111

Re: Mijnheer X

Inderdaad Zenga. Bovendien moeten we samenwerken en niet tegen mekaar. Dat sommigen geen geduld hebben en namen willen; tja wat ben je ermee als je geen verbanden kan leggen. Dossierkennis is alles en hoe meer ik lees hoe meer je ontdekt dat het een klein wereldje is met catastrofale gevolgen. Daarom zeg ik; respect voor de die hards hier zoals dim, the en Merovinger enz. Sorry als er een paar andere niet vernoem. Ze plaatsen een schat aan informatie en we moeten het niet eens zijn maar denk mee of counter het met harde bewijzen. Maar speel niet op de man/vrouw... Haantjesgedrag brengt enkel verwarring.

112

Re: Mijnheer X

Laten we nog eens naar die eerste zin kijken:

"Ik heb met Albert Raes geluncht in La Maison de Cygne en heb hem mondeling uw instructies overgemaakt."

Er zijn dus 4 personen:

  • Jean Gol (die Raes instructies geeft als Minister van Justitie, die Staatsveiligheid onder zich heeft),

  • de opsteller van de nota ("een kabinetschef" = Nicolas de Kerckhove d’Ousselghem),

  • Albert Raes (Admin-gen. Staatsveiligheid)

  • X, onbekend.

Er zijn nog een paar andere mensen die de nota gelezen hebben én ondertekend.

In plaats van te gokken naar X kunnen we beter één van de nog levende bekende personages ondervragen. Misschien  heeft X gewoon niets met de Bende van Nijvel te maken, om de eenvoudige reden dat de Staatsveiligheid met veel schimmige zaken bezig was en dit misschien een andere schimmige zaak behelst.

Een andere zin:

"De operatie [die X moet doen] zal nochtans geen sinecure zijn..."

En deze zin wordt geschreven op een moment dat de Bende van Nijvel zijn wapens al in het kanaal gegooid heeft (volgens mij en Delta althans), de CCC was opgerold en zelfs Mendez al was dood geschoten.

"Naar het *schijnt* is het nu al goed uit de hand aan het lopen."

Dit slaat dan zeker niet op Aalst, want daarvan kon je gewoon op TV zien dat het uit de hand gelopen was.

Verder:

"Albert Raes blijft evenwel van mening dat zolang men de belanghebbende zal kunnen gebruiken, er niets beter is om de nébuleuse [verwarring] die u zorgen baart, te neutraliseren."

Dit betekent dat X een "opkuiser" is. Er is verwarring ontstaan en X moet dat goed maken. Blijkbaar heeft men een goede kuisvrouw nodig en mag dat wel een halve gare zijn of is het net omdat het een halve gare is, een goede kuisvrouw.

Om eerlijk te zijn: in elk (groter) bedrijf kan er soms nood zijn aan een crisismanager die er met de grove borstel doorgaat. Kan hier ook het geval zijn. Deze nota lijkt me bijgevolg geen goede "inrit" naar de oplossing van de Bende van Nijvel. Het kan immers andere zaken behelzen. Als jullie toch X zoeken: vragen aan de in het artikel vermelde (nog levende) mensen.

Re: Mijnheer X

Charly wrote:

In plaats van te gokken naar X kunnen we beter één van de nog levende bekende personages ondervragen. (...) Als jullie toch X zoeken: vragen aan de in het artikel vermelde (nog levende) mensen.

Dat is gebeurd Charly maar al die betrokkenen zwijgen als een graf of hebben plotseling last van geheugenverlies. Daar valt niets uit te krijgen. Waarom zeggen die niets? Moet er een beerput (de Bende of iets anders) dichtgehouden worden?

Charly wrote:

Een andere zin: "De operatie [die X moet doen] zal nochtans geen sinecure zijn..." en deze zin wordt geschreven op een moment dat de Bende van Nijvel zijn wapens al in het kanaal gegooid heeft (volgens mij en Delta althans), de CCC was opgerold en zelfs Mendez al was dood geschoten.

Vermits we niet weten wie die persoon is en we ook niet weten welke operatie het betrof, staat er niets vast in deze zaak. Aangezien er toch wel degelijk iets niet schijnt te kloppen met het Ronquières-verhaal kan het deponeren van die zakken in het najaar 1986 (dus na de nota) evengoed de bewuste operatie zijn. Feit is dat we het niet weten. Daarom kan het belangrijk zijn om te proberen te achterhalen over wie deze nota gaat. Maar zoals je terecht schrijft, kan het evengoed om iets totaal anders gaan dat in de verste verte niets met de Bende van Nijvel te maken heeft.

114

Re: Mijnheer X

Ben is blijkbaar ook een goede kuisvrouw, want hij heeft een link die ik in de vorige post had gezet, weggelaten. Ben zal daar wel zijn redenen voor hebben. De extra namen op de nota zijn (zoals ook op de site vermeld):

  • François-Xavier de Donnéa (in leven, anno 1986 Minister van Landsverdediging, bevoegd voor de Rijkswacht)

  • Victor Bricout (een andere kabinetschef van Jean Gol, onbekend of hij nog in leven is)

  • Antoine Duquesne (overleden)

  • Luc Closset (destijds Rijkswachtkolonel, onbekend of hij nog in leven is, ik citeer het artikel: "Er was in 1985 duidelijk gebleken  dat  de  samenwerking tussen de politie en de rijkswacht mank liep. De verbindingsofficieren moesten de ministers over de problemen  rapporteren.")

