Topic: Bois de la Houssière

Is het bos van La Houssière nog een deel van het oude zeer uitgebreide Zoniënwoud?

2

Re: Bois de la Houssière

Ik was verleden vrijdag ter plaatse, via GPS vanaf het hellend vlak het bos ingereden. Je komt eerst nog langs een klein dorpje, dan word het landschap erg heuvelachtig. Je rijdt het bos binnen langs een holle weg en de begroeiing is er erg dicht, 's nachts moet het hier pikdonker zijn. Ik stond ook op die bewuste plaats waar de "killer" gelegen moet hebben, en had toch de volgende bedenkingen:

Je staat met 2 man in het midden van de nacht in een donker bos met een lijk voor je voeten, en opeens hoor je in de verte motorgeronk en koplampen die op je toe komen. Dan blijf je daar toch niet zomaar staan? als ze hem 2 meter verplaatst hadden lag hij in het struikgewas en zij konden vertrekken en eventueel later terug komen.

Als je die bewuste weg volgt (bocht naar beneden) kom je slechts 100 meter verder aan een plaats waar een aarden weg links omhoog diep het bos inloopt. Dit was een veel betere plaats om dergelijk plan uit te voeren.

Wij gaan allemaal ervan uit dat ze het bos zeer goed gekend hebben, dan zouden ze van deze zijweg ook op de hoogte geweest zijn. Was  de paniek zo groot?

3

Re: Bois de la Houssière

Ik ben het volledig eens met de bedenkingen die je maakt over het bos en de plaats waar de Golf stond (het is natuurlijk nog altijd niet bewezen dat het de Bende was). Van alle plaatsen in het bos - zandwegen, plaatsen met veel struiken, ... - parkeren ze zich net op een plaats waar een de weg splitst en waar (in vergelijking met andere delen van het bos) redelijk veel verkeer passeert.  Domheid, paniek, een 'duivels' plan?

We gaan er inderdaad van uit dat ze het bos zeer goed kenden en het gebruikte als oefenterrein. Dus je stelt inderdaad een terechte vraag, waarom parkeren ze zich net daar? Hadden ze misschien op die plaats afgesproken met een andere wagen?

Ook met je eerste opmerking ben ik akkoord. Ik ben de weg afgewandeld van waar de getuigen kwamen. De plaats waar de Golf stond, was al van ver te zien door de hoge loofbomen (de wagen zelf kon je niet zien omdat de weg lager lag). Dat zou dus inderdaad betekenen dat de Bende de wagen al van ver zag komen maar toch niets deed om zich te verstoppen, straffer zelfs : ze bleven gewoon staan! Dus trek ik weer dezelfde conclusie als hierboven : waren zij daar op een tweede wagen aan het wachten en dachten ze misschien dat de wagen die kwam afgereden hun 'collega's' waren?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Bois de la Houssière

Ben, ikzelf kwam eigenlijk tot dezelfde conclusie, dat er gewacht geweest is op een andere wagen. De opdrachtgevers? beschermheer? Misschien is er toen wel besloten dat het te heet onder de voeten werd en is de bende ontbonden.

Re: Bois de la Houssière

Misschien waren ze zo druk bezig dat ze die auto's niet gehoord hebben, ze hadden ongetwijfeld hun koplampen op om zelf te kunnen zien en bijgevolg zullen ze de motor ook wel laten draaien hebben. Maar zoals gezegd, als ze iemand anders verwachten zullen ze ook gedacht hebben dat de  auto die aankwam hun afspraak was.

Re: Bois de la Houssière

Ik post niet vaak op dit forum maar ben door de reconstructie weer gaan volgen. Ik maak soms ook zelf aantekeningen over de Bende van Nijvel en vond daartussen een paar notities die ik gemaakt heb na een interview met Eddy Vos in De Laatste Show op 21 februari 2008. Ik heb dat interview niet op YouTube teruggevonden en de info eruit ook niet op het forum gezien. De inhoud was nochtans interessant.

Eddy Vos zei toen dat naar aanleiding van de graafwerken in het Bois de la Houssiere een nieuwe getuige is verschenen die beweert diezelfde avond in november 1985 een VW Golf met twee mannen te hebben gezien bij een vuilstortplaats in de omgeving. Dit kan erop duiden dat men het lijk van het (mogelijk) neergeschoten Bende-lid hier achtergelaten heeft en niet in het bos. De bewuste vuilstortplaats is inmiddels weg, voegde Vos eraan toe.

