1 (edited by Renne 11-09-2007 23:26)

Topic: Bende van Waterloo

Op 1 oktober 1983 vermoorde de Bende van Nijvel Jacques van Camp, de eigenaar van Aux Trois Canards in Ohain, een afrekening zo werd gezegd. En op 7 oktober 1983 overviel de bende de Delhaize in Beersel waar de gerant Freddy Vermaelen vermoord word. Commisaris Fredo Godfroid had flinke sporen hierover die verwezen naar een bende in Waterloo. Hij had een tip gekregen van een politieagent uit Ukkel, die op zijn beurt de informatie wist van junk die werd opgepakt met Hasj en die zei dat er een bende in Waterloo tegen hem had zitten opscheppen over de overval in Beersel en er was ook een link naar de overval op Les Trois Canards. Een van die gasten van die bende zou ooit in het restaurant gewerkt hebben.

Godfroid kwam door die junk heel wat te weten over die bende, het zou om een zware bende uit Waals Brabant gaan. Hij had heel wat processen verbalen tegen die gasten verzameld en zelfs foto's en ze reden met een Golf GTI. Toen zijn ze twee van die bendeleden in hun stamcafé gaan benaderen. Het was gelegen in Waterloo, niet ver van het gemeentehuis en Dancing Le Sinatra. Eén van die gasten was daar DJ. Godfroid was bevriend met Van Esbroeck en schakelde hem in om contact te proberen leggen met die gasten, Godfroid was ook wel uit op de premie van 10 miljoen van de Delhaize en 5 miljoen van Colruyt. Maar Godfroid had wel keiharde bewijzen nodig, toen ook Godfroid in het café aankwam met een paar politiemensen viel de rijkswacht binnen, waarschijnlijk wisten ze van Godfroid's plan en wilde ze hem stokken in de wielen te steken.

Maar 2 dagen of 3 dagen later sloeg Godfroid zijn slag, de gerechtelijke politie van Brussel organiseerde een grote operatie in Waals-Brabant op last van onderzoeksrechter Guy Bellemans.Twee groepen, één onder leiding van Godfroid en één onder Christian Binz, vielen in ware commando stijl bij de vier binnen. Ze sloegen er de ruiten aan diggelen en gebruikten zware kalibers wapens. Dit doet de gerechtelijke politie alleen als ze zeker zijn dat ze met zware gangsters te maken hebben. De vier werden opgepakt en naar Brussel gebracht. Een van de vier was een houthakker en 1m90 lang en breed van postuur. In het appartement vond men Nazi- en Hittler emblemen en hakenkruisen. Onder zijn bed lag een geladen riotgun die op scherp stond. En door zijn huis kroop een boa slang, zonder kooi.

Men vond ook carnavalmaskers die men in 1983 en 1985 in Eigenbrakel en Overijse heeft gebruikt, dat zou men later ontdekken, één masker stelde een oude man voor met uitpuilende ogen. Dan had Godfroid nog een bewijs, één van die mannen had een tattoe van een skelet op een motor. Eén van de kassiersters in Beersel had zo'n tattoe gezien. Een tweede man werd door een kassierster herkent als de man die een paar dagen voordien was komen verkennen. Een ander had een alibi dat hij bij zijn ouders werkte die dag. Dat klopte, maar hij was er niet op het tijdstip van overvallen. Godfroid dacht dat hij zijn slag thuis zou slaan maar een dag erna kwam procureur Deprêtre, die kwam met een waslijst procedurefouten aanzetten en ze werden vrijgelaten.

De gangsters probeerden de politie af te schepen met een vals alibi en gebruikten maskers en wapens zoals de bende van Nijvel, waarom werd deze zaak dan niet dieper uitgespit? Deprêtre hield zich te veel met de Borains bezig van Michel Cocu en dat is een zware fout geweest. Maar het zou kunnen dat Godfroid alléén maar op het geld uit was, maar toch een spoor dat beter onderzocht moest worden!

2

Re: Bende van Waterloo

Interessant verhaal maar in hoevere is het waar. Het komt uit een boek van Leopold Van Esbroeck als ik het me goed herinner. Het zou goed kunnen dat na al die jaren - de tijd tussen de feiten en het schrijven van het boek - herinneringen vervagen en bepaalde zaken worden overdreven. De reden? Het boek beter te doen verkopen.

