Topic: Minister Geens verwacht proces

Geens: "Binnen 3 jaar proces over Bende"

Binnen dit en drie jaar komt er een proces over de Bende van Nijvel. Dat zegt minister van Justitie Koen Geens (CD&V) in de studio van VTM NIEUWS. "De mensen die op het dossier zitten, werken daar nu dag en nacht voor."

Enkele dagen geleden raakte bekend dat een speurder eraan zou twijfelen dat de Reus van de Bende van Nijvel Chris B. is. Die zou nochtans, volgens zijn broer, op zijn sterfbed in 2015 gezegd hebben dat hij bij de Bende zat. “Het is weinig waarschijnlijk dat er ooit voldoende bewijzen komen dat Chris B. de Reus van de Bende van Nijvel was”, bevestigde een gerechtelijke bron aan Het Laatste Nieuws. “Eigenlijk zijn we 99 procent zeker dat hij het niét was, maar aan een dode man kan je uiteraard niets meer vragen”, zei een tweede bron dicht bij het dossier.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Minister Geens geeft de slachtoffers nog maar eens hoop. Natuurlijk zou het prachtig zijn als het waar was. Maar ik herinner me dat onderzoeksrechter Lacroix een jaar of 15-20 geleden ook al eens zei dat er nieuwe sporen waren en hij verwachtte de zaak binnen 6 maanden op te lossen.

2

Re: Minister Geens verwacht proces

De combinatie van het feit dat Chris Bonkoffsky de reus niet is en tegelijkertijd minister Geens aankondigt dat er een proces komt, doet misschien vermoeden dat er misschien wel grote vorderingen gemaakt zijn door de onderzoekers. Laat ons hopen.

Re: Minister Geens verwacht proces

Een kleine nuance lijkt me wel op zijn plaats. Geens zegt letterlijk dat de speurders het dossier "binnen dit en drie jaar naar een proces willen brengen".

Dat betekent niet dat er een proces komt binnen drie jaar. Dat betekent alleen maar dat ze dat "willen". Wat je dan weer kan uitleggen als: "wanneer we binnen drie jaar niet zo veel vorderingen maken dat er een proces kan komen, gooien wij de handdoek in de ring". Een soort ultimatum dat de speurders zichzelf stellen.

4

Re: Minister Geens verwacht proces

Als je nog voor de verjaring van het dossier in 2025 een proces wilt organiseren, zal je voor jezelf een deadline moeten instellen en 2021 lijkt dan de grens. Na 2021 is volgens mij de kans onbestaande dat je nog een proces kunt organiseren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Minister Geens verwacht proces

Gezien de lichaamstaal van Geens bij zijn verklaring is duidelijk dat hij heel verveelt zit met dit dossier. En dat hij er vanaf wil zijn. Vermoedelijk moet dat proces er komen om het dossier te begraven ongeacht of de waarheid bovenkomt of niet. Zijn verklaring kwam bij mij niet als oprecht over.

Re: Minister Geens verwacht proces

Is het laatste gevaar tussen nu en drie jaar geweken?

Re: Minister Geens verwacht proces

De piste van de dolgedraaide bende moordlustige overvallers zoals Adams zegt en waarover nieuws zou volgen in april? Mogelijk houdt dit alles hiermee verband en kan er nog niets meer worden meegedeeld om slapende honden niet verder wakker te maken?

Ik verwacht hier toch nog iets van, van die piste.

8

Re: Minister Geens verwacht proces

Wie bedoelt u met Adams?

Re: Minister Geens verwacht proces

Een ex-speurder die een tijdje geleden met nieuws kwam dat erg interessant is. Hij zou tijdens een onderzoek naar andere feiten op bijzondere gegevens gestoten zijn. Gegevens die bij de Franse politie waar hij voor die zaak was in een dossier van die bewuste zaak zaten en die een moordlustige bende overvallers betrof.

Ik vind de gegevens nu niet meteen hier terug maar het is mijn insziens geen onzin. Er zou in april meer info geopenbaard worden hieromtrent... maar wie weet kadert het laatste nieuws hierin en kan er niets meer concreet gezegd worden momenteel. Ik ben alleszins nieuwsgierig want de man lijkt mij geen fantast doch ernstig.

Ik poog de beelden van het nieuws op te snorren.

Re: Minister Geens verwacht proces

De gebroeders Sliman en hun bende, de robotfoto's spreken boekdelen. Al zal dit voor iedereen anders zijn.
Maar het wil niet zeggen dat indien zij daders waren dat alle andere theorieën in duigen vallen, ik kan mij voorstellen dat deze zware jongens in opdracht werkten van ...