21

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Gisteren begon ik te praten over de Bende van Nijvel tegen een vriend. We kwamen zo tot Haemers, daardoor haalde hij aan dat zijn nonkel (politieagent nu nog) hem nog bewaakt heeft. Dus werd Haemers bewaakt door agenten en niet door cipiers, of wisten jullie dit al? Ik wist dit niet, nu mijn vriend was toen nog een klein gastje toen dat gebeurde. Dus zijn nonkel, de agent, mocht tegenover hem daar nooit iets over lossen. Hij is er ook niet zo mee bezig. Ik ga toch wat meer info proberen te krijgen over Haemers.

Normaal bewaken cipiers gevangenen, zoals het ook in Sint-Gilles was. Zoals het beschreven staat dat hij daar goed overéén kwam met de bewakers. Weet iemand of dit een normale gang van zaken is dat daarna agenten hem bewaakten? Ik ga in ieder geval verder informeren, zodat mijn vriend er met zijn nonkel misschien eindelijk is kan over praten. Als hij wil, want vroeger wou die agent daar niets over zeggen want nu is het wat vaag.

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Zeer interessant. Ik hoop dat je contacten gaan meer informatie geven.

23

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Ik hoop het ook en hoop dat die man er meer wil over zeggen.

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Renne wrote:

Normaal bewaken cipiers gevangenen, zoals het ook in Sint-Gilles was.

Als ze niet staken, bewaken cipiers de gevangenen. Enkel als het gevangenispersoneel het werk neerlegt wat meermaals gebeurde toen, en nu nog regelmatig, neemt de plaatselijke politie of de reserve eenheid van de federale het toezicht van het gebouw over en vervult deze dan de bewakingsopdracht. Het zou me niet verwonderen dat toen de cipiers het werk neerlegde omdat de bende van Haemers als zéér gevaarlijk beschouwd werd en het personeel schrik had voor hun eigen veiligheid.

Kon zijn dat de Politie weet had van een mogelijke ontsnappingspoging van Haemers waardoor de politie de bewaking overnam omdat er teveel corrupte cipiers rondliepen in Vorst.

Kroniek van een aangekondigde dood

Haemers had zijn vader via een emotionele brief gevraagd om hem te helpen ontsnappen. Zijn vader kreeg de opdracht om een wapen te kopen. Via een omgekochte bewaker zou Haemers dan het wapen ontvangen. Tenslotte waren er ook nog 'vrienden' (namen werden niet genoemd) die de ontsnapping zouden betalen. Het ging dan vooral om geld voor de omgekochte bewaker(s). Haemers werd naar een andere gevangenis overgeplaatst en het plan ging niet door. Een opdoffer voor Patrick Haemers, die zag hoe op 5 mei 1993 Philippe Lacroix, Kapllan Murat en Basri Bajrami op spectaculaire wijze uit de gevangenis ontsnapten.

In de gevangenis had Haemers duidelijk ook last van afkickverschijnselen. De drugverslaafde Haemers vroeg drugvervangende medicijnen maar krijgt die niet. Op 14 mei 1993 pleegde Haemers in zijn gevangeniscel zelfmoord. Met het snoer van een radio vormde hij een strop. Vervolgens hing hij zichzelf op aan de radiator (130 cm hoog). Hij liet een afscheidsbrief achter.

Tot op heden doen er theorieën de ronde dat de zelfmoord in het voordeel was van belangrijke personen. Haemers wist namelijk veel over het zwart geld van bekende figuren uit onder meer de politieke wereld. Hij kondigde aan dat hij zou praten op het proces omdat hij het gevangenisleed niet langer aankon.

Vader Achille Haemers zou achteraf opmerken dat er niet betaald werd voor de ontsnapping van z'n zoon Patrick, maar dat er even later wel betaald werd door dezelfde personen voor de ontsnapping van Lacroix, Murat en Bajrami. Achille denkt dat zijn zoon door heel belangrijke figuren in de steek gelaten is. Etienne Delhuvenne is een advocaat en tevens jeugdvriend van Patrick. Ook hij meent dat er vuil spelletje aan de hand was. In een interview met HUMO laat Delhuvenne niets los, al komt de naam van Léon Deferm wel meerdere keren bovendrijven. Eén zaak is zeker, er waren rijke geldschieters die er baat bij hadden dat Haemers zweeg over de zaken die hij deed/wist. In 1987 kreeg hij van geldschieters 10 miljoen Belgische frank om te herbeginnen. Maar het zijn waarschijnlijk ook die geldschieters die hem in de gevangenis aan zijn lot overlieten.

25

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

mdanielsUK wrote:

Kon zijn dat de Politie weet had van een mogelijke ontsnappingspoging van Haemers waardoor  de Politie de bewaking overnam omdat er teveel corrupte cipiers rondliepen in Vorst.

Kan ik eens proberen uit te zoeken. Alé, ik kan het vragen. Ik weet niet of hij die nonkel "de agent die hem bewaakt heeft" veel ziet. Ik doe mijn best om meer te weten te komen.

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Ik kan ook wel is horen, als ik de man terug zie. Hij was erbij met een generaal van de rijkswacht als ze zijn lijk hebben buiten gedragen.

Happy few, terug van weg geweest!

27

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Weet er iemand waar Patrick Haemers begraven is?

28

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Raf wrote:

Weet er iemand waar Patrick Haemers begraven is?

Is hij niet gecremeerd?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Ja, hij is gecremeerd. En zo zijn er natuurlijk geen sporen meer te vinden, of hij werd vermoord of wat dan ook.

30

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Ale, dat is weeral goed geregeld zeggen ze dan.