Re: Nummerplaat VW Santana

Dank voor de info FreCR, was altijd van mening dat in België een kenteken persoonsgebonden was en niet voertuiggebonden. Dus dat je altijd het nummer ongeacht voertuig blijf behouden.

32

Re: Nummerplaat VW Santana

Ik ben 8 jaar aan een stuk naar de Savaanstraat in Gent moeten trekken met een attest van de politie. Na een total loss in 2000 heb ik mijn nummerplaat laten schrappen (omdat ik een leasewagen nam). Elk jaar kreeg ik een verzoek om mijn verkeersbelasting te betalen voor een nummerplaat en auto die niet meer bestonden. 8 jaar aan een stuk. Geen idee hoe die ambtenaren hun werk daar deden, maar het was kafka ten top. En elk jaar kreeg ik de bevestiging dat het nu voor goed opgelost was. Op den duur werd het een running joke als ik weer om een kopie van het attest kwam bij de politie. De koffie en koekjes stonden bij wijze van spreken al klaar.

Re: Nummerplaat VW Santana

Daar wordt je inderdaad niet vrolijk van Zenga, maar dat kenteken verhaal bijf ook maar opduiken als rode draad. Kan geen toeval meer zijn, omkatten van auto's (zaak Vleeshouwers), kentekenplaten (Opa David). En ga zo maar door.

34

Re: Nummerplaat VW Santana

Er staat geen (DIV-)stempel in de kentekenplaat dus het gaat om een kentekenplaat van vooraan de wagen (of een die gewoon zonder stempel is gekopieerd).

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Nummerplaat VW Santana

vleermuisje1971 wrote:

Dank voor de info FreCR, was altijd van mening dat in België een kenteken persoonsgebonden was en niet voertuiggebonden. Dus dat je altijd het nummer ongeacht voertuig blijf behouden.

Dit was zeer zeker het geval maar met de invoering van de nieuwe Europese nummerplaat veranderde dit. Tot dan echter stond de nummerplaat op jouw naam en werd die op het nieuwe voertuig overgezet.

FreCR wrote:

Er staat geen (DIV-)stempel in de kentekenplaat dus het gaat om een kentekenplaat van vooraan de wagen (of een die gewoon zonder stempel is gekopieerd).

Dit klopt en dat is dan ook geen officiële plaat, al is het in België verplicht vooraan ook een nummerplaat te voeren op de wagen. Voor de aanmaak ervan moet je zelf instaan. Vroeger kon je die met stickers zelf maken maar tegenwoordig zijn er strengere regels rond. De enige officiële plaat is die uitgegeven door DIV met stempel.

Re: Nummerplaat VW Santana

Alle dank voor de info.

37

Re: Nummerplaat VW Santana

Bij het rondrijden met valse platen zijn er toch enkele fundamentele regeltjes die moeten gevolgd worden om niet op een belachelijke manier door de mand te vallen.

  • Je kopieert de plaat van een wagen identiek aan de jouwe. Bij een oppervlakkige externe controle klopt dat dan alvast.

  • Je zorgt dat je weet dat de eigenaar van die gekopieerde plaat zijn verzekering en zijn verkeersbelastingen heeft betaald. Wie kan dat doen? Politie, rijkswacht via dienst voertuigenbelasting. Voor verzekeringen is dat wat moeilijker, daarvoor moet je inbreken in de wagen om te zien of het bewijs er in ligt of de makelaar contacteren... Probleem als de chauffeur telkens zijn papieren mee naar huis neemt. Zie verder.

  • Je probeert te weten te komen of die wagen nog openstaande boetes heeft. Nogal lullig als ze je als gangster tegenhouden voor een boete die een ander niet betaalde en er dan op uitkomen dat je geen papieren hebt voor de wagen waarin je rijdt. Enkel politie of rijkswacht hebben deze info.

  • Je wil zeker zijn dat de man geen rijverbod heeft - makkelijk te checken, even wachten of ie met de wagen rijdt...maar indien hij het verbod aan zijn laars lapt, heb je een probleem. Dus hier weer politie of rijkswacht die deze info heeft.

Dus, mijn logische vraag: Is het bekend of er aangiftes zijn van inbraken in de legitieme wagens waarvan de platen werden gekopieerd?

Indien er geen inbraken zijn dan is er nog  mogelijkheid om de geldigheid van de verzekeringspapieren te checken. Namelijk door een medeplichtige(n) die in de onderhoudsgarages werkt waar deze auto's werden onderhouden. Die kan zonder verdachtmaking inzage hebben in die boorddocumenten. De meesten waren Volkswagens toch?

Bestaat er een lijst met de garages waar deze originele legitieme wagens  - waarvan de platen werden gekopieerd -  zijn onderhouden? En is het geschrift in de verschillende onderhoudsboekjes van die wagens ooit al eens vergeleken geweest?

Misschien allemaal vijgen na Pasen maar je weet het nooit natuurlijk.