Re: Bedford vrachtwagen

Reed de rijkswacht in die tijd ook niet met Bedford?

Re: Bedford vrachtwagen

kenza wrote:

Dat de Golf GTI die teruggevonden is in Gaasbeek, zou geen toeval kunnen zijn dat hij bij een boom lag. Stel dat hij met een Bedford vervoerd werd en hij moest in extremis gedumpt worden, dan konden ze niet anders dan achterwaarts tegen een boom rijden en dan de carrosserie vast te binden aan een boom en dan de Bedford vooruit te rijden zodat de carrosserie op de grond viel, want zo'n Bedford is niet voorzien van een kraan.

Dit geloof je toch zelf niet kenza? Wat een gedoe om een auto te dumpen ... Eerst er een hele rit mee in een Bedford en dan de veldwegel in en hem daar dan dumpen en hem nog eens in brand steken! (Want ik passeerde er die middag van de vondst en de brandlucht hing er nog danig sterk!) Dat is allemaal teveel gedoe hoor!

En overigens wat ik mij herinner toen ik er met mijn paard langs reed is niet de stukken maar wel de brandlucht ... en het verraste me zodanig dat ik in volle galop ben weggereden en hopend dat er geen van die kerels meer rondhingen! Zo beangstigend was dat! Ik ben zelfs niet zeker dat de auto in stukken was gezaagd ... ofwel is er nog een andere Golf daar in die buurt gevonden!

Wat ik wel weet dat het een zonnige aangename zondag was en in Gaasbeek en dat ik met mijn hengst op de baan was en dus moet ik toen minstens 18 zijn geweest maar ik schat dat het 20 was en dus 1985.

De Basis wrote:

Reed de rijkswacht in die tijd ook niet met Bedford?

Er werd gereden met de Ford Transit en de VW-combi onder andere...

Re: Bedford vrachtwagen

De rijkswacht reed inderdaad met Bedford-vrachtwagens.

http://up.autotitre.com/790cbce48f.jpg

14

Re: Bedford vrachtwagen

Deze Bedford-vrachtwagen komt enkel aan bod in de 'dubieuze' verklaringen van de Borains. Als dit voertuig al een rol heeft gespeeld in het Bende-dossier heeft dit niets te maken met de Rijkswacht, Golf GTI's of atoomschuilkelders in Belgische bossen:

(...) Het laatste voertuig dat voor de expeditie naar de Colruyt in Nijvel gebruikt werd, was een zware vrachtwagen afkomstig uit een Amerikaanse stock. Deze vrachtwagen werd bestuurd door garagehouder Francesco Nardella. Deze laatste wachtte, niet ver van Nijvel, op een parkeerstrook van de snelweg E19, op de terugkeer van de bende. Michel Cocu zei dat ze deze voorzorg genomen hadden omdat ze vreesden dat de Saab als gestolen was gesignaleerd of uit vrees dat een van de drie andere wagens pech zou krijgen: Die vrachtwagen moest dienen om de door pech getroffen wagen op te laden.

Deze vrachtwagen werd nooit teruggevonden. Maar de onderzoekers hebben wel verschillende getuigenissen opgetekend, waarin beschreven werd dat Cocu of Nardella een oude Bedford van het US Army bestuurden. Deze Bedford was rood overschilderd, maar droeg op de zijkant nog sporen van de witte Amerikaanse legerster. Michel Louis, een getuige, en Yvan Dupont, die op nummer 15 van de rue de l’Enfer in Dour een garage uitbaat, bevestigden destijds een kaki vrachtwagen met Amerikaanse ster opgemerkt te hebben die dichtbij de woning van Francesco Nardella geparkeerd stond.

En over de rol van vrachtwagen in Halle:

(...) Nog steeds volgens Michel Cocu, zou de Golf dan een reeks zeer korte bochten genomen hebben, om dan de snelweg van Bergen te nemen. Garagehouder Nardella wachtte hen enkele honderden meter verder op, op de parking van het AC- motel in Ruisbroek, aan boord van een oude Bedford. Over deze vrachtwagen zou men het, zes maanden later, bij de slachtpartij in de Colruyt van Nijvel, weer hebben. Met dat verschil dat de Bedford in maart 1983 nog niet rood was herschilderd, maar nog zijn oorspronkelijke US Army kaki-kleur had.

Bron: De Bende: een documentaire | Paul Ponsaers en Gilbert Dupont

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

15

Re: Bedford vrachtwagen

kenza wrote:

Dat de Golf GTI die teruggevonden is in Gaasbeek, zou geen toeval kunnen zijn dat hij bij een boom lag. Stel dat hij met een Bedford vervoerd werd en hij moest in extremis gedumpt worden, dan konden ze niet anders dan achterwaarts tegen een boom rijden en dan de carrosserie vast te binden aan een boom en dan de Bedford vooruit te rijden zodat de carrosserie op de grond viel, want zo'n Bedford is niet voorzien van een kraan.

