21

Re: Parkeerkaart

Als ik mij niet vergis waren de wagentjes van De Post hier vroeger mee uitgerust.

22

Re: Parkeerkaart

Zoals in bericht #11 in dit topic was dit (wellicht) een drukwerk van tankstations Esso (met een voorbeeldje van hoe het er uit gezien zou kunnen hebben). Dit werd ontdekt door iemand op het Franstalige forum.

Dit bewijsstuk/vondst staat tot op de dag van vandaag nog op de website van de Cel Waals Brabant en is daarmee 1 van de 26 bewijsstukken op hun site. Bij sommige stukken staat een vraag voor mensen die het mogelijk zouden herkennen, bij deze kaart staat enkel een beschrijving van de kaart.

Er werd dus door iemand ontdekt hoe de kaart er kan hebben uitgezien (van Esso), en merkte op dat dit eigenlijk geen parkeerkaart is maar een soort van kalendertje. Ik denk dat je er een soort "beurtelings parkeren" achtig iets ook kon op afleiden (maar weet ik niet). Toch staat het nog steeds als zijnde "Parkingkaart die werd gebruikt in het begin van de jaren ’80, onbekende herkomst" omschreven op de website van de CWB.

Ik vind maar 1 afbeelding van deze kaart. Ik heb dus 2 specifieke vragen over die kaart (zie voorgaand bericht), welke ik niet goed kan zien op die ene foto. Volgens mij is het moeilijk antwoord er op te vinden zonder meerdere foto's er van te hebben gezien of deze in het echt te hebben gezien (en onthouden).

kenza wrote:

Als ik mij niet vergis waren de wagentjes van De Post hier vroeger mee uitgerust.

Wat bedoel je precies met dat ze er mee uitgerust waren?

Non semper ea sunt quae videntur

23

Re: Parkeerkaart

Dat was een kaart en je moest die in een mapje steken met venstertje en zo kon je het verbruik per tankbeurt uitrekenen en moest je dan op uw formulier invoeren voor niet te kunnen bedriegen met uw kilometers of zo iets, heel juist weet ik het ook niet. Ik veronderstel dat bv. De Post bij Esso tankte. Dat deze kaart bij de bewijsstukken zit, wil niet zeggen dat de postbode achter de Bende van Nijvel zat maar dat waarschijnlijk een garagehouder dat ook bij de Bende van Nijvel zat waarschijnlijk aan zijn garage een Esso-tankstation had en deze kaarten in zijn bezit had en mogelijk verloren is. Waarschijnlijk deze link met deze kaart naar bewijsmateriaal.

24

Re: Parkeerkaart

kenza wrote:

en zo kon je het verbruik per tankbeurt uitrekenen

Bedankt voor de verduidelijking. Nu snap ik wat je bedoelt.

Wat je zegt kan inderdaad wel juist zijn (van die verbruik-per-tankbeurt). In mijn zoektocht naar andere gelijkaardige kaarten zoals deze die gevonden werd, kwam ik een soort kaart tegen zoals je beschrijft (van Esso ook uitgegeven). De Post zal zeker niet de enige zijn die zo'n kaarten gebruikte. De toenmalige speurders herkenden deze kaart niet dus wellicht hadden soortgelijke kaarten die hier gebruikt werden (vb. bij De Post) een andere layout.

Ik kan misschien enige informatie over die kaart aanbrengen (aan de speurders of aan "ons") welke nergens werd geschreven, maar veel te hypothetisch is en teveel "als-dan" en "misschien" is om als piste te gebruiken. Zelfs als de hypothetische-informatie 100% zou kloppen, zou het niet tot een daderidentificatie of belangrijk gegeven kunnen leiden, hooguit tot misschien uitsluiten van bepaalde personen.

