1

Topic: Ghislain Soumoy

In Luik richtte rijkswachtkolonel Ghislain Soumoy, zeer bevriend met minister Gol, een elite-eenheid op met nogal wat ex-para’s om zogezegd het banditisme en terrorisme te bestrijden. Soumoy stond in nauw contact met wapenhandelaren, huurlingen en extreem rechtse figuren. Een van hen was Hubert Defourny, een onderofficier die later gearresteerd werd voor internationale wapensmokkel. Onder zijn woning ontdekte men een geheime schietstand.

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Ghislain Soumoy

Sommigen spreken over deze elite eenheid als Brigade Diane 2. Verdient evenveel aandacht als SIE m.i.

Re: Ghislain Soumoy

Wie zijn dan die sommigen ? U en uw alter-ego's ?

Re: Ghislain Soumoy

Daar gaan we weer. Ik heb hier nooit een alter ego gehad.

Re: Ghislain Soumoy

Ik bedoel dat je man en paard moet noemen en niet met flauwekul termen als 'sommigen' moet aankomen. Zeg dan gewoon wie over die eenheid zo spreken. 'Sommigen' is n hele vage term. Dan voel ik mij als lezer niet serieus genomen. Dan denk ik die sommigen dat zijn trojan, trojan en trojan.

6

Re: Ghislain Soumoy

Dat zal dan wel een privé initiatief geweest zijn van Kolonel Soumoy en zeker niet onder officiele rijkswacht vlag ! Daarvoor is een KB nodig . En bijgevolg dus illegaal ! Wat dan weer een probleem schept met legale wapens en wapendracht !

7

Re: Ghislain Soumoy

Soumoy was groepscommandant van het Mobiel Legioen van Luik en kon in die hoedanigheid een eenheid ter bestrijding van banditisme binnen dat Mobiel Legioen inrichten, wat hij dus ook deed. Die eenheid ging nogal driest te werk en na het vallen van o.a. een dodelijk slachtoffer zag men zich binnen de Staf van de Rijkswacht (terecht) verplicht om die eenheid een halt toe te roepen en Soumoy zijn eenheid af te schaffen.

Interessant gegeven is dat Gérard Lhost een vertrouweling en beschermeling van Soumoy was. Lhost was in der tijd voor hij in Brussel terecht kwam, districtcommandant van Luik.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Ghislain Soumoy

https://nsm09.casimages.com/img/2018/10/05//18100509400914738715925437.jpg

Van links naar rechts: Col SOUMOY (Commandant 4eme Groupe Mobile de LIEGE/VOTTEM),  Capt GREGOIRE (Commandant District de SPA),  Col KENNIS (Commandant le Groupe Territorial de LIEGE), GIET Léon (Procureur Général),  Col CARETTE (Commandant la région Liège Luxembourg),  Maj LHOST (Commandant le District de LIEGE) (où se passe l’événement), NON VISIBLE ???, WILLAUME (le maître chien pisteur), Col Houssier (Comd du Groupe Ter de NAMUR/Luxembourg), Cdt DUFOUR Robert (Officier de la Prévoté ou du Groupe territorial d’ARLON)

Jaartal van de foto onbekend.

9

Re: Ghislain Soumoy

Merovinger wrote:

Jaartal van de foto onbekend.

Rond 1980 (1979-1980-1981).

Non semper ea sunt quae videntur