Re: Aalst: Proloog

thibig wrote:

Deze Mercedes wordt nogmaals aangehaald ergens op het forum. Hij is meerdere keren gezien in de buurt die dag, maar ook in de dagen voordien als ik mij niet vergis. Een kind heeft de nummerplaat genoteerd en deze bleek toe te behoren aan het koningshuis (Nederlands) en de speurders colcludeerden een schrijffout van het kind.

Klopt, maar het is twee minuten werk om vast te stellen dat dit niet klopt. Dus schrijffout of fakeplaat, de enigste Mercedes werdt rondt die tijd speciaal gebouwd in Frankfurt en rechtstreeks daarna richting Italië buitenverblijf (AA16).

712

Re: Aalst: Proloog

Fledermaus, nu kan ik even niet volgen. Kun je dit wat nader toelichten aub?

Re: Aalst: Proloog

Ga ik proberen, er is uitstekende documentatie over het wagenpark van het Nederlandse koninklijke huis. Als je kijkt welke Mercedessen in bezit zijn, kan je zien dat er één gebouwd is in '84 als speciaal product en na afbouw direct door naar Italië, onder nummer AA16. Daarvoor andere merken, veelal Ford. Bijkomende informatie; de AA-kentekens hebben ook nog een burgerkenteken. Dus de info over Aalst met dat  AA-kenteken lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Fledermaus1971 aub. smile

Re: Aalst: Proloog

Aanvulling, vaststelling speurders klopt.

715

Re: Aalst: Proloog

Bakerstreet 221B wrote:

Die boodschap is wellicht een link naar de De Staerkes. Als ik me niet vergis, dan luidde het volledige verzoek: 'Een plaatje van de bende van Nijvel voor de bende van Hofstade, The Marlets, Te voet naar Scherpenheuvel'.

Er was een De Staerke (Philippe?) wiens vriendin werkte als hoertje in een bar in Scherpenheuvel. Misschien was het de bedoeling om de De Staerkes verdacht te maken?

Bakerstreet 221B, Harry Van Praag – Radio Mi Amigo:

Een zachte stem zei: “het is om een plaatje te draaien voor de bende van Hofstade vanwege de bende van Nijvel “Liefst draaien voor kwart over zeven of om kwart over zeven precies, en zeker niet later.  Anders is het te laat.  Ik mag er toch op rekenen”?

Van Praat vond de plaat niet en draaide dan maar “Johnny Be Good” met de bestelde boodschap. Hij dacht dat het om een grap ging tot hij hoorde wat er twintig minuten later in Aalst was gebeurd. 

Yvette Vanhemelrijck werkte als hoer in bar Marionne (volgens boek Bouten) of bar Marion (volgens boek Geens) in Scherpenheuvel.

Re: Aalst: Proloog

Scherpenheuvel is een zeer beroemde historische bedevaartsplaats voor België en Nederland.

De Vlaamse carnavalshit "Te voet naar Scherpenheuvel" gaat over een kroegbaas en wat jolige gasten die spijt hebben van hun drinkend feestend leven, en daarom van Zichen-Zussen-Bolder naar Scherpenheuvel gaan om daar boete te doen. Echter het duurt 13 weken omdat ze elke kroeg onderweg stevig aandoen. Eenmaal in Scherpenheuvel komen ze op een geniaal idee: op dezelfde wijze terug naar waar ze vandaan kwamen, en ze vergeten boete te doen in Scherpenheuvel.

In de achttiende eeuw was er ook een beruchte bende, evenzeer in een tijd van zeer hoge misdaad. Tegenwoordig denkt men dat er talloze groepen waren die géén onderling contact hadden. Dat fenomeen van toen wordt hedendaags gezien als een hersenspinsel van justitie, in een tijd van wanorde, waarin allerlei willekeurigen misbruik maakten van de chaotische situatie.

De spreuk van de zogenaamde Bokkenrijders was: "Over huis, over tuin, over staak, en dat tot Keulen in de wijnkelder!" Vele onafhankelijke criminele groepen adopteerden dat bende fenomeen, lieten zelfs sporen of dreigbrieven achter namens etcetera.

Het enige wat ik hiermee wil zeggen, is dat je met zoiets alle kanten op kunt gaan die je maar zou kunnen willen of bedenken.