Als je dat op die manier zou doen, dan zou je wat meemaken vrees ik. De onderkant van de VW Golf (de zone tussen de voor-as en achter-as) zou blijven hangen aan de Bedford (en praktisch bij alle vrachtwagens). Als hij bij het raken nog eens scheeftrekt er bovenop, trek je de zijkant van die Bedford nog eens mee kapot ook. Geen goed idee dus. Het is veel gemakkelijker om die er simpelweg uit te duwen met oprijplaten.

Maar doordat er geen banden meer onder zaten, lijkt me het ook niet via oprijplaten gebeurd te zijn. Met een kraan-mechanisme lijkt het me het gemakkelijkst. De meeste schroothandelaren hebben zo'n vrachtwagen wel.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Bedford vrachtwagen

Wat FreCr zegt is zeker zinvol!

witisgeengrijs, klopt inderdaad dat de Rijkswacht Bedford-vrachtwagens gebruikte maar deze reden enkel uit via het Mobiele Legioen oftewel de Nationae Reserve! De inzet van deze Bedfords - net zoals de overvalwagens (voor transport van de troepen zeg maar) - gebeurde enkel bij grote manifestaties en/of op plekken waar dit materiaal nodig werd geacht en was zeker niet dagdagelijks!

Kortom, men zag hen niet zo vaak in het straatlandschap... Tenzij bij grote betogingen zoals van de dokwerkers, de VMO in de voerstreek, ...

Maar inderdaad deze Bedfords werden gebruikt net zoals ook de zware terreinwagens die ook in Brussel wel werden ingezet voor bepaalde patrouilles in de buurt van belangrijke gebouwen (ambassades/parlement/koninklijk paleis, ...).

Re: Bedford vrachtwagen

kenza wrote:

Dat de Golf GTI die teruggevonden is in Gaasbeek, zou geen toeval kunnen zijn dat hij bij een boom lag. Stel dat hij met een Bedford vervoerd werd en hij moest in extremis gedumpt worden, dan konden ze niet anders dan achterwaarts tegen een boom rijden en dan de carrosserie vast te binden aan een boom en dan de Bedford vooruit te rijden zodat de carrosserie op de grond viel, want zo'n Bedford is niet voorzien van een kraan.

Kenza, je mag van mij aannemen dat veel Bedfords rond reden met autolaadkraan, gemonteerd tussen de cabine en laadbak. Honderden bedfords zijn na de Tweede Wereldoorlog achtergebleven in stock voor civiel gebruik. Deze waren voorzien van laadbakken met verschillende breedte en lengte.

18

Re: Bedford vrachtwagen

Beste forumleden, de Golf uit Gaasbeek was niets meer en niets minder dan een in stukken gesneden carrosserie. Daar heb je geen Bedford voor nodig. De stukken konden in een bestelwagen of op een aanhanger met een bache en twee man lossen die stukken makkelijk.

Re: Bedford vrachtwagen

Ik geloof dit echt wel van die in stukken gesneden Golf maar dan stel ik mij de vraag welke Golf heb ik gezien. Het moet 1985 geweest zijn maar het kan later zijn geweest maar alleszins niet vroeger want ik weet echt zeker dat ik met mijn hengst Dryhple al reed!

En ja, tijdens een dagtocht van Lennik (waar mijn hengst gestald stond in een manege waar ik overigens les gaf) naar Anderlecht (tot aan de Erasmus) waarbij ik door Gaasbeek trok (overigens reed ik daar vaker rond hoor in die regio, zeg maar vele honderden keren) langs alle mogelijke kleine landwegjes en op de middag in manege Amazone (in de Bietenstraat/Rue des Beteraves) een krakend heertje at en effe rust nam, passeerde ik te Gaasbeek een uitgebrande Golf!

De brandlucht hing er echt nog sterk maar, er was niks smeulend meer. Ik schrok er zodanig van dat ik meteen weg galoppeerde (ik wist van de Bende en de manier van doen, moorden, auto's verbranden, ...) en er niet over sprak. Toen ik de dag nadien in de krant las over de vondst wist ik het zeker! En deelde ik dat ook niet meer mee want het was toch al geweten.

Maar dat dit een uitgebrande Golf betrof ben ik wel zeker en dat het allicht ter plekke was gebeurd ook want met een tractor kun je die weg door echter met een vrachtwagen? En de brandlucht hing er nog sterk.

Neen, ik fantaseer niet!

Re: Bedford vrachtwagen

Grrr, ik zie/lees nu dat het 1984 zou zijn geweest en dat kan. Het was alleszins in de zomer! Maar jaartal was ik in twijfel want ik heb inderdaad de hengst al eerder doch dacht dat ik nog niet zo snel met hem (wegens africhtingsniveau) zulke dagtrips maakte. Maar het kan al dacht ik eerder dat het later is geweest.

Maar over de zomer ben ik zeker. Het was zonnig weer en ook de brandlucht (echt wel!) en de omgeving, stuk van Gaasbeek naar Anderlecht (of omgekeerd dat weet ik niet meer) ook! En dat ik er de dag nadien in de krant over las. Het is wetende over de Bende van Nijvel me nooit meer ontglipt in mijn gedachten!

Echt waar! Maar welke Golf ik dus zag, durf ik hier niet met zekerheid stellen. Alleszins eentje die door criminelen was gebruikt, dat wel!