Jammer dat er niet meer informatie over objecten wordt verspreid die nochtans gekend zijn en geen belemmering zijn voor het onderzoek of schade aan het onderzoek brengen. Er wordt op de webpagina van de CWB zelfs niet vermeld waar deze kaart werd gevonden (wat wel leesbaar is op dit forum of andere informatiebronnen). Bij sommige bewijsmaterialen is dit misschien nier geheel onbelangrijk.

Een "vraag en antwoord" (Q&A) service van de CWB rond bepaalde zaken (vb. rond bewijsstukken) zou handig zijn, al zou deze service wellicht overbelast worden door tal van vragen. Echter denk ik dat na meer dan 30 jaar (met de middelen die ze hebben) weinig nieuwigheden en mogelijke aanneembare pistes nog zullen ontdekt worden zonder deze werden ontdekt naar aanleiding van een tip of bekentenis/verklaring. Vingerafdrukken of DNA of iets anders rond de feiten zal men hedendaags niet meer op de plaats-delict vinden.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Parkeerkaart

FreCR wrote:

Verder; Wat het verdwijnen van de rode print betreft (als die al aanwezig was) zijn er verschillende mogelijkheden zoals onderstaand (wat daarom niet de reden hoeft te zijn uiteraard):

Bij drukwerk waar de druk door middel van een fuser en drukrol wordt vastgezet, kan het zijn dat 1 specifiek kleur (door bijvoorbeeld de kwaliteit van het poeder) slechter gehecht wordt dan een andere kleur en/of omdat de fuser-temperatuur niet hoog genoeg is. Als die hechting niet zeer slecht is, kan dit soms niet onmiddellijk opvallen maar kan het zijn dat door bijvoorbeeld wrijving in je broekzak of portefeuille en/of gepaard met vocht, dit kleur verdwijnt.

Er is toch iets eigenaardigs met de al dan niet rode kleur van het kaartje. Michel Leurquin (beheerder forum tueries) had in 2006 op een autoforum (» www.forum-auto.com) terecht opgemerkt dat het logo rechtsonder op de kaart precies overeenkomt met een symbool op verkeersborden in Zwitserland, dus zonder de rode kleur.

http://faimg1.forum-auto.com/mesimages/239652/carte2.jpg

http://faimg1.forum-auto.com/mesimages/239652/panneau_parking2.jpg

Ook nu nog zijn zulke verkeersborden in Zwitserland te vinden. Zie onder meer » www.rtn.ch

http://www.20min.ch/images/content/3/0/2/30232407/1/teaserbreit.jpg

https://www.rtn.ch/Htdocs/Images/Pictures/News/2010/RTN/Service_a_la_population/Police_et_pompiers/30minutes.jpg

Het symbool op deze Zwitserse verkeersborden wil zeggen dat je een parkeerschijf moet leggen. Zie » www.scan-ne.ch

1.- QUAND ET COMMENT APPOSER LE DISQUE DE STATIONNEMENT

Le disque doit être placé bien visiblement derrière le pare-brise  sur toutes les aires de circulation indiquées par le signal "Parcage avec disque de stationnement".

26

Re: Parkeerkaart

Is er weet van een Bende van Nijvel-verdachte dat een Esso uitbate?

Re: Parkeerkaart

Was/is de vrouw van Dekaise ook niet Zwitsers?

28

Re: Parkeerkaart

Meer dan 1 maand na mijn 2 vragen in een bericht over de parkeerkaart kreeg ik van uit geen enkele hoek reactie op die vragen. Is het CWB naar info & gebruik van deze kaart nog op zoek? Zo ja, dan vinden ze de weg wek naar mij i.p.v. omgekeerd.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Parkeerkaart

Gokje, Zwitserse parkeerkaart die stoken wordt in zo'n houder met gradenboog. Vaak om max tijd en/of even of oneven dagen te bepalen. Je ziet aan de sleepsporen (2) dat er een bepaalde periode veel is geparkeerd. Voor de schade op (1), wat doen we allemaal wel eens bij vorst met zo'n plastic kaartje, juist ruitschrappen. FreCR, dit is zo maar een gedachte kronkel van me.

