Re: Jean-Paul Dauphin

Ja, Dauphin werd ten tijde van de WNP al 'le bancal' genoemd. De twee getuigenissen (van Renneke en zijn collega) zijn twee heel belangrijke elementen à décharge. Als blijkt - en met bovenstaande getuigenissen ziet het er wel zo naar uit - dat Dauphin fysisch helemaal niet in staat was om aan een overval deel te nemen, dan stopt onherroepelijk deze piste.

Zie ook de volgende passage uit het boek 'Des Taupes dans l'extrême droite' van René Haquin uit 1984:

D’autre part, le militant du WNP [Jean-Paul Dauphin] désigné par ses ennemis du Front n’était physiquement pas capable d’exécuter un tel attentat [aanslag op kantoor Air France]: il souffre en effet d’un handicap qui l’empêche de courir vite.

Samengevat kan het volgende gesteld worden:

Elementen à charge:

  • lid van extreemrechtse organisatie;

  • mankte;

  • kon ondanks zijn handicap autorijden;

  • was werkzaam bij DIV en had alzo vermoedelijk toegang tot nummerplaatgegevens;

  • hij had een job, de meeste overvallen gebeurden buiten de normale kantooruren en in hoofdzaak op vrijdag- of zaterdagavond of 's nachts;

  • vertoont zeer sterke gelijkenis met robotfoto 9bis.

Elementen à décharge:

  • kon zeer moeilijk stappen/lopen;

  • had een zeer opvallende gestalte (bochel en krom);

  • robotfoto 9bis heeft betrekking op de feiten in Temse, nochtans waren volgens getuigen de daders daar gemaskerd met bivakmutsen. Vanwaar dan deze robotfoto? Gaat het om een dader die opgemerkt werd tijdens de inbraak in de fabriek of gaat het om een robotfoto van een persoon die in de dagen vóór de inbraak de fabriek heeft bezocht of op verkenning is geweest?

132

Re: Jean-Paul Dauphin

Wat ik vreemd vind is dat behalve bij de overval op Dekaise, de daders steeds gemaskerd waren. Welke waarde kan je dan nog aan die robotfoto's toekennen? De verklaring van Reneke is duidelijke lijkt me. Om degelijke overvallen uit te voeren moet je al in een zeer goede conditie zijn.

133

Re: Jean-Paul Dauphin

Bij DIV werkte nog een gehandicapte man, hij zat in het lokketje als je binnenkwam. Deze man was Nederlandstalig en kwam uit het Pajottenland en werd gebracht naar het werk door zijn vader. Opgelet dat er geen verwarring komt.

134

Re: Jean-Paul Dauphin

Dat zal dan die andere Dauphin geweest zijn waarvan Leo sprak. De ultieme truuk van Bouhouche: “We zoeken toch gewoon mensen met dezelfde naam”

Re: Jean-Paul Dauphin

kenza wrote:

Bij DIV werkte nog een gehandicapte man, hij zat in het lokketje als je binnenkwam. Deze man was Nederlandstalig en kwam uit het Pajottenland en werd gebracht naar het werk door zijn vader. Opgelet dat er geen verwarring komt.

Ja deze man is afkomstig uit Lennik dacht ik. Ik heb hem meermaals op de bus gezien die ik nam. Ook die persoon was zeer ernstig invalide en hoegenaamd niet in staat tot fysieke arbeid in welke hoedanigheid ook.

136

Re: Jean-Paul Dauphin

Enige gelijkenis met de foto van zijn naamgenoot?

Re: Jean-Paul Dauphin

Fysiek denk ik wel want ook die man had heupen die wijd stonden en dus de gang heel erg bemoeilijkten en hij ging...lees wankelde en slingerde naar een kant gezakt, was ook iets van anderhalve meter en ja krom getrokken. Het gezicht was ronder en ook het haar was anders; Over hoe het haar precies was denk ik nog na (is vele jaren geleden hoor), maar volgens mij niet echt dik haar maar eerder sluik (niet lang) en ook beginnend kalend.

Eigenlijk...vergeef mij de uitdrukking maar echt wel een misvormde man. Stappen ging echt moeilijk en lopen zou zeker niet lukken. En die man reed zeker niet met de auto. Zo iemand kan nooit ergens onopvallend verschijnen. Ik geloof dat hij een brilletje droeg ook. Of de man dezelfde naam had weet ik niet en zou me enigszins verwonderen want in de regio komt die naam niet voor zover ik weet..

138

Re: Jean-Paul Dauphin

Deze man droeg een bril en had zwart haar dat op zijstreep lag. Deze man was of is afkomstig uit Liedekerke maar heeft totaal niets met de Bende van Nijvel te maken.

139

Re: Jean-Paul Dauphin

Jongens, hold your horses! Met 1 zinnetje maakte ik -terecht- de posts 130 en 134 belachelijk.

Re: Jean-Paul Dauphin

kenza wrote:

Deze man droeg een bril en had zwart haar dat op zijstreep lag. Deze man was of is afkomstig uit Liedekerke maar heeft totaal niets met de Bende van Nijvel te maken

Donkerbruin haar inderdaad op een streep...maar toch ook dunnetjes en inderdaad een bril. De man is misschien afkomstig van Liedekerke doch ook woonde hij in Lennik. Er lopen echt geen tientallen zulke invaliden rond omgeving Cantersteen noch in de regio hier hoor. Onopvallend blijven kon niet EN inderdaad deze man kan onmogelijk iets met de Bende van Nijvel te maken hebben want tot geen fysieke werk van welke aard dan ook in staat.

Ik vroeg mij af wat die man deed en hoe hij dat dan klaarde. Hij had wel steeds een grijzig pak aan en dus netjes! Neen zo lopen ze echt niet dik (die graad van invaliditeit en tewergesteld). Misschien bracht de vader hem regelmatig naar het werk maar ik heb ook met hem in de bus gezeten en dit tot Cantersteen. Hij stapte een eind heel erg moeizaam; Indien Dauphin net zo invalide was dan is uitgesloten dat hij als een commando onvervaard en meedogenloos moordende raids uitvoerde me dunkt