Er zal natuurlijk wel een grond van waarheid in zitten en er zullen waarschijnlijk wel ergens PV's liggen van die actie, maar in hoeverre kloppen de bewijzen. De premie die toen werd uitgeloofd was voor veel agenten een persoonlijke lotto. Het zou dus kunnen, zoals hierboven reeds werd gezegd, dat Godfroid alleen uit was op het geld en bewijzen en pv's had vervalst. In dat geval had Deprêtre gelijk om te zeggen dat er procedurefouten waren en de verdachten terug vrij te laten.

Maar als Godfroid het eerlijk had gespeeld, heeft Deprêtre mogelijke Bende-leden laten gaan. Verblind door zijn Borains-spoor of in opdracht van?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Bende van Waterloo

Ik heb het boek van van Esbroeck niet gelezen maar het feit dat hij nog in leven is doet me zwaar twijfelen aan dit verhaal. Als men enige maanden intensief geploegd heeft doorheen de diverse fora dan komt men tot de vaststelling dat, indien we de helft publiek kennen wat Jumet kent, dan is dit nogmaals de helft afkomstig van journalisten die alhoewel ze degelijk werk leveren toch in slagen drie versies te geven van de feiten. Dus nog (50%/2):3 = 8%!

Tevens hebben hebben de politiemensen om getuigen en tipgevers te beschermen. Leugens verteld aan deze journalisten (vinder brandhaard boeken, getuige Diable, schutter Diable, manier van vinden Ronquières, ...). We hebben dus alleen de acten van beschuldiging en de commissies en zelfs deze zijn vol fouten volgens kenners. Er blijft dus minder dan 5% over.

Beste bewijs van onze gebrekkige kennis is dat hier niemand, noch de webbeheerder, duidelijk gereageerd heeft en zegt dat er in deze brigade Ukkel teen en 't ander is gebeurd en ook Godfroid volgens mijn lezen ergens zelf is veroordeeld voor het geven van tips aan de dieven over geldtransporten in Brabant tot 20 jaar of ben ik ook verkeerd? De pv-maker van de verbrande Santana heeft twee jaar later zelf een bank overvallen.

En wat nog het meest opvalt, is het zeer groot aantal moorden, doodslagen, zelfmoorden in de periferie van het milieu betrokken of niet bij de Bende van Nijvel. Ik ben in de studie de laatste weken geraakt tot aan "rue de Stalle" Brussel, voor de Borains en tot de woonplaats van Haemers in oktober 1985 in 1 chemin de la ferme simonart in Lasne - Chapelle-Saint-Lambert huiszoeking door de nationale brigade Eric Clavie al daar waar ze toen een riotgun vonden die ze hem een jaar later hebben terug bezorgd.

Rue de Stalle en omgeving is hot voor:

  • de sleutel van een box achter de hoogspanningskabine in een gleuf in de muur;

  • omgeving oude Globe Marine;

  • Appollo-box Haemers;

  • Tjang en de wapens van Bouhouche;

  • wapenhandel en box van Darville;

  • de boxen van CCC en appartementen.

De de woonplaats van Haemers niet ver van Aux Trois Canards, Diable, Braine, vindplaats Peugeot 504, vluchtrichting, indien geen Politie op de cosmos was, Plancenoit, arrestaties in restaurant Ohain, ... Al dit is reeds 10+jaren bekend maar is nog onvoldoende aan elkaar gekleefd. Ik dacht er iets van te kennen maar mijn dossier kennis is van 10% naar onder 1% gezakt. Kan iemand mij bv. zeggen waar Haemers achtereenvolgens heeft gewoond en waar zijn buitenverblijven waren in al die jaren?

Met uitzonderingen van mensen zoals Swan bv. en anderen hebben we allen teveel aan de toog gehangen de laatste 25 jaar en we kennen we in doorsnee veel te weinig kennis. Wij kennen slecht Frans en de Walen kennen amper een paar woorden Nederlands. Zij beschouwen zich wel als intellectuelen en beschouwen de Vlamingen hier als ...

