561

Re: Christiaan Bonkoffsky

Inderdaad. Maar het kan hoor, 14 jarigen interesseren zich voor rijkswacht leger en kazernes. Het is dus mogelijk dat Luk paard de versterkte bewaking zag want het was overduidelijk maar duurde niet lang.

Re: Christiaan Bonkoffsky

Ik waardeer de posting van Luk paard ten zeerste, ben ook zeer benieuwd hoe een jong kereltje die tijd beleefde.

Re: Christiaan Bonkoffsky

Ohlala beste mensen, ik was in die tijd hoegenaamd geen veertien meer en een twintiger en ja ik was daar niet mee bezig uit interesse maar gewoon daar! Het gaat hier over de grote kazerne, Geruzet! De hoofdpost zeg maar en niet over de Rijkswachtschool in de Kroonlaan.

Waar u haalt dat ik veertien ben? Ik reed van mijn veertiende rond in Kester en omgeving omdat ik daar geboren en getogen ben maar dit heeft niks te maken met de posting hier. Toen was ik al twintig (in die tijd waarover ik het heb). Lees dus goed beste mensen.

564

Re: Christiaan Bonkoffsky

Dan hebben we het inderdaad over dezelfde kazerne. Ook aan de opleidingskazerne was er heel even versterkte bewaking. Meestal echter niet. Ik kwam er dagelijks meerdere malen voorbij en dat zowel in Elsene als Etterbeek.

565

Re: Christiaan Bonkoffsky

luk paard wrote:

En ja ik bedoelde mijn schrijven wel grotendeels zoals jij nu stelt hoor!

Het was zeker niet bedoeld om je stellingen te ontkrachten maar eerder om je stellingen aan te vullen smile

luk paard wrote:

En inderdaad, de bende begon pas na die aanslag op de commandant, ik weet dat. Maar allicht was dit toch al een eerste levensteken/een van de eerste levenstekens van de bende die later de bende van nijvel zou noemen! En een commandant die mogelijk al een en ander wist moest ... de liquidatie! Kortom, ik denk dat daar al een "meeting" (lees Engels) plaatsvond!

De aanslag op Vernaillen heeft (volgens mij) niets te maken met de Bende van Nijvel maar met een andere zaak. Overigens is geweten wie (o.a.) de aanslag pleegde, daar een van de daders onlangs een verklaring over deed omdat de feiten verjaard waren. Maar dit zou willen zeggen dat die ook deel uitmaakte van de Bende van Nijvel indien beide feiten aan elkaar gelinkt zouden worden (of Bonkoffsky deel uitmaakte van de Bende van Nijvel, who knows. He knows).

luk paard wrote:

En op dit puntje moet ik je tegenspreken: in die jaren (en ik spreek uit ervaring haha) kwam je echt in hoedanigheid van burger niet alleen de kazernes te Etterbeek binnen, aanmelden moest en dan werd je opgehaald door een planton en begeleid.

Misschien zal het te zien zijn in welk deel van de kazerne je moet zijn. In de delen welke "belangrijk" zijn zal je wellicht inderdaad niet zomaar moeten rondneuzen. smile Toen ik er als burger naar binnen ging heb ik me enkel aangemeld. Ik werd dus niet "begeleid". Ik herinner me dat ik een aktetas bij had, welke niet gecontroleerd werd. In het naar buitengaan werd ik al helemaal niet gecontroleerd. Indien ik naar binnen gegaan was zonder me aan te melden, rechtstreeks naar het gebouw waar ik moest zijn, had dit ook gekund maar aangezien ik de eerste keer niet wist waar ik precies moest zijn had ik me aangemeld, wat dus geen verplichting was toen, je kon gewoon "voorbij" lopen zonder ze je wellicht terug riepen. Ik weet niet hoe het nadien of voordien was. Overigens hebben ze toen mijn naam niet opgezocht in een (mogelijke) lijst van bezoekers die dag, hebben ze mijn identiteitskaart niet gevraagd, en hebben ze mijn naam niet opgeschreven. De persoon waar ik me aanmeldde wees me enkel langs waar ik moest wandelen (was trouwens in Géruzet). Hedendaags met huidige terreurniveaus zal je er wellicht minder makkelijk binnen raken (van toepassing bij elk politiegebouw overigens).

