61

Re: Agenda

Ik ben er tussen 3 en 4.

62

Re: Agenda

VERSLAG VERGADERING 12/09/2009

aanwezig: Raf, Tommy, K&
aanwezig vanaf 17.00u: Kuros, Renne

Vooreerst zou ik iedereen hartelijk willen danken voor zijn aanwezigheid. Ik vond het een bijzonder interessante bijeenkomst, met mensen die duidelijk een sterke interesse hebben in de Bende van Nijvel. Zoals reeds meegedeeld is dit geen eenmalig feit, en zullen in de toekomst nog verdere bijeenkomsten worden georganiseerd. Vanzelfsprekend zijn dan ook nog andere leden van dit forum en de Franstalige fora welkom. Nu geef ik in het kort een samenvatting van de besproken onderwerpen:

Samenkomst K&, Raf en Tommy aan Albatros om 14,00u, iets gaan drinken in taverne 'the Fox', op enkele tientallen meters van Delhaize Aalst. Kennismaking en bekijken Powerpoint-voorstelling van K&. Dit lid heeft een zeer interessante voorstelling gemaakt over de situatie in Braine l'alleud (overval Delhaize), alsook de ferme de Goumont kwam uitgebreid aan bod. Raf heeft de nodige foto's laten zien over de Diable (lichtreclame) en Wittock van Landegem. Hierna omstreeks 15.00 u naar de Albatros.

In aparte vergaderzaal de stafkaarten van K& verder bekeken en zo een beter idee gekregen over de plaatsen waar zich de feiten afgespeeld hebben. Dit is zeker geen luxe daar door de jaren heen er aardig wat onduidelijkheid gekomen is over wat zich waar afgespeeld heeft. Ons forumlid K& heeft hier veel tijd ingestoken om dit uit te klaren, waarvoor dank. Verder bespreken van de overval te Nijvel, het feit dat de dood van wachtmeester Morue (werd gedood met 27 projectielen) al of niet een afrekening is.

Bespreken van de schietpartij voor de Diable. Er is discussie waar de Saab en de Mercedes gestaan hebben. Ik geloof persoonlijk dat dit pal voor het cabaret was, K& beweert dat zij enkele tientallen meters ervoor gestaan hebben. Er zijn langs weerszijden van de weg 2 parkeerplaatsen. Dit dient verder uitgezocht te worden, alsook het feit of men de rijkswachtcombi al of niet kan zien staan als je de berg richting kruispunt 'Cosmos' oprijdt. Voorstel is om 's nachts ter plaatse eens te gaan kijken. Tegelijkertijd gaan we verder onderzoek doen naar de vermoedelijke buurtbewoner die op de Saab geschoten heeft, hierover zijn verschillende hypothesen:

  • buurman van de woning rechts van de diable die uit zijn raam geschoten heeft;

  • klant of 'beschermheer' van de Diable;

  • politieagent in burger.

Aangezien het huis rechts (pand werd onlangs verkocht) op de bovenste verdieping 2 vensters heeft die uitgeven op de voortuin diable is het niet onwaarschijnlijk dat de schoten vandaar kwamen (wakker geworden door schoten, geweer gegrepen, venster open en gevuurd).

Bespreken overval Temse: er is interesse om de plaats eens te gaan bezoeken. Wij zouden in November een volgende vergadering willen plannen waarbij een bezoek aan de leegstaande fabriek zou gebeuren. Bekijken van verschillende documenten die Raf in de gebouwen vond (algemene rekening 1997 met vermelding van de hele financiële situatie, alsook de bestuurders en nevenbedrijven), alsook enkele "gadgets" zoals de etiketten die vroeger op de rollen stof en zeildoek hingen, de controle etiketten van het labo met vermelding "Wittock-van Landegem-Labo".

Voor diegene die verder onderzoek willen doen naar dit bedrijf: de firma heeft in begin jaren '90 een nieuwe naam gekregen, namelijk "Wittock industry". Punt van discussie is het feit of men de assemblage van de vesten al of niet bij Wittock deed of bij de beschutte werkplaats. Mijn mening hierin is dat de prototypes zeker bij Wittock gebeurden (er was een stikafdeling), en toen de grote orders begonnen binnen te lopen (rijkswacht) de firma de assemblage liet uitvoeren door de "Wase werkplaats".

Omstreeks 17.00 , aankomst van Kuros en Renne. kennismaking en kort overlopen van de tot dan besproken onderwerpen. Kuros heeft ons dan zijn ervaringen verteld van de avond dat de Bende in zijn zaak was. Wat verschillende mensen op dit forum mogen beweren, dit verhaal kwam op de aanwezigen geloofwaardig over.

Het blijkt dat niet enkel de vrouw van Kuros interesse had om haar echtgenoot uit de weg te laten ruimen, maar dat er zich bij een ander koppel zich iets gelijkaardigs afgespeeld had. Spijtig genoeg is het hier wel gelukt en is die betreffende man gestorven tijdens de overval (naam is gekend maar ik gooi hem niet op het forum). "Als je een overval doet voor het geld, dan zorg je er eerst voor dat dat geld binnen is, en schiet je iedereen neer die je ervan afhoud dat doel te bereiken, maar je begint niet eerst te moorden".

Kuros werd met een smoes naar de Delhaize gestuurd "breng een braadkip en een kein potje room mee". Voordien moest hij nooit naar de delhaize, hij bezocht uit gewoonte steeds een supermarkt in Ninove. Toch werd er gevraagd om naar Aalst te gaan. Kuros heeft per toeval het nodige gevonden bij een andere winkelier, en is dus niet in de Delhaize geweest. Toen hij terug in de zaak was belde zijn vrouw, die navraag naar hem deed. Hij heeft toen verwensingen gekregen omdat hij niet gehandeld had zoals afgesproken. Ondertussen is Kuros reeds vele jaren gescheiden van deze vrouw.