Onder elkaar schieten ze zich als hanen in de pluimen en van samenwerking of vergaderen is geen sprake. Diegene die het dossier goed kennen, antwoorden niet meer op vragen van beginners en gaan volledig op in internationale complotten die alhoewel interessant, niet altijd gelinkt kunnen worden aan onze gebeurtenissen. De een beschuldigt de ander van infiltratie of bedwelming.

Toch zijn er leden op de sites gepasseerd, die men onvoldoende heeft kunnen boeien en die ons nog belangrijke informatie konden geven en ondertussen niet meer actief zijn zoals boreux, Calimero, Beijer, Falstaff, Wolf, Deach, ... Sommige mensen wonen reeds jaren in het buitenland en hadden kennis opgedaan. Die ze voor een laatste keer naar voor hebben gebracht, zonder hoop evenwel dat er nog een valide rugbyspeler op het plein zou staan om de gegooide bal verder door te geven.

Sommigen hebben waarschijnlijk een tik op de vingers gekregen door Jumet en c° omdat ze dingen naar voor brachten die nog in onderzoek waren, weet ik veel, maar na de laatste ruzie deze zomer is de communicatie stilgevallen, bovengronds, op een van de sites. Wij, ouderen zijn niet in staat voldoende gegevens geordend door te geven aan een paar jonge mensen die inzicht willen krijgen in het debacle van de instituten van de laatste 30 jaar tot en met het heden.

De Bende van Waterloo had misschien met de Sudisten te maken. Van Esbroeck had misschien toch gelijk, zoals Cocu. Waarom moest hij 36 keer zijn bekentenissen intrekken als zijn verklaringen leugens waren? En, juist bleken.

Re: Bende van Waterloo

Van Leopold Van Esbroeck geloof ik niet veel. Maar er bestaan zeker van dit soort bendes in Waals-Brabant.

5

Re: Bende van Waterloo

Bendes, op de site tueurs du brabant spreekt men over verschillende bendes Nivelles, Braine, Waterloo, ... Sommigen bendes zijn vernoemd en sommigen zijn bekend. Sommigen leden zijn nu dikke garagisten en hun namen gecensureerd. Sommigen zijn opgehangen en anderen zijn doodgeslagen. Ander zijn Facebook-vrienden van leden van de fora die nu ineens niet meer actief zijn. Sinds augustus na een ruzie over het gebruik van afkortingen tussen de twee sites is er ook waarschijnlijk een embargo op bepaalde info.

Ik denk dat de rogatoire zendingen hiermee te maken hebben. Ik hoop dat ze hun zwembroek niet vergeten!

6

Re: Bende van Waterloo

K& wrote:

Ik denk dat de rogatoire zendingen hiermee te maken hebben.

We zijn benieuwd, hopelijk geen cinema voor 24 jaar bestaan na Aalst om weer in het nieuws te komen hé.

7

Re: Bende van Waterloo

Waterloo ligt naast Rode, de comfortzone. Bovendien: Waterloo en Braine-l'Aleud lopen zo goed als in elkaar over. In Braine had men de sudisten, zware jongens op moto's. Zou het niet kunnen dat de Bende van Waterloo? Tja.

Renne wrote:

Eén van die gasten was daar DJ.

Wie is DJ? en zijn er ook nog andere namen bekend? Iemand meer info over de Bende van Waterloo? Toch wel wat meer aandacht waard, deze piste.

8

Re: Bende van Waterloo

dim wrote:

Wie is DJ?

Een diskjockey (van het Amerikaans-Engelse disc jockey) is van oorsprong de persoon die de platen op de draaitafel of platendraaier legt. Tegenwoordig wordt echter de afkorting dj (meestal DJ in namen) of deejay (met Engelse uitspraak) meer gebruikt. Een vrouwelijke diskjockey wordt wel aangeduid met de Engelse term DJane.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9 (edited by dim 29-07-2010 17:41)

Re: Bende van Waterloo

Oja, stom van me. T.C. uit de "bende van Waterloo", is op Facebook te vinden en is er bevriend met leden van de bende van sudisten, de "bende van Braine-l'Aleud", zeg maar. Dit zegt natuurlijk weinig over de situatie destijds, maar wijst er toch nog maar eens op dat Waterloo en Braine communicerende vaten zijn.

10

Re: Bende van Waterloo

Hadden als stek de dancing "Trust".

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens