Topic: Totaaloverzicht alle (on)gepubliceerde robotfoto's

Totaaloverzicht alle (on)gepubliceerde portretten

https://lh5.googleusercontent.com/-uO105mHM62w/VE6PlxfHoAI/AAAAAAAAEdA/aXYvIm0TXBA/s1280/Overzicht%2520portretten%2520BvN%2520vs2.png

Klik hier om de afbeelding op maximaal formaat te bekijken (en dan evt F11).

De bovenste kolommen vormen tesamen een replica van "de muur" die te zien was in twee reportages van Devoirs d'enquéte. De NN-nummers (numero nescio = nummer onbekend) lijken ongeordend door elkaar te lopen en dat is ook zo, ik nummerde hen naarmate ze opdoken en niet per feit (toen nog onbekend).

Enkele NN-nummers bleken, toen beter beeldmateriaal opdook, bekende portretten te zijn. Dit betreft NN3 (is G5) en NN12 (is G16).

De NN-nummers 14, 15, 16, 17, 18 en 21 ontbreken. Dit zijn portretten die in 1985 op tv getoond worden maar waarvan niet vaststaat of het hier simpelweg "voorbeelden" betreft of dat het daadwerkelijke portretten van de Bende van Nijvel zijn. In tegenstelling tot de overige NN-portretten zien we deze portretten niet te samen met bevestigde bende-portretten uit de G of P serie. (PS: ik noem dat voor het gemak de P-serie (P staat voor Portret) en bedoel daarmee de serie portretten uit de jaren '90.)

Het Portret Waver heeft geen NN nummer (gewoonweg niet gedaan), waarschijnlijk gaat het hier om portret G1, aangezien dit het allereerste portret was dat van een lid van de Bende van Nijvel werd gemaakt.

In het geval van NN1 en NN11 ben ik er ondertussen zeker van dat dit om hetzelfde portret gaat dat vanwege de verschillende hoeken van de opnames vertekend. Dit portret is dus verbonden met de overval op de Delhaize in Eigenbrakel. (Welwel dim... Het gaat langzaam maar langzaam worden we wijzer. ;) )

Aanvankelijk meende ik dat P6 hetzelfde portret was als NN1. Het blijken definitief verschillende portretten van verschillende feiten. P6, P5, P11 (en NN19, NN20) zijn portretten uit de P-serie die nooit zijn vrijgegeven door CBW.

Dat er nog drie portretten (NN23, NN24, NN9) opduiken waarbij de naam Anderlues staat vermeld, heeft mij zeer verbaasd. Te meer daar deze in het geheel niet lijken op de andere drie portretten (P5, P6, P7).

Het is zo dat tenminste één portret twee nummers heeft (P17 heette eerder P1). Het kan goed zijn dat verscheidene portretten nooit door CBW met een nummer zijn geclassificeerd, bijvoorbeeld de bij-schetsen NN27 en NN28. Hoe dan ook, de volgende portretten zijn nog niet gezien of het zijn NN-nummers waarvan we het echte nummer niet weten.

  • Uit de G-serie (jaren '80) ontbreken: G1 - G2; als de vele NN-portretten allen een G-nummer zouden hebben dan zouden die moeten oplopen vanaf G16.

  • Uit de P-serie (jaren '90) ontbreken: P2 - P3 - P13; de portretten NN20 en NN19 maken deel uit van de P-serie.

De portretten NN6 en NN7 kunnen we verwaarlozen, Houdeng-Gougnies maakte ten tijde van de opnames van de portrettenmuur nog deel uit van het Bende-onderzoek maar deze overval, die werd toegeschreven aan de "Bende van de Borinage", werd later losgekoppeld van het Bende-onderzoek. Waarschijnlijk betreft NN6 dus Adriano Vittorio met zijn valse baard en pruik.

Het portret NN22 lijkt een foto te zijn. Wie is dit dan? Het is mogelijk dat er bij NN2 een "mugshot" hangt maar dit is niet met zekerheid te zeggen.

Zonder al teveel in te gaan op de verbanden tussen de vele robotfoto's (daar moeten ooit maar andere overzichtjes van gemaakt worden), waaronder dus de nodige waarbij het feitelijk om één en dezelfde dader gaat, zijn enkele personages bij herhaling betrokken bij verschillende feiten. Zo is daar de man met het ringbaartje (NN23, G7, P18) en een blonde dader, al dan niet met bril of baard (NN13, NN23, NN25, P6, P8, P16, NN1, P21).

Verder lijkt het duidelijk te worden dat er meerdere daders en medeplichtigen van 40+ of zelfs 50+ zijn, tenminste één maar mogelijk 2 langere, van 50+ en met grijze haren (P17/G12 en G16) en twee 40+sers van 1.70m met zwart haar de ene is P7, P23 en mogelijk P20/G3/P-Waver/NN26 en de andere is P9 en P5 die tegelijk met P7 in Anderlues is.

Is het nog te volgen of maak ik het alleen maar onduidelijker... smile

2

Re: Totaaloverzicht alle (on)gepubliceerde robotfoto's

Wow. Goed, Boemerang. Heel erg bedankt voor dit nuttige overzicht.

Re: Totaaloverzicht alle (on)gepubliceerde robotfoto's

Straf Boemerang! Bedankt voor het overzicht.

4

Re: Totaaloverzicht alle (on)gepubliceerde robotfoto's

Boemerang wrote:

Het portret NN22 lijkt een foto te zijn. Wie is dit dan?

Bedankt voor het overzicht, zeer mooi. Dat van die foto (NN22) vroeg ik me in dit topic ook al af al is de kwaliteit niet goed genoeg om het met zekerheid te kunnen zeggen. Moest het een foto zijn, dan zegt het gezicht mij in ieder geval niets. Misschien eens een oproep doen op het Franstalig forum.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Totaaloverzicht alle (on)gepubliceerde robotfoto's

Bedankt voor de compli's. smile

Re: Totaaloverzicht alle (on)gepubliceerde robotfoto's

Mooi schema weer met een hoop boevengezichten. Nu nog de aanklikbare versie met pop up uitvergrotingen. Eerlijk is eerlijk, u maakt uw reputatie weer waar.

Re: Totaaloverzicht alle (on)gepubliceerde robotfoto's

Bij hoge uitzondering reageer ik nog een keer want deze post vind ik absoluut top en zeer informatief!

Re: Totaaloverzicht alle (on)gepubliceerde robotfoto's

NN19 is onduidelijk. Toch meen ik Vittorio te herkennen. De ingedeukte slapen en de haarlijn komen alleszins overeen. Was hij het die naar verluidt de agent uiteindelijk afmaakte?

9

Re: Totaaloverzicht alle (on)gepubliceerde robotfoto's

Schitterend werk, collega! Als we P4, P10 en P14 eindelijk zouden kunnen identificeren, dan is het hek van de dam. Ik doe bij deze een oproep aan de actuele en voormalige politiemensen hier aanwezig, om een aanzet tot die identificatie te geven, zelfs al komt de betrokkene uit uw regio.

10

Re: Totaaloverzicht alle (on)gepubliceerde robotfoto's

Ik heb dienaangaande mijn bevindingen overgemaakt aan de speurders. Dat ze later niet afkomen dat ze niet verwittigd waren. smile