30

Re: Parkeerkaart

vleermuisje1971 wrote:

Gokje, Zwitserse parkeerkaart die stoken wordt in zo'n houder met gradenboog.

Nee het was niet zo'n soort parkeerkaart. Ik plaatste (post #20) in dit topic een foto van de kaart met een gradenboog op. Dit deed ik om de beschadiging die ik bedoelde te kunnen situeren (tussen de 65°-70°). Verder wordt er (ook door CWB) over "parkeerkaart" gesproken. Dit vind ik een verkeerde benaming. Een parkeerkaart is iets anders.

vleermuisje1971 wrote:

Je ziet aan de sleepsporen (2) dat er een bepaalde periode veel is geparkeerd.

Ik vind dit eigenlijk zeer goed nagedacht moest dit een kaart zijn welke in een soort houder zit waar men aan moet verslepen. Het was echter geen parkeerkaart zoals we er kennen in een soort van hoesje ofzo die gedraaid/gesleept wordt. Het dus geen sleepspoor om die reden.

vleermuisje1971 wrote:

Voor de schade op (1), wat doen we allemaal wel eens bij vorst met zo'n plastic kaartje, juist ruitschrappen. FreCR dit is zo maar een gedachte kronkel van me.

De (weinige) gegevens ik heb van de kaart maken deze niet geschikt om als ijskrabber te gebruiken. Uw manier van denkwijze is wel de juiste manier. Je focust bij uw gedachte-kronkel niet op wat de meesten doen: "het spectaculaire gegeven" en ook niet op "de bedoelde functie" van de kaart.

  • Het spectaculaire gegeven: een kaart uit Zwitserland

  • De bedoelde functie: parkeren

Als we er van uit gaan dat de kaart tot (een van) de daders behoort: Of de kaart nu uit Zwitserland of Italië of eender waar komt, dat speelt geen rol. De kaart was "aanwezig" bij de overval op Dekaise en wordt in Waver of omgeving niet gebruikt om te parkeren. Ik denk ook niet dat de overvallers de intentie hadden om zo correct mogelijk te parkeren om geen parkeerboete te krijgen. smile Dat maakt dat de "bedoelde-functie" (parkeren) mogelijk niet de werkelijke functie was van die kaart.

  1. Denk verder zonder het "spectaculaire gegeven" en "bedoelde functie": De kaart is dus op de moment van de overval onbruikbaar voor wat ze normaal zou dienen (parkeren). Waarom kan die dan wel dienen? Als je jezelf eventjes verplaatst in de gedachte & werkwijze van de overvallers: wat neem je mee naar de overval?: Alles wat nodig kan zijn om die overval te plegen, zo weinig mogelijk andere zaken. Wat kan er nog mee: zaken die per ongeluk meegenomen werden. Iets dat bij toeval nog van een vorig misdrijf in de wagen bleef liggen of in uw "werk"kledij zat.

  2. Denk nadien ook met het "spectaculaire gegeven" en "bedoelde functie": Wat kunnen redenen zijn waarom iemand bijvoorbeeld een Zwitserse parkeerkaart bij houdt? Voorbeeldjes:

  • Je gaat geregeld naar Zwitserland en hebt die daar nodig. (maar: waarom die dan meenemen naar Dekaise in Waver? Per ongeluk?)

  • Je bent naar Zwitserland geweest en had daarvan nog een parkeerkaart. Je gebruikt die kaart niet meer maar je hebt die kaart bewust niet weggegooid omdat die ideaal is om als iets anders te gebruiken (bijvoorbeeld als ijskrabber omdat je daar liever niet je ID-kaart voor gebruikt. Echter is die kaart daar niet geschrikt voor dus zal het iets anders zijn).

Denk NIET met het spectaculaire gegeven en bedoelde functie alleen: de dader komt misschien vaak in Zwitserland en parkeert daar reglementair.

Non semper ea sunt quae videntur