Ook zei Vos toen al dat hij ervan overtuigd was dat de Bende van Nijvel uit meer dan drie leden bestond. De bekende drie zijn wel degene die het meest zijn waargenomen door getuigen. Ook interessant was dat Vos zei dat hij al ooit het gevoel heeft gehad dat hij de dader voor zich had. Alleen ontbraken de bewijzen om het tot een officiële inverdenkingstelling te laten leiden.

Ik dacht, ik zal dit eens posten.

Re: Bois de la Houssière

CleverTrevor wrote:

Dit kan erop duiden dat men het lijk van het (mogelijk) neergeschoten Bende-lid hier achtergelaten heeft en niet in het bos.

In het Laatste Nieuws van 2 juni jongstleden laat Vos onder andere het volgende optekenen:

"Een andere getuige, die zich ook pas meer dan 10 jaar na de feiten gemeld heeft, zag even later dezelfde Golf aan het stort van 's Gravenbrakel. Ook dit klopt weer omdat twee mannen daar hun kompaan begraven hebben."

Waar slaat die laatste zin op? Welke twee mannen? Welke kompaan?

8 (edited by Hestur 08-06-2010 23:33)

Re: Bois de la Houssière

Vos gaat ervan uit dat de Killer in Aalst geraakt werd door een van de drie kogels die politie-agent Eddy Nevens op de vluchtende golf afvuurde. Daar haalt hij verschillende aanwijzingen voor aan:

  1. Getuigen zagen enkele uren na de overval iets dat er als een lijk uitzag in het bos van Houssières, met ernaast twee mannen;

  2. Op de bewuste plek werden twee kogels in de grond gevonden, vermoedelijk omdat de bendeleden hun collega vervolgens geëxecuteerd hebben;

  3. Getuigen die de Golf op de vlucht zagen vanuit Aalst, zagen slechts twee inzittenden, terwijl er drie overvallers waren. De killer zou uitgeteld op de achterbank hebben liggen doodbloeden;

  4. De overvallen stoppen abrupt, misschien wegens de dood van een van de bendeleden

Dit zijn interessante aanwijzingen, maar ze bewijzen niets. Zolang we geen lijk vinden, zijn we niet zeker. Dat er twee bendeleden gezien zouden zijn naast dat stort, wordt ook gezegd in de recente reconstructie van Aalst. Dat Eddy denkt tegenover een dader te hebben gezeten, is nieuw. Zijn er namen bekend?

Re: Bois de la Houssière

Hestur wrote:

Dat er twee bendeleden gezien zouden zijn naast dat stort, wordt ook gezegd in de recente reconstructie van Aalst.
Dat Eddy denkt tegenover een dader te hebben gezeten, is nieuw. Zijn er namen bekend?

Nee, dat ging hij natuurlijk niet op televisie zeggen. Het is wel hoopgevend. Het komt in politieonderzoeken voor dat iemand heel lang verdacht wordt en gevolgd wordt maar dat men al die tijd onvoldoende bewijzen in handen heeft. De schijn kan dan worden gewekt dat een onderzoek niet vooruitgaat terwijl men in werkelijkheid eigenlijk alleen wacht op dat ene bewijsstuk dat de verdachte kan vastnagelen aan de misdaad. Het is helemaal niet uitgesloten dat dit ook nu het geval is.

10 (edited by Biggus Dickus 09-06-2010 10:35)

Re: Bois de la Houssière

Hestur, ik ben wel degelijk op de hoogte van de theorie dat Nevens de killer wel eens zou kunnen geraakt hebben, maar was mij te doen om de manier waarop Vos zich in het interview uitdrukt, zeggende dat "het klopt omdat twee mannen hun kompaan begraven hebben aan het stort van 's Gravenbrakel". Als hij dit letterlijk zo gezegd heeft moet hij toch wel zeker van zijn stuk zijn? Dit doet bij mij de hoop opleven dat Vos het achterste van zijn tong niet laat zien en het onderzoek verder staat dan de buitenwereld weet.