71

Re: Nijvel: 17 September

patrickhaemers wrote:

Werd de koffie en champagne en pralines in de bars opgediend, die ze steelden?

Ik denk dat ze deze gewoon in de auto hebben laten liggen, als ik juist ben.

patrickhaemers wrote:

Is er ooit een verband gelegd tussen de pooier die bij Sabena werkte

Nooit niets over teruggevonden, in ieder geval komt men toch weer bij ne louche pooier uit. Men zegt dat de roze balletten er niets met de maken hebben of fel overroepen zijn maar ik denk dat het er juist wel iets met te maken heeft. Het is waarschijnlijk een onderdeel van de ketting, maar zeker geen onbelangrijk.

72

Re: Nijvel: 17 September

Ik kom de laatste tijd regelmatig voorbij aan de Colruyt van Nijvel. Het is geen geïsoleerd gebouw, aan de overkant van de straat heb je een hele rij huizen. Kan mij moeilijk inbeelden dat al diegenen die er rond het tijdstip van de overval liggen te slapen niet horen dat er geschoten word.

Dan de vlucht en hinderlaag. De chaussee de bruxelles is vanaf de Colruyt een rechte asfaltbaan, hier durf ik makkelijk 160 rijden, dus zal den bende zeker zo'n snelheden gehaald hebben. De afstand colruyt - diable is zoals je op de foto's van Ben kan zien ongeveer 4 km. Dus is de tijd die je nodig hebt om deze enkele kilometers af te leggen erg kort, we kunnen bijgevolg besluiten dat de Golf van de Rijkswacht in de onmiddellijke nabijheid van de chaussee de bruxelles geweest moet zijn. Anders haal je dit gewoon niet.

Volgens mij is dit ook het grootste bewijs dat er met walkie talkies gewerkt werd: op zeer korte tijd moet de tactiek van de hinderlaag en vlucht besproken zijn tussen de 2 wagens. En ze konden moeilijk stoppen om te overleggen.

Re: Nijvel: 17 September

Of ze zijn gewoon op die combi blijven wachten. Misschien zijn ze zelf blijven wachten omdat ze een van die 2 rijkswachters moesten hebben en ze wisten dat die die nacht van wacht was.

Een auto die 120 km per uur rijd, legt in 1 minuut 2 km af, op een kleine 2 minuten waren ze daar dus. Nu ge rijd niet direct 120 km natuurlijk. Bovendien was die Saab loodzwaar geladen met al die olie en koffie aan boord. Nu 2 minuten vuurgevecht, met pakweg 4 man kunt ge dan heel wat lood verschieten en dat maakt een hels lawaai, dus de geburen zullen wel waker geweest zijn. Nu wie gaat zijn kop bovensteken als ze daar met riot guns en pistolen staan te knalllen?

74

Re: Nijvel: 17 September

Het moet opgevallen zijn. Wat is het? Men denkt natuurlijk nooit aan de Bende van Nijvel, hé! Vuurwerk, een accident, jongeren met bommekes, ... Er zal toch wel iemand gaan kijken zijn.

Re: Nijvel: 17 September

Herr Flick wrote:

Een auto die 120 km per uur rijd, legt in 1 minuut 2 km af, op een kleine 2 minuten waren ze daar dus. Nu ge rijd niet direct 120 km natuurlijk. Bovendien was die Saab loodzwaar geladen met al die olie en koffie aan boord.

Ik heb in dat tijdperk ook even met Saab turbo gereden. Die wagen accelereerde toch al enorm snel voor die tijd. 120km/u kon je snel halen, en was redelijk baanvast, en maakte geen lawaai. Maar lang gaan ze inderdaad niet mee als je er de "gek" mee uithing.

76

Re: Nijvel: 17 September

Klopt allemaal wel, maar het is pas nadat de rijkswachters beschoten werden en de overlevende de dader in het schijnsel van de koplampen  zag wegvluchten, hij via de radio versterkingen opriep. Dus begint vanaf dan de klok te lopen. Daders zullen nadien wel direct vertrokken zijn.

Wat ik me ook afvraag is waarom de lijken van het echtpaar onder winkelkarretjes verborgen werden? Hun slachtoffers verbergen hebben ze bij mijn weten nooit elders gedaan, in tegendeel. Mensen op bed gekruisigd, lijken op parkings, ...