Het Bende van Nijvel-gebeuren is van direct toen, tot aan de dag van vandaag, heel groot geweest. Ook voor allerlei flauwe plezanten, misplaatste randfiguren en gekken: slachtoffers en nabestaanden kregen rare telefoontjes. Ik heb zelf halverwege de jaren negentig nog opgeschoten knullen in een Golf door het dorp zien scheuren. Deze stopten met gierende banden voor de terrassen, en onder luid gejoel hield men maskers voor hun hoofd en zwaaide naar het publiek op de terrassen. De mensen negeerden het en de ober zwaaide verveeld dat ze moesten wegwezen. Dit soort dingen maakte men wel vaker mee. Dan heb ik het over een plaats van één van de feiten. Ik durf het hier bijna niet te schrijven, uit angst voor wat voor onterechts het los kan maken, het was zeker niet de bende van Nijvel. Eerder de slechtste vorm van "humor" die ik ooit heb meegemaakt.

De muziekaanvraag in Aalst zegt niks, het was een flauwe plezante en stom toeval. Ach had één beruchte crimineel daar een vriendinnetje? Et alors. Er waren heel veel flauwe plezanten. De misdaden waren en zijn echt, heel veel randgebeuren niet.

Het kan zelfs een signaal geweest zijn dat één van de voorverkenners op weg terug naar Brussel de strade kon oversteken en zich aansluiten bij de aanvalsgroep. Het ging door. Evenwel weet ik niet of de tijdstippen klopten en het nummer is sowieso niet gedraaid, en degene is wel overgestoken. Erg stom en onwaarschijnlijk om een planning af te aten hangen van een radiostationnetje.

Je kan ervan maken wat je wil, het zegt niks. De beller zou bekend moeten zijn.

Re: Aalst: Proloog

Situatieplan van de feiten opgemerkt door de twee joggers in het Osbroekpark op 31 oktober 1985:

https://nsm09.casimages.com/img/2018/05/29//18052911462414738715735021.jpg

X (34) en zijn vrouw Y (32) draaien hun dagelijkse rondjes op de atletiekpiste aan de Blankaertdreef. Op een bepaald ogenblik zien ze in het schemerduister uit de bossen waarop de dreef doodloopt, een man komen. Hij kijkt in hun richting en stapt dan afgemeten, bijna militair, honderd meter heen, honderd meter terug. X, die dat verdacht vindt, neemt de man goed in zich op: “Hij is groot minstens 1,90 meter, struis - een beer van een vent - en lichtjes kalend. Hij draagt een donker leren vest en waarschijnlijk half hoge laarzen.

Even later stopt er vlak voor de ingang van de piste een beige Ford Taunus. “Zonder te aarzelen, gaat de man naar de chauffeur, praat even met hem en begint dan opnieuw heen en weer te stappen”, vertelt X. “Dat is me te toch link, denk ik, en ik maak mijn vrouw duidelijk dat we maar beter verdwijnen. Maar op het ogenblik dat we de piste aflopen en voorbij de Taunus komen, springt de chauffeur uit de auto en verdwijnt in het kreupelhout.” Ook van deze man heeft X een beschrijving: “Meer het zuiderse (Italiaanse) type, met een gezet rond hoofd, zwart haar en een behoorlijke snor.

De twee joggers lopen verder in de richting van hun wagen, die vlak tegenover de cafetaria staat geparkeerd (zie schets). Dan krijgen ze de schrik van hun leven: “Als we bijna bij onze auto zijn duikt er plotseling uit een klein pad links van ons een derde man op.” Beschrijving: “De oudste van het trio, rond de 50, eerder klein van gestalte, met een scherp aangezicht.

“Wij lopen door en gaan in de auto zitten, om andere schoenen aan te trekken. Maar die man komt naar ons toe. Meer uit angst dan uit lef roep ik hem toe: “Zeg, moet ik u soms eens pakken?” De man kijkt me aan en draait zich dan om zonder één klank te uiten. We vertrekken, maar in de achteruitkijkspiegel zie ik dat de drie mannen nu bij elkaar staan. Mijn vrouw en ik besluiten naar de politie te gaan.”

De dienstdoende agent is eerst niet geneigd om X’s verhaal enig gevolg te geven, maar na een tijdje besluit hij toch om de officier van wacht te consulteren. Die ordonneert om een verslag op te maken. Wanneer hij dat heeft gelezen, besluit hij om een patrouille naar de bewuste plek te sturen. Wat die via de radio te vertellen heeft, zal X nooit vergeten. “Stel je voor”, zegt hij. “Wij zitten daar mee te luisteren en ik hoor dat de twee motoragenten de aanwezigheid van de auto bevestigen. Ze vragen of tot identiteitscontrole moeten overgaan. De agent consulteert zijn overste en die geeft zijn toestemming. Maar op dat ogenblik hoor ik dat de auto is doorgereden, met drie mannen aan boord.” De twee motoragenten keren onverrichterzake terug. Ze hebben de nummerplaat niet genoteerd.

