Zaken van 8 januari 1986 » www3.dekamer.be

  • Interpellatie van Marc Verwilghen aan de toenmalige minister van Justitie Tony Van Parys van 1 maart 1999 » Forum

Re: Aalst: Proloog

Bedankt voor de links Merovinger, ik heb deze met veel interesse (en voor het eerst, moet ik zeggen) doorgenomen.

Per definitie kan de rijkswacht de Delhaize inderdaad niet "vroegtijdig verlaten" als het nooit de bedoeling was dat ze daar langer of permanent zouden staan die dag. Maar het nut van op dat moment te patrouilleren en de manier waarop dat werd gecoördineerd is een mysterie dat blijkbaar niemand het onderzoeken waard vond en waar ferm omheen wordt gedraaid. Sterk toch.

Ik blijf ook worstelen met de aanwezigheid van de rijkswacht, met hoeveel man en hoeveel voertuigen zij ter plekke waren? Enerzijds zijn er bronnen die zeggen dat één rijkswacht-R4 (of zelfs een Toyota in één versie, maar geen idee wat ik daarvan moet maken) mee de achtervolging inzet meteen achter de politie. Anderzijds heb je de 3 rijkswachters die met een R4 in de Villalaan waren op het moment van de oproep. Zij zijn tevens degenen die rond 19.30 bij de Delhaize vertrokken waren, maar zij staan zelf nog te voet op het moment dat ze hun collega rijkswachters achter de GTI zien aanrijden.

Hoeveel tijd is er ondertussen verstreken en van waar komt die tweede rijkswachtploeg die mee achtervolgt? Is er ooit meer gepubliceerd van de rijkswacht-pv's dan alleen het stukje dat De Coninck in zijn recente artikel toonde?

624

Re: Aalst: Proloog

Een getuigenis van een ex-officier bij de rijkswacht zei dat van ene commissaris L het bevel kwam. En die zou het mogelijk van iemand van bovenaf hebben gekregen. Wellicht de leiding van het totale korps. Geen idee. Is de burgemeester ook het hoofd van de rijkswacht?

Justitie heeft volgens mij toch niks te zeggen over de bewaking. Het is namelijk ook ter bescherming van de burgers. Daarnaast ook opsporing. Met vooral ook om de mensen te beschermen. Justitie is uiteindelijk de baas van het opsporingsonderzoek.

Daar moesten ze ook afkappen met de bewaking. Dan moet het iemand zijn van nog hoger. Dus of burgemeester of minister. Of een samenwerking tussen de totale leiding (soort van korpschef) van rijkswacht en politie. Maar die kunnen elkaar niet luchten. Kom ik eerder uit bij de minister of e.v.t. een burgemeester.

Weet iemand wie die commissaris is? Het begint meer er op te lijken op het achterhalen van de mastermind met dit soort verhalen.
Kans is klein dat we er ooit achter gaan komen. Maar bij de rijkswacht zitten we behoorlijk heet, niet warm, maar heet. Als we die kerel in Thailand laten verhoren met waterboarding of en andere methoden dan komen we misschien achter de waarheid. wink Met inbegrip van reguliere criminelen.

625

Re: Aalst: Proloog

Karel wrote:

Daar moesten ze ook afkappen met de bewaking.

Ik bedoel hiermee de politie.

626

Re: Aalst: Proloog

Een dader denkt na over zijn eigen verdachtmaking. Ik vind dit dan ook een bijzonder ongeloofwaardig verhaal. Die commissaris kon op zijn vingers natellen dat een van de betrokkenen zou gaan praten. Dat lijkt me een onzinnig risico. Het suggereert dat men specifiek die locatie in het vizier had. Veel aannemelijker is dat iemand op de hoogte was van het bevel en zijn maten heeft ingeseind. Of dat dit gewoon een fabricatie is, mogelijk van een van de daders, die op deze manier de suggestie probeert levend te houden dat het allemaal één groot complot is.

Als we aannemen dat er corrupte elementen in de Rijkswacht aanwezig waren. Kunnen die vervolgens het vergaren van informatie tegenhouden? Op een zaak waar tientallen aan werken. Die spannen allemaal samen, want dat gaat in de papieren lopen. Maar het is natuurlijk wél mogelijk om een onderzoek te saboteren met desinformatie en het vernietigen van bewijsmateriaal. Daders met dossier kennis kunnen bewijsmateriaal creëren om het onderzoek bewust de verkeerde richting in te sturen.

627

Re: Aalst: Proloog

Merovinger wrote:

Het lijkt mij dan ook zinvol om deze antwoorden nog eens door te nemen, met name:

  • Verklaring burgemeester Raymond Uyttersprot op de gemeenteraad van november 1985 » aalst.courant.nu

  • Commissie Binnenlandse Zaken van 8 januari 1986 » www3.dekamer.be

  • Interpellatie van Marc Verwilghen aan de toenmalige minister van Justitie Tony Van Parys van 1 maart 1999 » Forum

In 2017, zoveel jaar later en pas als het in de pers verschijnt, zegt De Valkeneer:

“Het was ons al langer bekend dat er op de avond van de Bende-overval op de Delhaize in Aalst binnen de rijkswacht een merkwaardig bevel is gegeven. Alleen konden wij nooit achterhalen door wie.”