Als de rijkswacht opgeroepen word voor inbraakalarm gaan ze rond het gebouw eens kijken wat er scheelt (op 't gemakske smile), maar als ze die man en vrouw aan de benzinepompen al zagen liggen zouden onmiddellijk versterkingen opgeroepen zijn. De schoten afgevuurd om het echtpaar te doden moeten toch ook opgevallen zijn. Volgens  mij moeten ze  ze tot Nijvel centrum gehoord hebben.

Gisteren om half 1 's nachts het stuk Colruyt - Diable gereden en met mijn 'bescheiden' Peugeot diesel 110 pk was ik er op minder dan 2 minuten. Die afstand van 4 km is vanaf het bord tot centrum Nijvel. Colruyt ligt stuk buiten centrum.

Re: Nijvel: 17 September

Raf wrote:

Gisteren om half 1 's nachts het stuk Colruyt - Diable gereden en met mijn 'bescheiden' Peugeot diesel 110 pk was ik er op minder dan 2 minuten. Die afstand van 4 km is vanaf het bord tot centrum Nijvel. Colruyt ligt  stuk buiten centrum.

Dan hebt gij meer dan 120 gereden. wink Da mag niet, hé. cool 

Omdat ze de lijken verborgen hielden is een extra reden om te gaan denken dat ze die rijkswachters moesten hebben. Ze wisten ongetwijfeld wie er van wacht is en wie er het dichtst in de buurt was (radio). Een normale gangster gaat schieten en dan maken dat ze wegkomen, niet de tijd pakken om een nekschot te geven. Een schietpartij duurt ook niet lang, dus hebben ze volgens mij wel degelijk hun tijd genomen of zelf nog staan wachten om de volgende patrouille ook nog onder vuur te kunnen nemen. Wat betreft het geluid van het vermoorden van de 2 burgers, ze hebben daarvoor .22 gebruikt, die maken wel lawaai, maar niet zo veel als een 9 mm of een 45.   

In deze overval zitten een hoop elementen die niet stroken met een normale hold up, zelf niet een holdup die fout afloopt. Zo zijn er de mysterieuze slachtoffers, de belachelijke buit (wie steelt er nu liters olie), de rijkswachters die afgemaakt worden, en dan nog eens een GTI waar ze gatenkaas van maken.

Het enige waar ik enige logica nu in zie is het feit dat elders wordt beweerd dat een restauranthouder herkend is. Zou die die olie en koffie nodig gehad hebben? Maar zou hij daarvoor 2 burgers en een rijkswachter op brute wijze om zeep helpen?

78

Re: Nijvel: 17 September

Tja, als je alles moet laten wat niet mag. lol

Als je op YouTube de panorama reportage van 1995 bekijkt, zie je zeer interessant beeldmateriaal van de Colruyt. Onder andere de Ford transit van de Rijkswacht. De Rijkswacht golf met stukgeschoten ramen. Zelfs de plaats waar het echtpaar werd teruggevonden.

79

Re: Nijvel: 17 September

Herr Flick wrote:

Het enige waar ik enige logica nu in zie is het feit dat elders wordt beweerd dat een restauranthouder herkend is. Zou die die olie en koffie nodig gehad hebben? Maar zou hij daarvoor 2 burgers en een rijkswachter op brute wijze om zeep helpen?

Wie verklaarde dat van die restauranthouder? De overlevende agent?

Herr Flick wrote:

Omdat ze de lijken verborgen hielden is een extra reden om te gaan denken dat ze die rijkswachters moesten hebben. Ze wisten ongetwijfeld wie er van wacht is, en wie er het dichtst in de buurt was (radio). Een normale gangster gaat schieten en dan maken dat ze wegkomen, niet de tijd pakken om een nekschot te geven.

Wat ik mij afvraag is of ze hier 2 vliegen in 1 klap hadden. Voor mij is koppel Fourez-Dewit een doelwit, net als de agenten. Als je ziet hoe ze een hinderlaag opzetten en met welke wapens ze naar Nijvel zijn gekomen dan was dat niet voor koffie en olie die ze dan in hun vluchtauto nog eens achterlieten. Hier was de buit het koppel en de politie, die agent was zeker ook met het onderzoek een beetje bezig tegen de Bende. Wie een gevaar was moest uit de weg geruimd worden, de "rotte" appels moesten eruit.

Re: Nijvel: 17 September

Renne wrote:

Wie verklaarde dat van die restauranthouder? De overlevende agent?

Nee, een vrouw aanwezig tijdens de overval in Braine L'Alleud.