De Basis wrote:

De beveiliging verschilde van kazerne tot kazerne. Er zijn er daar 3.

Inderdaad, je hebt daar verschillende kazernes en de ene zal al wat beter bewaakt zijn dan de andere naar gelang wat er zich van diensten binnenin bevinden. Je hebt er bijvoorbeeld "De Witte de Haelen" aan de Ruiterijlaan, Géruzet aan de Luchtmachtlaan en dan aan de overkant van de spoorweg (grondgebied Elsene) de kazerne aan de Kroonlaan-Toussaintstraat en alle gebouwen daar rondom in de omtrek.

Tru Dat wrote:

Daarom verwonderd het mij niks dat daar een hele lading wapens gestolen zijn.

Zeker niet als het door "eigen mensen" is gebeurd welke toegang tot de lokalen hadden en zich perfect konden legitimeren indien ze dit zouden moeten.

Non semper ea sunt quae videntur

566

Re: Christiaan Bonkoffsky

"De Géruzet" was niet de hoofdkazerne. Er waren er 3:

  • Opleiding onderofficieren (wachtmeesters) officiële ingang Fritz Toussaintstraat. Ik weet de naam van deze kazerne niet meer. Recht tegenover de Generale Staf. Huisvestte ook enkele andere diensten en (niet onbelangrijk!) het CBO (waar een samenvatting van het dossier Bende van Nijvel lag).

  • "de Witte-de Haele", (de hoofdkazerne) thuis van de 5e mobiele groep (en volgens mij ook Diane), de cavalerie en het voertuigenpark.

  • Géruzet. Opleiding keuronderofficieren. Trainingscentrum met piste, hindernissenpiste, hangar met nabootsing winkels, banken .. als trainingscentrum van SIE /Posa. Thuis van enkele hogere diensten.

567

Re: Christiaan Bonkoffsky

Als Luk Paard het heeft over de bewaking/beveiliging van de Geruzet-kazerne zit hij goed fout. Geruzet was Luchtmacht! De Rijkswacht kazerne was "de Witte de Haelen". Ze liggen wel naast elkaar op de Generaal Jacqueslaan. De burelen van de Rijkswacht lagen in de Kroonlaan en het hoofdkwartier in de Frits Toussaintstraat. Op de hoek van Generaal Jacqueslaan en de Kroonstraat is het café 'Au Quartier Latin'.

Re: Christiaan Bonkoffsky

luk paard wrote:

Ohlala beste mensen, ik was in die tijd hoegenaamd geen veertien meer en een twintiger en ja ik was daar niet mee bezig uit interesse maar gewoon daar! Het gaat hier over de grote kazerne, Geruzet! De hoofdpost zeg maar en niet over de Rijkswachtschool in de Kroonlaan.

Waar u haalt dat ik veertien ben? Ik reed van mijn veertiende rond in Kester en omgeving omdat ik daar geboren en getogen ben maar dit heeft niks te maken met de posting hier. Toen was ik al twintig (in die tijd waarover ik het heb). Lees dus goed beste mensen.

Maak niet uit Luk, als ik deze opmerking van u verkeerd begrepen heb excuses.

"Ik was in die periode (81-85, vanaf mijn tiende tot mijn veertigste) eerst actief als rondfietsende jongeling en ponierijder/paardrijder en nadien als stapper in het uitgaansleven enzoverder en heb dus wel wat gehoord en gezien en zoals ik stelde gelezen"

Re: Christiaan Bonkoffsky

Hoi vleermuisje, dat maakt niks uit hoor. We zijn des mensen en dus niet foutloos! Maar wat de kazernes betreft weet ik heel goed dat ik niet verkeerd zit! En zo ik zeg: ik weet waarover ik spreek en mocht ik niet zeker zijn dan zou ik dat zeggen! Maar blijkbaar zijn er betweters hier en dat kan en mag. No problem en bij deze hou ik erover op!

Re: Christiaan Bonkoffsky

Oh ja, de Geruzet. Klopt wat de basis zegt. Ik hou ze om wat ie stelde voor de hoofdkazerne net wegens die speciale diensten! Ja, sorry hier voor!