Wat heeft dit - bijna absurde - verhaal te maken met de overval op de Delhaize-supermarkt? Wellicht véél. De kans dat de politie van Aalst de gangsters onder haar neus heeft zien voorbij rijden is niet gering.

Op de kaart kunt u zien dat het smalle pad, waaruit de derde man opdook, niet alleen uitkomt op de Blanckaertdreef, maar ook op het Osbroekstraatje, dat op zijn beurt uitloopt op … het parkeerterrein van Delhaize. Dit deel van het Osbroekstraatje is niet met een auto berijdbaar. Het tweede stuk, van de parking in de richting van de Steenweg op Ninove, is dat wél. Met andere woorden: de gangsters hadden te voet of met de auto een tweede ontsnappingsroute. Het is zeker niet onmogelijk dat de bende op die avond deze vluchtweg heeft verkend.

Bovendien kadert deze theorie uitstekend in het mysterie van de vierde man. Verschillende getuigen houden halsstarrig vol dat de overval door vier mannen is gepleegd. Maar andere getuigen – die de daders hebben zien vluchten – weten dat er maar drie overvallers in de auto zaten. Het is dus mogelijk dat de vierde bandiet de tweede route heeft genomen om te ontkomen. En aangezien bekend is dat de Bende van Nijvel met minstens twee auto’s opereert, is het dus ook mogelijk dat de tweede vluchtauto op het einde van het Osbroekstraatje stond geparkeerd. Het is in elk geval een blunder van de politie om die avond geen identiteitscontrole uit te voeren, of op z’n minst de nummerplaat van de beige Taunus te noteren.

Nog in de nacht van de overval worden X en Y van hun bed gelicht om te worden verhoord. Blijkbaar herinnert men zich plotseling die vreemde ontmoeting. Sindsdien is het koppel al zes keer ondervraagd, telkens door andere rechercheurs. Ze kregen tientallen robotfoto’s te zien en er werd hen duidelijk te verstaan gegeven dat zij wel eens de enige levende getuigen zouden kunnen zijn, die de bende van Nijvel zouden kunnen herkennen.

Bron: Panorama | (november?) 1985

Re: Aalst: Proloog

Dat is straf Merovinger, hoe kom jij aan dit schema?

De wandelweg op het kaartje gaat de richting van warenhuis Delhaize uit. Het zou dus perfect kunnen dat meerdere auto's gebruikt zijn bij de aanslag in Aalst en dat die extra auto's tijdens de aanslag geparkeerd waren op één van de vele parkeerplaatsen op de Blanckaertdreef. (De Blankaertdreef is eigenlijk één grote parking.)

Als je de Blanckaertdreef uit rijdt en je neemt rechts, dan kom je direct op de oude Brusselsesteenweg. Ideale postering om de vlucht te nemen dus!

Straf document!

719

Re: Aalst: Proloog

Een getuige van de overval op Dekaise beschreef de overvaller die het geweer op Dekaise richtte als iemand met een Beierse snor tot aan de bakkebaarden. Later voegde hij er nog aan toe dat het iemand van het zuiderse type was maar zeker geen Noord-Afrikaan. Weet iemand of Elnikoff een zuiders type was? Op de beschikbare foto's van hem valt dit niet uit te maken.

720

Re: Aalst: Proloog

Merovinger wrote:

X (34) en zijn vrouw Y (32) draaien hun dagelijkse rondjes op de atletiekpiste aan de Blankaertdreef. Op een bepaald ogenblik zien ze in het schemerduister uit de bossen waarop de dreef doodloopt, een man komen. Hij kijkt in hun richting en stapt dan afgemeten, bijna militair, honderd meter heen, honderd meter terug. X, die dat verdacht vindt, neemt de man goed in zich op: “Hij is groot minstens 1,90 meter, struis - een beer van een vent - en lichtjes kalend. Hij draagt een donker leren vest en waarschijnlijk half hoge laarzen.

Bron: Panorama | (november?) 1985

Ik vraag me af of in die situatie het kleur van de ogen zichtbaar is? Tevens vraag ik me af of 190 struis -een beer van een vent- en lichtjes kalend overeen komt met de persoonsbeschrijving van de reus in Aalst en of met Libert? Ook met de wetenschap dat er bij sommige feiten sprake is van 2 grote daders ( Beersel 83 en ook in Eigenbrakel 85). Dus combinatie genoeg mogelijk.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.