Topic: Getuige X18

In het dossier Van Brussel/De Jonghe kunnen wij lezen hoe Patrick Haemers gevonden werd in Brazilië. Als bijna altijd, het is met dank aan X18. Ik geloof dat:

  1. De informant X18 in de dossier Van Brussel/De Jonghe niet bestaat. X18 is fictief, en gebruikt om het gebruik van onwettelijk telefoonopnames, interceptie van post ezv., te camoufleren.

  2. Tenminste een vals pv opgesteld werd om de waarheid achter X18 te verbergen.

Hier volgt het bewijs. Ik wil heel graag weten wat iedereen erover denkt. In de dossier Van Brussel/De Jonghe kunnen wij lezen:

CONTACT X 18 dd 06/05/89

Om 15.00 uur is er contact geweest (telefonisch) tussen A.H. (Achille Haemers) en zijn zoon Patrick. Zowel Axel Zeyen als Philippe Lacroix zijn bij Patrick en komen allen aan de telefoon. A. H. zou geld gevraagd hebben voor de aankoop van paspoorten. Patrick zal hem geld opsturen via de B.I.L, (Banque internatiomnale de Luxembourg). Er wordt een nieuw rendez-vous belegd (telefonisch) voor 27/05/89 om 15.00 uur. Dit RDV zal doorgaan op dezelfde plaats, zijnde het café "t paviljoent te Strombeek-Bever. Er wordt door Patrick melding gemaakt van het feit dat de telefoon cabine van waaruit hij belt, pas opengaan om 10.00 uur plaatselijke tijd dus 15.00 uur Belgische tijd.

UITWERKING INFO

Inlichtingen RTT, telefoon komende uit Rio De Janeiro. PV wordt opgesteld met aanvraag rogatoire commissie! En een PV werd opgesteld, in het Frans. En het is bijzonder interessant. De pv praat helemaal niet over een anonieme bron of iets, maar over een "collega" (non geidentificieerd) van rijkswachters Van Brussel en Rudy De Jonghe.

Wij kunnen lezen in deze pv:

Nous nous mettons en surveillance dans les environs de l'établissement, la journée du 06/05/89 et nous constatons vers 14.00: l'arrivée de Achille Haemers. Un de nos collègues rentre egalement dans le café et s'installe pres du comptoir, ou se trouve le téléphone. Vers 15.00 Hr, le tenancier de l'établissement appelle Achille au téléphone. Vu l'endroit ou se trouve le collègue, il est capable d'entendre certaines parties de la conversation. Il entend très clairement: "Salut Patrick, c'est moi."  Il entend également prononcer les noms de Phil et Axel. Il raconte les details concernant l'arrestation de Georges Lacroix et il parle de faux papiers. Achille Haemers parle de haute voix et à la fin de la conversation il dit: "Alors au 27 mai, meme endroit" Ceci est répété à deux reprises.

  • Nous apprenons des services R.T.T. que l'appel téléphonique du 06/05/89 a 15.00 hr dans l'établissement Het Paviljoentje, venait de Rio De Janeire. Etant la deuxième fois, cfr notre PV 100066/89, qu'un membre de la famille Haemers a eu un contact téléphonique avec Patrick, venant de Rio De Janeire, nous pouvons avoir la certitude que l'interessé se trouve la-bas.

  • Vu que notre college a tres clairement entendu que le rendez-vous prochain aura lieu le 27/05/89 au même endroit, il serait souhaitable et utile de pouvoir exécuter une commission rogatoire à Rio De Janeire afin de pouvoir retraçer l'endroit exacte de l'appel téléphonique du 27/05/89.

Mijn conclusies:

  • Er is een enorm verschil tussen "een collega die naast Achille Haemers zat" een X18 "gecodificeerd informant";

  • Het is zeer onwaarschijnlijk dat "de collega" kon zoveel informatie horen van de mond van Achille Haemers;

  • Het is meer waarschijnlijk dat de politie hebben de telefoon conversatie eenvoudig geluisterd;

  • "Un de nos collegues rentre également dans le café" is eenvoudig niet waar.

  • X18 = onwettelijke opname.

2

Re: Getuige X18

Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat informant x18 van zoveel op de hoogte kon zijn zoals blijkt uit dit dossier. Is alles wat De Jonghe en Van Brussel in hun dossier voorstellen als het verslag van X 18 niet gewoon hun eigen relaas van de gesprekken die ze hebben gevoerd met Achile Haemers?

3 (edited by swansongunsung 06-04-2009 08:52)

Re: Getuige X18

Wij hebben beide gelijk, denk ik. De PV hierover bevestigd dat de oorspronkelijke bron van informatie Achille Haemers is. Maar de bron van dezelfde informatie X18 heet, volgens de dossier Van Brussel/De Jonghe. Dus, X18 = Achille Haemers.

Maar Achille Haemers gaat nooit aan de politie vertellen  dat zijn eigen zoon zit in Brazilië, en gaat opnieuw bellen op een bepaalde datum, vanaf een bepaalde plek. Dat geloof ik niet! En iemand, zittend naast Achille Haemers in de café, gaat nooit zoveel informatie horen. Dat geloof ik ook niet.

Daarom geloof ik dat X18 een combinatie is van gewone informele gesprekken met Achille Haemers, maar ook "gesprekken" waar Van Brussel en De Jonghe hebben hem eenvoudig geluisterd. Idem met X58. X58 = Eric Haemers.

4

Re: Getuige X18

Er zit iets in. Ik heb ooit eens opgevangen dat de informant voor het dossier Atlas Michel Verdeyen zou zijn geweest. Iemand hier meer info over?

5

Re: Getuige X18

18: A=1 en H=8, dus Achille Haemers.
58: E=5  en H=8, dus Eric Haemers.

Hoe zit het dan voor X16, X33, X25, X44, X15? X33, Corine Castier?

6

Re: Getuige X18

Hè, dat zou wel eens kunnen. Alhoewel dit coderingssysteem enkel zou werken indien men geen namen à la Walter Wittevrongel zou moeten in rekening brengen (dat zou immers X2323 geven).

Re: Getuige X18

Interessant idee! Wij hebben altijd X en 2 cijfers, dus misschien L= 12 wordt 2, Y= 25 wordt 5?

8

Re: Getuige X18

Dat wil zeggen dat je 0 ook als cijfer gebruikt, als dat niet zo is dan zit je weer helemaal fout met de rest. Heeft iemand weet van een systeem dat door politiediensten werd gebruikt om namen te coderen?

9

Re: Getuige X18

dim wrote:

Ik heb ooit eens opgevangen dat de informant voor het dossier Atlas Michel Verdeyen zou zijn geweest. Iemand hier meer info over?

Michel Verdeyen was en informant voor het dossier Cools, in Neufchateau bij Michel Bourlet en Yves Zimmer. Sorry voor mijn slechte Nederlands. Ik ben een van de admins van "annees de plomb" forum.

10

Re: Getuige X18

X25: Baudoin Erpicum? In dat geval is pagina 73 bijzonder interessant. Swan, heeft u hiervan nog een exemplaar zonder het post it note?