Volgens De Valkeneer is recent nog geprobeerd zicht te krijgen op de interne communicatie bij de Aalsterse rijkswacht, destijds. Zonder veel succes: “Dat bevel, om de post te verlaten, is via de radio gekomen. Dat is via operatoren en een dispatching gegaan. Van wie het bevel kwam, hebben wij niet kunnen achterhalen.

“Er zijn meerdere oud-rijkswachters die ons vertellen dat zij het vreemd vonden dat zij zich moesten verplaatsen of te horen kregen dat zij in de kazerne moesten blijven. Op het moment van de aanslag was de gemeentepolitie eerst ter plaatse. Een Aalsterse agent heeft nog op de bende geschoten.”

Als je die eerdere documenten in de links van Merovinger leest, dan krijg ik toch de indruk dat er vanaf dag 1 vooral aan damage control is gedaan. Ik kan me niet voorstellen dat al die rijkswachters die dat toen 'vreemd' vonden daar toen niet over hebben gesproken, intern. Dat het toen bewust niet op PV gezet is kan ik begrijpen, maar als je de ontwijkende antwoorden van Nothomb leest vraag ik me af of hij ook niet wist dat hij op dat moment niet de volledige waarheid aan het vertellen was.

De bewakingsopdracht liep van 19:00u tot 21:30u las ik in de documentatie. Nog voor het eerste halfuur om is komen er nieuwe instructies? In het artikel over De Valkeneer van 3 november staan volgens mij nog een aantal onnauwkeurigheden, of feiten die althans niet kloppen met de eerder gegeven informatie » Nieuws

Onmiddellijk nadat het R4’tje van de rijkswacht wegreed, verscheen om 19.33 uur de Golf GTI van de Bende aan de Delhaize en barstte de hel los. Het R4’tje bevond zich toen al in de Villalaan, 1 kilometer verder.

Zegde Nothomb, die het parcours beschrijft dat de R4 aflegde, niet dat ze op terugweg waren in de Villalaan, na eerst langs Den Hoorn en verder gereden te zijn? In het toenmalige verhaal waren ze immers al om 19:15u vertrokken?

Er is dus op twee verschillende momenten iets veranderd aan de beveiligingsroutine. Eerst, de woensdag voor de overval. De GPP wordt van de zaak gehaald.

En toen gebeurde iets waar onze getuige tot op de dag van vandaag geen verklaring voor heeft. “De woensdag voor de overval kregen we plots een nieuw bevel. De observatie van Delhaize Aalst wordt met onmiddellijke ingang opgeheven, zo stond het op het papier van de briefing. Gedaan.”

En dan het tweede bevel, op de avond zelf, dat via radio en de dispatching kwam.

Hoeveel manschappen van de rijkswachtbrigade Aalst waren er die avond voor de bewaking en observatie? Drie volgens het PV 3989/85. Getuigen lijken dit te bevestigen. Twee in de buurt van de voordeur van Van den Abiel, aan de overkant van de ingang van de Delhaize langs de Parklaan en 1 in de R4.

Werd de beveiliging na de overval opnieuw uitgevoerd zoals voorheen door de GPP? Was het stopzetten van de medewerking van de GPP toen uniek voor Aalst of moeten we dat bevel zien als niet meer dan een praktische herverdeling van de taken? Het blijkt immers dat de politiediensten onderbemand waren voor zoveel opdrachten, wat ook logisch lijkt.

Ik blijf het moeilijk om te geloven vinden, dat als er vanaf 19:33u (aankomst Golf GTI - welke getuige?) of zeker voor 19:37u (het uur dat de eerste melding op de dispatching van de rijkswacht Aalst toekomt) volop salvo's van vuurwapens te horen zijn, dat de twee in de R4 pas door een radiobericht van 19:47u weet krijgen van de overval, en dat ze dan nog maar in de Villalaan zijn. Dat is maar een kilometer van de Delhaize, maar ze zijn daar al meer dan een kwartier weg?

Als ze - wat Nothomb in '86 in de kamer beweerde -  ze daarentegen net terugkomen van een mobiele opdracht en de Delhaize al vroeger hadden verlaten, plaatst hun beschreven reisweg hen in de Villalaan niet in de tegengestelde richting? Als ze van daaruit hun reisweg naar de Delhaize vervolgen, komen ze dan niet aan de parking, rijdend via de vluchtweg van de Bende? Er is ook een verklaring van een getuige die de R4 langs het rond punt ziet rijden voor 19:47u.

Ik heb moeite om - zelfs zonder veronderstelling van betrokkenheid van de rijkswacht - de verschillende verklaringen door de jaren afgelegd aan elkaar te knopen. Ze lijken onverzoenbaar met elkaar en met de feiten.

628

Re: Aalst: Proloog

Op het Franstalige forum is de volgende vraag meerdere keren gesteld:

'Qui a donné l'ordre de laisser Alost sans défense ce jour?'

Wie heeft die dag besloten dat de Delhaize niet moest verdedigd worden zoals voorzien met gewapende mensen op de daken. We spreken hier dus niet van afwisselen tussen GD en politie. Alvast bedankt voor uw antwoorden.

Sorry voor mij Nederlands (ik doe mij best smile).

629

Re: Aalst: Proloog

Uw Nederlands is oke. En wie het bewakingsschema veranderde zal weer wel 'Hogerhand' geweest zijn!

Re: Aalst: Proloog

Laat ik het anders stellen LEO, wie was de directe opdrachtgever voor de bewaking van de supermarkten de weken voor de raids. Met name de private bewaking.