Met uitzondering van Raes en misschien Closset betreft het hier allemaal Waalse liberalen, het bleef dus een beetje binnen de familie.

Dus, wat zou deze nébuleuse kunnen zijn? Problemen tussen de Politie en de Rijkswacht (o.a. aan het licht gekomen tijdens het onderzoek naar de Bende van Nijvel). Waarom? Omdat Closset het ook ondertekend heeft.

Bijgevolg heeft deze nota hoogstwaarschijnlijk niets rechtstreeks met de Bende van Nijvel te maken, omdat al deze mensen hun handtekening er onder hebben gezet en/of op de hoogte moeten geweest zijn waarover het ging. Anders, zouden zij allemaal op de hoogte van de Bende van Nijvel geweest zijn en was het geheim ondertussen al wel bekend via ontevreden kabinetsmedewerkers.

De kuisvrouw is gescreend geworden door Raes. Van wie kreeg Raes deze info waarvan hij een dossier heeft opgesteld? Van de SDRA, de BOB en de Fransen, naast misschien zijn eigen Staatsveiligheid.

Zijn advies: laten werken, meer nog: hij is de beste om de verwarring aan te pakken. Kan zijn dat persoon x niet zo psychopaat is als hij lijkt, maar dat Raes het graag zo voorstelt om de indruk te wekken dat zijn onderzoek zelfs de persoonlijkheid van deze mijnheer heeft bloot gelegd.

Waarom zijn al deze mensen alles "vergeten", houden ze de mond dicht en wordt er in de eerste plaats gesproken over een "belanghebbende"? Omdat deze manier van werken niet zo professioneel overkomt, X een moeilijke taak heeft (sprake van omkoping en amoraliteit die moet worden opgekuist) en zelf niet te snel via via mag vernemen hoe hij omschreven staat. De Ministers willen door omkoping en amoraliteit in de gelederen niet in een slecht daglicht worden gesteld.

Even samenvatten met nog een beetje extra info: een brute kuisvrouw die beter wat minder bruut was, omdat de situatie die hij moet opkuisen een minder brute aanpak verdient.

Althans zo lees ik het. Maw "nébuleuse" is niet een maffia-organisatie binnen de staat waar x het hoofd van is, maar "verwarring" die "geneutraliseerd" moet worden en dat is mogelijk, zolang x er op zit.

115

Re: Mijnheer X

Charly, je denkpiste over het profiel en functie van de mysterieuze persoon klopt. Het accent opkuisen formuleer je goed. Want in de zakken zat er het jachtgeweer met telescoop, Smets richt SS.P (personenbescherming) op, dat duidt dat het vertrouwen van de Staatsveiligheid volledig weg is in de diensten die dit normaal doen. De X-nota staat in relatie met dit gegeven en meer.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Mijnheer X

Victor Bricout is PK van Gent geweest. Daarna kabinetschef van Jean Gol. Victor Bricout is overleden, al een heel lange tijd.

117

Re: Mijnheer X

Merovinger wrote:

Ik denk the end dat je zijn naam al wel op het forum heb gezet. Alleen weet ik niet uit welk document je het citaat heb gehaald die naar deze persoon verwijst. Of denk je nu ondertussen aan iemand anders?

Merovinger, je bedoelt deze post van 7 januari:

the end wrote:

Dit is een interessant stuk: Raes avait récruté un certain nommé Philippe Van Engeland comme son agent sécret à l'insu de tout le monde (un agent sécret sécret)

En Philippe Van Engeland als meneer X, met zijn verblijf in Paraguay en de link met Pour een grote kanshebber.

Neen, die naam is het niet, maar dit staaltje van subtiele desinformatie van een ex-rijkswachter cobra ligt wel aan de basis dat ik de naam een uur nadat ik het gepost had, ontdekt heb in een document. Met dit toch wel merkwaardig gegeven en de anti-onderzoeksfeer plus de weigering om inhoudelijk te posten van velen is de redenen waarom ik de naam niet online zet. Ik hoop dat jullie duidelijk verstaan dat ik geen spel speel!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

118

Re: Mijnheer X

Gewoon een vraag. Stel dat we weten wie meneer X is, is er dan een oplossing of weten we dan meer?

119

Re: Mijnheer X

Als X een protagonist in het Bende-verhaal is (genre Philippe De Staerke), dan weten we op zijn minst welke hooggeplaatste personen hiervan op de hoogte waren. En dat zou indirect bewijs vormen om een aantal connecties hard te maken.

120

Re: Mijnheer X

Zou mijnheer X niet Jacques Monsieur kunnen zijn?

Was Nicolas de Kerchove geen medewerker op het kabinet van Gol? Betrokken bij Geoffry bank, wapenhandel Bernard, alias Monsieur, de Belgische James bond ... Spion...