Opvallend ook is het feit dat de Bende na de overval nog 3 minuten gewacht heeft op de parking, en dat er toen een witte Opel Kadett beschoten geweest is. De bestuurder is kunnen vluchten, maar Kuros reed in die tijd met een witte Opel senator. Financieel zou de ex van Kuros sterk genoeg gestaan hebben om grotere bedragen te kunnen betalen zonder dat dit zou opvallen.

Na dit alles hebben we nog een nabespreking gehouden, waar we afspraken een volgende vergadering te houden rond november.

Raf

63

Re: Agenda

Bedankt om de afwezigen op de hoogte te houden Raf, en voor de tijd die je erin steekt. Lijkt me wel een informatieve bijeenkomst geweest te zijn. Waarvoor mijn dank.

64

Re: Agenda

Ik stel voor een volgende vergadering te houden op zaterdag 14 november te Temse. Programma:

Samenkomst rond 14 uur aan Wittock - Van Landegem, Gasthuisstraat. Ingang is de steeg links van Restaurant 'Le Cirque'. Bezoek van de gebouwen. Nadien in taverne in centrum Temse ons bezoek verder bespreken, en eventuele nieuwigheden overlopen.

Bijkomende agendapunten graag melden.

Dit lijkt me wel iets om nadien een bespreking te houden » www.palingshuis.be Ik reserveer geen vergaderzaal, is ook niet nodig. We houden het informeel. Is dit ok?

Re: Agenda

Wat ik merkwaardig vind is dat er in de zaak van de Bende geen soort van Don Quichote opstaat of ooit opgestaan is, iemand uit bv. de advocatuur, die gerechtigheid hoog in het vaandel draagt, inzicht heeft in het dossier (rechtstreeks of via connecties), en  zijn/haar vrije tijd opoffert om licht te brengen in het enigma rond de Bende.

66

Re: Agenda

Geachte Biggus Dickus, verleden zaterdag waren er in Aalst 5 mensen die hun vrije tijd opgeofferd hebben.

67 (edited by Biggus Dickus 17-09-2009 23:22)

Re: Agenda

Raf, ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik heb het hier over iemand met invloed en connecties, die openlijk in de bres springt, die publiekelijk een lans breekt voor opheldering, en die ondanks alle mogelijke tegenkantingen en nefaste gevolgen voor zijn/haar carrière blijft volharden. Zoals bvb. Modrikamen dat gedaan heeft voor de Fortis-aandeelhouders (alhoewel dit niet zo vrijblijvend zal geweest zijn, maar toch).

68

Re: Agenda

Begrijp wat je bedoeld Biggus Dickus, er zijn er die het zich wel aantrekken, maar die personen moeten ook de "weg" volgen! En krijg je als antwoord: meer kan ik ook niet doen! Afwachten wat er al dan niet iets gaat mee gebeuren! Neem je iemand met grote naam en invloed? Dan heb je het probleem (ook als ze je volledig geloven!) dat ze toch het risico niet willen nemen hun naam en faam te verliezen, wat ook  te begrijpen is !Dus: niet zo eenvoudig!

69

Re: Agenda

Ik ben momenteel bezig met het 275-tig bladzijden tellende verslag van Bendecommissie II te lezen en te herlezen. Genoeg personen die hun mening geven, maar uitsluitsel, geen één. En normaal ook, het dossier "Bende van Nijvel" is een carriére-killer. Er leven nog te belangrijke personen. Klokkeluiders worden uitgeschakeld. Het was wachten op het proces Dutroux voordat men de Rijkswacht kon kortwieken. De Rijkswacht werd een probleem voor de politiek. De Witte Marsen (het volk dus) gaf de doorslag waar de politiek zat op te wachten. Exit Rijkswacht dus en verder met een ééngemaakte politiedienst.

Met een propere lei beginnen en zwijgen. Geen generaals meer maar managers. Politiek afhankelijke managers die ten koste van hun job zwijgplichtig zijn. Ik heb de indruk dat vele politiekers de ware toedracht kennen, zelfs huidige politiekers. Er zitten genoeg schreeuwers tussen voor een "Vlaamse Republiek", "ontmanteling van het koninghuis", "eigen volk eerst". Maar ze zwijgen. Ze zijn te laf. Dit is uiteraard mijn eigen mening. Nog enkele jaren en niemand weet nog wat of wie de Bende van Nijvel was. En de onschuldige doden, bwa, collateral damage.

70

Re: Agenda

Beste Leo, ik vind alle documenten taaie kost en lees ze totaal ongecoördineerd. Het moet nog een beetje leesplezier geven. Toch gaat het ook zo vooruit. Zeker alles lezen op de twee Franse websites met enorme aantallen pv en aktes van beschuldigingen die je kan downloaden. Na een paar maanden (sic!) krijg je greep 5-10%. Ik raad je ook aan een tijdstabel te beginnen op computer met belangrijke data. Ik vind Powerpoint heel interessant hiervoor.

Op de vergaderingen kunnen we deze dan uitwisselen. Ik heb er een BETA doorgegeven met 1000 slides +/- 300Mb. Ik denk dat dit op termijn gemakkelijk kan groeien tot het dubbele. Ik moet echter hiervoor een nieuwe computer kopen want dit wordt te groot.