21

Re: Aalst: 6 November 1992

kenza wrote:

Heel raar dat hij gewapend ging inbreken

Criminelen die een vuurwapen bezitten, nemen het over 't algemeen mee.

kenza wrote:

raar dat hij dus blijkbaar geoefend en cool was om 2 politieagenten lukraak dood te schieten

Er is van tamelijk dicht geschoten geweest terwijl een van de agenten nog in hun voertuig zat en geen kans had om z'n wapen zelfs te trekken. Op een bewegend object (een auto, een bewegende persoon, enz.) schieten vergt enige oefening (of een lucky shot), op iemand die stil staat en in zijn voertuig rechtop zit, vergt het al wat minder oefening. Maar dat men verkiest om mensen dood te schieten in plaats van te proberen ontkomen/weglopen/vluchten, dat zegt genoeg.

kenza wrote:

en dat hij kon vluchten.

En idioot genoeg was om zijn eigen wagen + kentekenplaat te gebruiken waardoor hij makkelijk opgespoord werd.

Non semper ea sunt quae videntur

22

Re: Aalst: 6 November 1992

Hier klopt iets niet met die gast, gewapend en een dodersinstinct want hij blijft ontkennen, en een link met Bonkoffsky en dat extreem-rechtse milieu in Erembodegem.

23

Re: Aalst: 6 November 1992

kenza wrote:

Hier klopt iets niet met die gast, gewapend en een dodersinstinct want hij blijft ontkennen, en een link met Bonkoffsky en dat extreem-rechtse milieu in Erembodegem.

Moeilijk. Dat zijn gedrag/houding (niets of niemand ontzien) doet denken aan de Bende van Nijvel, is zeker te begrijpen. Dat de feiten zich bovendien in Aalst afspelen, maakt dat het verband nog sneller gelegd wordt natuurlijk.

Het enige wat ik zeker weet, is dat hij geen 'gewone' overvaller kan zijn geweest; en/of dit zeker niet zijn eerste keer moet zijn geweest.

Van Hipa lees ik dat Bonkoffsky in het café van Oste vertoefde. Als dat zo is, dan is natuurlijk de vraag wat deze twee mannen met elkaar gemeen hadden. Wat wisten ze van elkaar? Hoelang kenden ze elkaar? En hoe goed?

Ik wil helemaal niets insinueren, maar ah, vergeef het me. (Als ik fout zit, dan kan ik best tegen wat kritiek) ...

Stel nu dat Oste effectief deel heeft uitgemaakt van de bende; dan is de kans heel groot dat Bonkoffsky dat wist. En andersom ook natuurlijk. Ze hebben het er soms eens over, een cynische vorm van nostalgie.

Oste (kan dat worden nagegaan?) heeft wat cashflow problemen, en in een zotte bui zegt Bonkoffsky dat 'in den goede ouwe tijd', je toch gewoon een overval pleegde. Er wordt wat uitgedaagd en Oste beslist dat hij zal laten zien dat hij het nog steeds kan.

Bovenstaade is natuurlijk gissen. En op zich ben ik er niet echt een grote voorstander van. Misschien laat ik me leiden door mijn buikgevoel, maar zelf heb ik dit (zelfs van voor het Bonkoffsky nieuws) altijd al in verband gezien met de bende. Geen idee waarom, ... maar dat gevoel heb ik altijd gehad.

24

Re: Aalst: 6 November 1992

Hij groeide op in Erembodegem, te Leuvestraat 171. Bron » aalst.courant.nu

25

Re: Aalst: 6 November 1992

Wim wrote:

Misschien laat ik me leiden door mijn buikgevoel, maar zelf heb ik dit (zelfs van voor het Bonkoffsky nieuws) altijd al in verband gezien met de bende. Geen idee waarom, ... maar dat gevoel heb ik altijd gehad.

Dat gevoel heb ik ook altijd gehad, van het eerste moment.

26

Re: Aalst: 6 November 1992

Hem terug onderzoeken en op de rooster leggen want er klopt iets niet aan die gast!

Re: Aalst: 6 November 1992

Er is een profiel met de naam "Guy Oste" op Facebook, maar men kan niks zien...

28

Re: Aalst: 6 November 1992

Aucune tentative de cambriolage au Colruyt

Quand, dimanche soir, les enquêteurs avaient rendu à la liberté deux autres suspects, on subodorait déjà dans le milieu des enquêteurs qu'Oste aurait très bien pu avoir agi seul.

Ces soupçons se sont confirmés lundi à l'issue de la reconstitution faite à la demande des experts judiciaires en balistique. Leurs conclusions ont permis de recomposer minutieusement, et presque de façon chronologique, le drame de la semaine dernière.

Contrairement aux premières nouvelles, qui faisaient état d'une tentative de cambriolage du magasin Colruyt, il est désormais établi qu'il n'y a jamais eu d'expédition dans ce bâtiment. Si l'alarme silencieuse du Colruyt s'est déclenchée au poste de police d'Alost, c'est suite aux vibrations émises par le bris d'une vitre d'une maison avoisinante. Oste s'était en effet introduit par effraction dans un show-room désaffecté depuis huit mois et où ne se trouvaient plus que quelques vieux meubles.

C'est de là qu'il a vu arriver la patrouille de police. Selon les experts en balistique, le tireur - donc Oste? - s'est refugié derrière un muret d'un mètre de haut. De là, avec un revolver FN 9 mm, il a tiré sept balles avec une précision mortelle vers les policiers surpris. Un double crime qui, il faut bien le dire, ne "colle" pas avec la version du "petit voleur" surpris, mais qui résulte peut-être d'une panique: la plaque de sa voiture identifiait Oste, même s'il avait pu se cacher et fuir à pied.

Guy Oste est originaire d'Erembodegem (pas très loin d'Alost), où il a été domicilié de 1982 à 1984, et possède donc une connaissance parfaite des environs. Il détenait un permis pour son revolver, mais sa femme dit ne jamais avoir su qu'il avait un tel permis ni même qu'il possédait une arme.

Bron: Le Soir | 12 November 1992

Maar een dag later komt Le Soir al met een variant. Gek genoeg lijkt Colruyt zelf aan de basis te liggen van de eerste foute versie.

Contrairement à certaines informations diffusées hier (entre autres dans notre journal) et suggérées par la direction de Colruyt, il se confirme que Guy Oste est bien entré dans le supermarché. Il y a même volé 128 bouteilles de vin, 22 boîtes de café, 47 boîtes de Coca et quelques bouteilles de bière.

Ce n'était pas la première fois qu'Oste s'en prenait à ce supermarché : entre 1982 et 1984, période pendant laquelle il avait logé dans une maison jouxtant le magasin et réservée aux exploitants d'une station-service, il y avait fait quelques expéditions nocturnes, toujours pour s'y approvisionner en vins, en alcools et en café.

29

Re: Aalst: 6 November 1992

Ik ken een van de politiemannen die Oste gearresteerd en ondervraagd heeft. Hij was/is een echte killer, zonder nadenken, zonder scrupules, meteen schieten om te doden. Zijn buit was inderdaad vaak gericht op het stelen van bruikbare goederen, bijna à la Maubeuge of Beersel.

30

Re: Aalst: 6 November 1992

Nog een aantal details uit de artikelenreeks van Le Soir:

  • arrestatie zou hebben plaatsgevonden de volgende dag om 8u 's morgens in het Sheraton Hotel (of nabij?)

  • 1 van de achtervolgende agenten die nacht had eigenlijk in de combi moeten zitten samen met de slachtoffers

  • de gestolen goederen waren bestemd voor een horecazaak in Maarkedal Schorisse